33 373 läst ·
120 svar
33k läst
120 svar
Varför finns det fortfarande stjärnskruvar?
Torx varje gång!
Problem med stjärnorna:
* Folk kan inte se skillnad på Phillips, Pozidriv, Supadriv, JIS, och använder nästan garanterat fel mejsel.
* Kräver att man trycker, vilket är kasst när man ska skruva ur en skruv där godset den sitter i är sönderdraget.
* Känsligare för om man har en sned vinkel på mejseln.
* Skruven sitter inte lika bra på mejseln, vilket är praktiskt att kunna göra ibland när det är trångt.
* Japanska motorcyklar är väldigt vanliga, ändå är det skitsvårt att hitta en JIS-mejsel till ett vettigt pris i Sverige. Jag var tvungen att beställa från Japan. Använder man fel mejsel, så riskerar man att förstöra skruven.
* Lättare att köra sönder skruven.
Problem med stjärnorna:
* Folk kan inte se skillnad på Phillips, Pozidriv, Supadriv, JIS, och använder nästan garanterat fel mejsel.
* Kräver att man trycker, vilket är kasst när man ska skruva ur en skruv där godset den sitter i är sönderdraget.
* Känsligare för om man har en sned vinkel på mejseln.
* Skruven sitter inte lika bra på mejseln, vilket är praktiskt att kunna göra ibland när det är trångt.
* Japanska motorcyklar är väldigt vanliga, ändå är det skitsvårt att hitta en JIS-mejsel till ett vettigt pris i Sverige. Jag var tvungen att beställa från Japan. Använder man fel mejsel, så riskerar man att förstöra skruven.
* Lättare att köra sönder skruven.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Stjärnskruv fungerar bättre när det gäller riktigt små skruvar. T.ex. skruvar som håller fast plasten på verktyg och elektronik. Torxspåren blir för och klena och grunda när det blir smått.
När det gäller helt vanlig trä eller byggskruv så är torx bättre hundra gånger av hundra. Flatskallarna är totalt värdelösa och har ingen funktion mera, men finns dom verkligen att köpa ännu? Det enda bra med dom är att skruvmejseln kan användas till att bryta upp saker, öppna målarburkar etc.
När det gäller helt vanlig trä eller byggskruv så är torx bättre hundra gånger av hundra. Flatskallarna är totalt värdelösa och har ingen funktion mera, men finns dom verkligen att köpa ännu? Det enda bra med dom är att skruvmejseln kan användas till att bryta upp saker, öppna målarburkar etc.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag MÅSTE försvara Phillips, rätt gjort är "spåret" och bitsen koniskt.
Det gör att skruv och bits "sitter ihop" och man kan som jag ibland hänger i krokig arm och ska skruva svåråtkomligt utan att det vinglar omkull.
PZ MÅSTE vara lite glapp för att fungera och då blir det lite vingligt.
TORX har ofta väldigt grunda spår och blir vingligt också.
Würth har en konisk TORX som faktiskt fungerar, samma princip som Phillips, koniskt.
Billig Phillips görs med slitna verktyg som fått fel vinkel och då passar inte bits/mejsel så bra och då blir det automatiskt vingligt.
Fyrkant spåret blev ingen hit då Henry Ford valde Phillips som var gratis att använda.
Protte
Det gör att skruv och bits "sitter ihop" och man kan som jag ibland hänger i krokig arm och ska skruva svåråtkomligt utan att det vinglar omkull.
PZ MÅSTE vara lite glapp för att fungera och då blir det lite vingligt.
TORX har ofta väldigt grunda spår och blir vingligt också.
Würth har en konisk TORX som faktiskt fungerar, samma princip som Phillips, koniskt.
Billig Phillips görs med slitna verktyg som fått fel vinkel och då passar inte bits/mejsel så bra och då blir det automatiskt vingligt.
Fyrkant spåret blev ingen hit då Henry Ford valde Phillips som var gratis att använda.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
F Finndjävel skrev:Stjärnskruv fungerar bättre när det gäller riktigt små skruvar. T.ex. skruvar som håller fast plasten på verktyg och elektronik. Torxspåren blir för och klena och grunda när det blir smått.
Flatskallar (försänkt) finns väl med alla möjliga spårsystem, du menar väl spårskruv.
Protte
Kanske det. Men jag undrar om det finns en vettig människa som skulle ödsla tid på att försöka montera ned en spacklad och målad gipsskiva? Tidsåtgången är inte värd besväret för något man kan riva loss på fem minuter och ersätta för 80 kr på bygghandeln. Finns kanske undantagsfall där man verkligen måste montera ned den snyggt, men tror inte det är det som motiverar användandet av PH-spår till gips.Janus82 skrev:
Vill man av något skäl montera ner en gipsskiva som är spacklad så är man glad att det är stjärnskruv. Det är bara att trycka i biten så pressas spacklet bort. I allra värsta fall får man skrapa med en knivspets för att rensa spåren. på en torx hade det varit mycket bökigare. Men förutom det specialfallet så finns det väl ingenting som ursäktar stjärnskruvarnas existens.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ja, såklart det var det jag menade. Kom faktiskt på ett användningsområde till dom också. Som justerskruv till olika saker är dom bra när man ser hur mycket man vrider dom, samt att spåret är lätt att rengöra om det kommer skit i det. När man ska ställa en förgasare eller spänna motorsågskedjan eller liknande.prototypen skrev:
Även om gipsin är skrot så måste du i många fall få ut skruvarna och (i varje fall tycker jag) det är mycket snabbare att skruva ut dom än att kapa eller dra ut skruven.lärjungen skrev:
Kanske det. Men jag undrar om det finns en vettig människa som skulle ödsla tid på att försöka montera ned en spacklad och målad gipsskiva? Tidsåtgången är inte värd besväret för något man kan riva loss på fem minuter och ersätta för 80 kr på bygghandeln. Finns kanske undantagsfall där man verkligen måste montera ned den snyggt, men tror inte det är det som motiverar användandet av PH-spår till gips.
Edit, eller att slå in den.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kofot tycker jag går överlägset snabbast dockTomasJor skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
HahahahaMathiasS skrev:
Jag har nog aldrig varit med om en stjärnbits som hoppat ur sitt spår om den inte varit jäkligt utsliten men jag är ofta med om små jävla torxskruvar som vägrar sitta kvar på bitsen och bara viker sig.
Sätter jag på en 3,5x30 med torx på en bits så kan jag inte bara sätta skruven mot en skåpsstomme och dra in den för den viker sig, men det kan jag garanterat göra med stjärnan...
Men det kanske fungerar i mjuka och porösa Ikeastommar, vad vet jag...
Skruvade om delar av min altan i somras, gillade inte Torx innan, men efter det hatar jag Torx.
Kände mig som en handikappad amatör när jag med ena handen måste hålla i skruven innan den tar i träet.
Jobbade som snickare i 13 år innan torxen dök upp, och har inga som helst problem med stjärnskruv.
Vist kan man dyka på problem att få ut en skruv, men då är det just en amatör som dragit i skruven.
Med ett bra PH 2 bits kan man dra ut både PH/PZ 1, 2 och 3 om de inte sitter för hårt.
En T20 kan bara användas till T20 och inget annat, fler verktygsbyten och längre tid.
Torx under T30 borde förbjudas.
Kände mig som en handikappad amatör när jag med ena handen måste hålla i skruven innan den tar i träet.
Jobbade som snickare i 13 år innan torxen dök upp, och har inga som helst problem med stjärnskruv.
Vist kan man dyka på problem att få ut en skruv, men då är det just en amatör som dragit i skruven.
Med ett bra PH 2 bits kan man dra ut både PH/PZ 1, 2 och 3 om de inte sitter för hårt.
En T20 kan bara användas till T20 och inget annat, fler verktygsbyten och längre tid.
Du råkade inte bara köpa skruv med dålig kvalitet? Just trallskruv upplever jag kan hålla riktigt låg standard om man råkar köpa nåt lite för billigt.Isakare skrev:
Skruvade om delar av min altan i somras, gillade inte Torx innan, men efter det hatar jag Torx.