K Kullatorp skrev:
Här nedan är en bild på jordad brytare där jorden är bruten o kopplad från två.håll
[länk]
Njaa. Det är en sladdströmbrytare med plats att skarva jorden, men den bryter inte jorden. Men det är ju något sådant du vill ha. Alltså en enpolig där jorden får passera igenom.

Ett tipps till er som funderar på att renovera gamla farliga lampor. Det finns 12V LED för E27 sockel. Jag bytte till en sån och köpte valfri 12V plug-in. På så sätt så slapp jag lösa en skyddsjord till en lampa som borde ha men svårligen gick att lösa.

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Går inte sladden direkt till lamphållaren?
Då behöver du ingen skyddsjord.
Du behöver bara två trådar, en nolla och fas, men inte gulgrön skyddsjord.
Stickkontakten måste vara jordad i jordat uttag så där måste ju vara jord iaf.

K Kullatorp skrev:
Hur ansluter du jordledaren till metallen i lampan? Dubbelisolerade apparater får kopplas i jordade uttag utan att vara jordade. Lampan blir ju inte jordad bara för att det går en jordledare från stickproppen genom kabeln.

K Kullatorp skrev:
Euro-stickpropp funkar också.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
C
snaggletooth snaggletooth skrev:
Euro-stickpropp funkar också.
Precis, här använder man med fördel ett färdigt sladdställ med pågjuten euro-kontakt och potentiellt även förmonterad sladdströmbrytare.

Svart sladdställ med pågjuten euro-kontakt och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elbutik.se/product.html/sladdstall-med-brytare-24m

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har redan föreslagit sladdställ med eurokontakt, men det passar inte ihop med gammal stil, ska vara kontakter i bakelit enligt TS i inlägg 27.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Har redan föreslagit sladdställ med eurokontakt, men det passar inte ihop med gammal stil, ska vara kontakter i bakelit enligt TS i inlägg 27.
Ja ja, lycka till att hitta en sladdströmbrytare som inte i sig är ett stilbrott i det fallet 😆

A Avemo skrev:
Hur ansluter du jordledaren till metallen i lampan? Dubbelisolerade apparater får kopplas i jordade uttag utan att vara jordade. Lampan blir ju inte jordad bara för att det går en jordledare från stickproppen genom kabeln.
Lamphållaren har plint för jord.

K Kullatorp skrev:
Får den plinten en tillförlitlig anslutning till alla lampans metalldelar?

A Avemo skrev:
Får den plinten en tillförlitlig anslutning till alla lampans metalldelar?
Ja lamphållaren är tillverkad för jord inte jag som hittat på den lösningen

C
K Kullatorp skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men min uppfattning är att den ändå kan användas i en dubbelisolerad applikation om man använder den för ändamålet avsedda "tratten" som skärmar av gängan från kopplingsutrymmet.

(Lånar en bild från @kia2)
486722-6429c0caab361a47107cae15c6a66f33.jpg

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Det där får du väldigt gärna visa en bild på. Jag tycker det låter väldigt märkligt att en lamphållare (visad lamphållare speciellt) har en anslutning för skyddsjord.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det låter väldigt märkligt att en lamphållare (visad lamphållare speciellt) har en anslutning för skyddsjord.
Det är inte ovanligt, det är en liten skruvplint på muttern för att kunna skyddsjorda resten av lampan genom lamphållaren så att man slipper ytterligare ett kopplingsutrymme i lampan där jordningen görs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.