33 356 läst ·
120 svar
33k läst
120 svar
Varför finns det fortfarande stjärnskruvar?
Nja, har man en torx eller stjärna som är förstörd så är det rätt behändigt att plocka fram en Dremel och slipa upp ett spår så att man kan dra ur skruven med en spårmejsel, så de är inte helt värdelösa.
Som sagts tidigare så ser det det oftast bättre ut med spårskruv på synliga hyllupphängningar m.m. i de flesta hem/möbler. Dolt ser jag dock inte heller någon anledning att använda spårskruvLogiman skrev:
Min uppfattning är att både Pz, Ph, de olika torxtyperna, sexkant och insex funkar bra att skruva med - otroligt mycket beror på fräsheten/kvaliten på bitsen och kvaliten på skruven. För samtliga nyss nämnda typer (sexkant kräver ofta en magnet i hållaren, och de andra mår bra av det) fungerar det för mig fint att med bra grejor montera på skruver på bitset - och det pekar sen rakt fram utan att jag behöver stödja med vänsterhanden. Men bara när det är bra skruvar och bra bits.
Ph - Fungerar som sagt bra med rätt bits. Kräver ett stort tryck framåt när man vill skruva åt hårt, vilket kan ge problem om det är svårt att komma till - då man inte kan skapa sig tillräcklig med kraft. Samtidigt är det lätt att "hitta" krysset när man skruvar fort, tex med enpetare och skruv i fickan. Har man dåliga saker och inte har möjlighet att trycka tillräckligt hårt framåt är detta en av de typer som lättast blir fördärvad i spåret. Inte så kul... Ett av mina sista val om jag har möjligheten att välja.
Spårskruv - Naturligtvis inget roligt att skruva med maskin. Inte lämpligt för höga moment pga risken för att slinta. Att de passar bra till äldre möbler (där de har suttit original) håller jag med om - men att de därför per definition alltid är snyggast när skruven är synlig håller jag inte med om. Det beror på sammanhanget - många gånger tycker jag att exempelvis en torx kan vara snyggare - en spårskruv i en modern konstruktion ser ju bakvänt ut, eftersom de är utkonkurrerade av en anledning.
Pz - Ett klart steg framåt gentemot Ph, åtminstone vad gäller vanlig skruvning (ej med enpetare). Den skruv som bäst sitter "rakt ut" från bitset utan stöd, även om skruven inte är av bästa kvalitet. Är därför utmärkt för skruvningar där det inte krävs riktigt höga moment - samma bits fungerar då utmärkt med skruven väldigt länge. Kräver dock som PH (fast inte i lika hög utsträckning) ett högt tryck framåt vid höga moment - och behöver därför utrymmet. Dess skruvar använder jag gärna - framförallt där det går att att komma till.
Torx i olika former - Är lite känsliga avseende kvalitet på skruv/bits - är den inte bra eller bitsen är sliten så vill skruven inte alltid "stå rakt ut från bitset". En stor fördel är att det krävs endast en mycket liten kraft framåt även vid höga moment - inte så liten som för sexkant, men ändå väldigt liten. När det krävs högre moment (framförallt där det är svårt att komma till) anser jag torx överlägsen Ph (framförallt) och Pz. En annan fördel är att Torxbits går att slipa om (de blir oftast rundade eller avbrutna i ovankant av "flikarna") på tex en tormek - omöjligt med Ph och Pz. Kanske inte så lönt med 25mm bit, men för de långa dyra bitsen är det faktiskt lönt, tar mycket kort tid. Kan vara lite känsliga för att "spåret" blir fullt av smuts etc och svårt att komma till efter exponering utomhus. Tack vare att det är rätt lätt att få i bitset i skruven och kräver liten kraft framåt så vill jag nog påstå att torx nog är lättast att skruva med (utan att för den sakens skull vara bäst) - om tex en 7-åring skulle hjälpa dig att skruva upp lite skruvar - så är risken stor att det blir ett stort leende och "fler 6x120 tack" om det är torx och sura miner och förstört skruvhuvud om det är Ph.
Insex - i grunden ungefär samma fördelar som torx. Fungerar utmärkt där det är trångt/svårt att trycka framåt, men man ändå behöver ett högt moment. Sämre på att "sitta rakt ut från bitset" än vad torx är (som i sin tur är sämre än Pz).
Sexkant - bäst när det gäller riktigt höga moment. Greppar ju dock på utsidan av skallen, vilket gör att det inte går att försänka skruvarna.
Ph - Fungerar som sagt bra med rätt bits. Kräver ett stort tryck framåt när man vill skruva åt hårt, vilket kan ge problem om det är svårt att komma till - då man inte kan skapa sig tillräcklig med kraft. Samtidigt är det lätt att "hitta" krysset när man skruvar fort, tex med enpetare och skruv i fickan. Har man dåliga saker och inte har möjlighet att trycka tillräckligt hårt framåt är detta en av de typer som lättast blir fördärvad i spåret. Inte så kul... Ett av mina sista val om jag har möjligheten att välja.
Spårskruv - Naturligtvis inget roligt att skruva med maskin. Inte lämpligt för höga moment pga risken för att slinta. Att de passar bra till äldre möbler (där de har suttit original) håller jag med om - men att de därför per definition alltid är snyggast när skruven är synlig håller jag inte med om. Det beror på sammanhanget - många gånger tycker jag att exempelvis en torx kan vara snyggare - en spårskruv i en modern konstruktion ser ju bakvänt ut, eftersom de är utkonkurrerade av en anledning.
Pz - Ett klart steg framåt gentemot Ph, åtminstone vad gäller vanlig skruvning (ej med enpetare). Den skruv som bäst sitter "rakt ut" från bitset utan stöd, även om skruven inte är av bästa kvalitet. Är därför utmärkt för skruvningar där det inte krävs riktigt höga moment - samma bits fungerar då utmärkt med skruven väldigt länge. Kräver dock som PH (fast inte i lika hög utsträckning) ett högt tryck framåt vid höga moment - och behöver därför utrymmet. Dess skruvar använder jag gärna - framförallt där det går att att komma till.
Torx i olika former - Är lite känsliga avseende kvalitet på skruv/bits - är den inte bra eller bitsen är sliten så vill skruven inte alltid "stå rakt ut från bitset". En stor fördel är att det krävs endast en mycket liten kraft framåt även vid höga moment - inte så liten som för sexkant, men ändå väldigt liten. När det krävs högre moment (framförallt där det är svårt att komma till) anser jag torx överlägsen Ph (framförallt) och Pz. En annan fördel är att Torxbits går att slipa om (de blir oftast rundade eller avbrutna i ovankant av "flikarna") på tex en tormek - omöjligt med Ph och Pz. Kanske inte så lönt med 25mm bit, men för de långa dyra bitsen är det faktiskt lönt, tar mycket kort tid. Kan vara lite känsliga för att "spåret" blir fullt av smuts etc och svårt att komma till efter exponering utomhus. Tack vare att det är rätt lätt att få i bitset i skruven och kräver liten kraft framåt så vill jag nog påstå att torx nog är lättast att skruva med (utan att för den sakens skull vara bäst) - om tex en 7-åring skulle hjälpa dig att skruva upp lite skruvar - så är risken stor att det blir ett stort leende och "fler 6x120 tack" om det är torx och sura miner och förstört skruvhuvud om det är Ph.
Insex - i grunden ungefär samma fördelar som torx. Fungerar utmärkt där det är trångt/svårt att trycka framåt, men man ändå behöver ett högt moment. Sämre på att "sitta rakt ut från bitset" än vad torx är (som i sin tur är sämre än Pz).
Sexkant - bäst när det gäller riktigt höga moment. Greppar ju dock på utsidan av skallen, vilket gör att det inte går att försänka skruvarna.
Nu blev jag nyfiken på att testa hur stor skillnaden blir mot mina skräpbits, snikskruv och bithållare från biltema.Daniel_N skrev:
Om jag nu vill prova på "hur bra det kan vara" med riktiga grejor, vad kan då vara lämpligt att skaffa (fabrikat/modell) av följande?:
1. Bithållare (magnetisk) + bits (Pz & torx)
2. Pz-skruv
3. Torx-skruv
1) Jag föredrar personligen festool centrotec. Kräver dock en festooldragare. Wiha, Apex eller Wera gör bits som jag tycker är utmärkta - observera dock att även dessa tillverkar har olika klasser, med mer eller mindre bra bits. Wera bi-torsion diamond är riktigt bra.LilleNo skrev:Nu blev jag nyfiken på att testa hur stor skillnaden blir mot mina skräpbits, snikskruv och bithållare från biltema.
Om jag nu vill prova på "hur bra det kan vara" med riktiga grejor, vad kan då vara lämpligt att skaffa (fabrikat/modell) av följande?:
1. Bithållare (magnetisk) + bits (Pz & torx)
2. Pz-skruv
3. Torx-skruv
2) Skruv av bra fabrikat, exempelvis Essve eller Spax.
Som sagt är jag ingen proffsskruvare men kombinationen Essve Cutters + Wera bi-torsion diamond tycker jag också fungerar ypperligt. Jag kan inte minnas att jag haft några skruvproblem sedan jag började anstränga mig lite att alltid köra med detta. Tyvärr har min lokala handlare helt plötsligt slutat med Essve. Alla gröna askar försvann i princip över en natt. 
Jag använder även Weras bitshållare.
Jag använder även Weras bitshållare.
Jag har försökt googla lite (hastigast) efter Wera bit & bithållare och hade hoppats finna någon som saluför dem över disk (sthlm), utan att hitta något. Såg att Conrad hade att beställa och denna sats verkar lovande, iaf om jag kompletterar med lösa torxbits.
Vad gäller bithållare så verkar det som att Wera har flera modeller, både med & utan magnet, vad är vettigast?
Vad gäller bithållare så verkar det som att Wera har flera modeller, både med & utan magnet, vad är vettigast?
Weras bitshållare är klart bäst. Rapidadaptor är lite lång men funkar mycket bra. Blev dock lite besviken på deras bits. Har köpt på mig en massa bits från Dewalt till bra pris och dessa var minst lika bra. Kanske bättre med tanke på priset. De bits som följer med Biltemas skruvar åker direkt i återvinningen.
Den modellen av rapidaptorn tycker jag är lite klumpig, svårt att se skruven ibland.LilleNo skrev:Jag har försökt googla lite (hastigast) efter Wera bit & bithållare och hade hoppats finna någon som saluför dem över disk (sthlm), utan att hitta något. Såg att Conrad hade att beställa och denna sats verkar lovande, iaf om jag kompletterar med lösa torxbits.
Alla modeller har väl magnet tror jag, men det finns en modell som heter ringmagnet som har en magnetisk hylsa som man skjuter mot skruvskallen.
Jag rekommenderar den korta rapidaptorn som är superbra.
Bauhaus har en hyfsad mängd Wera bits och mejslar, ivarjefall i Malmö.LilleNo skrev:Jag har försökt googla lite (hastigast) efter Wera bit & bithållare och hade hoppats finna någon som saluför dem över disk (sthlm), utan att hitta något. Såg att Conrad hade att beställa och denna sats verkar lovande, iaf om jag kompletterar med lösa torxbits.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Swedol har också en del Weragrejer, de finns på tre ställen runt Stockholm (minst).