Mikael_L
Avemo skrev:
Nej det räcker inte med en last inkopplad mellan annan fas och nolla i 2 eller trefasgruppen. Skall det bli farlig spänning på ledaren med urkopplad säkring krävs en last mellan faser. Ett 400 V element till exempel.
Spänning i nollan blir det även med endast enfaslaster anslutna ifall man bryter den gemensamma nollan.

Just därför är det så jätte jätte jätte-bra med flerpolig säkring.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Har ni några råd vad jag bör göra? Ska jag bara låta det vara eller tycker ni jag bör ta hem en elektriker som får kolla på problemet? Jag har inte någon ekonomi för någon omfattande omdragning av elen tyvärr. Det har fungerat i 30 år och enda problemet hittills har väl varit att spänning låg på även fast säkringen var dragen.

Jag har grundläggande kunskaper om el, de vill säga ett år på gymnasiet så jag är inget proffs på det hela. Jag förstår tyvärr inte vad ni pratar om när ni säger delad 3-fas/2-fas, jag kan kan ana vad ni pratar om men inte mer än så.
 
Avemo skrev:
Nej det räcker inte med en last inkopplad mellan annan fas och nolla i 2 eller trefasgruppen. Skall det bli farlig spänning på ledaren med urkopplad säkring krävs en last mellan faser. Ett 400 V element till exempel.
Japp, ska det bli farlig spänning i den brutna fasledaren så är det som du säger.
Jag skrev om farlig spänning i neutralledaren i inlägg #8
 
Redigerat:
Kenny Lundbäck skrev:
Har ni några råd vad jag bör göra? Ska jag bara låta det vara eller tycker ni jag bör ta hem en elektriker som får kolla på problemet? Jag har inte någon ekonomi för någon omfattande omdragning av elen tyvärr. Det har fungerat i 30 år och enda problemet hittills har väl varit att spänning låg på även fast säkringen var dragen.

Jag har grundläggande kunskaper om el, de vill säga ett år på gymnasiet så jag är inget proffs på det hela. Jag förstår tyvärr inte vad ni pratar om när ni säger delad 3-fas/2-fas, jag kan kan ana vad ni pratar om men inte mer än så.
Finns gruppschema? en bild på det och centralen. kan ge ledtrådar.

Var försiktig om du ska göra detta nedan, och bryt inkommande ström vid tex mätarsäkringarna.
Öppna centralen och följa ledaren från den urskruvade säkringen och se vilket rör eller kabel den går in i. sedan räkna antalet ledare. och kika vart resterande ledare går. någon kanske går till någon annan säkring.
 
Om man hittar aktuellt rör / kabel vid centralen. Då bör innehålla max 3 ledare fas, nolla och ev skyddsledare. Innehåller den däremot 4 eller 5 ledare kan man misstänka att det är en 2 eller 3 fas grupp.

Ta gärna en bild på kopplingsdosan och centralen.
 
Mikael_L
Kenny Lundbäck skrev:
Har ni några råd vad jag bör göra? Ska jag bara låta det vara eller tycker ni jag bör ta hem en elektriker som får kolla på problemet? Jag har inte någon ekonomi för någon omfattande omdragning av elen tyvärr. Det har fungerat i 30 år och enda problemet hittills har väl varit att spänning låg på även fast säkringen var dragen.

Jag har grundläggande kunskaper om el, de vill säga ett år på gymnasiet så jag är inget proffs på det hela. Jag förstår tyvärr inte vad ni pratar om när ni säger delad 3-fas/2-fas, jag kan kan ana vad ni pratar om men inte mer än så.
Tja rådet jag kan ge är väl att då du säkert kan gå i land med detta själv om du vill lära dig lite och det inte är för bråttom, så får du väl själv välja hur du vill göra.
Tar du dit en elektriker är h*n förhoppningsvis av en sådan sort som gärna förklarar lite hur det är kopplat och varför till dig om du frågar. Inte säkert dock, en del har säkert ingen lust att förmedla någon info. Och något fåtal vet ju inte heller själva vad de gör. :eek:

En sak som kan vara är att du möjligen redan bränt sönder någon ansluten apparat ifall det var nollan du brutit i en flerfasgrupp. Det beror på en massa olika faktorer.
 
Jag får avvakta med detta tills jag får mer tid. Tack så mycket för hjälpen!
 
Kan någon rita upp vad delad 3-fas betyder / ser ut?
 
I en trefasgrupp har du fem ledare. Tre olika faser från antingen tre olika säkringar eller från en trepolig säkring. Dessutom en neutralledare och en jordledare. När den delas upp så grenar nollan och jorden upp sig och följer alla grenar. De tre faserna följer varsin gren. Exempelvis har du första fasen, nollan och jorden till sovrum ett, andra fasen, nollan och jorden till sovrum två samt tredje fasen, nollan och jorden till vardagsrummet.

Om du i det läget delat på nollan i en dosa där det finns fler än tre ledare så kan du få farlig spänning på den brutna ledaren trots att du skruvat ur en säkring. Om det bara fanns två trådar i dosan och du är säker på att du skruvat ur rätt säkring så borde inte detta vara fallet. Men det är klart att det kan finnas en felaktig koppling någonstans så att någon pryl använder nolla och fas från olika grupper. Normalt skall nolla och fas följas åt i hela gruppens dragning.
 
Så om jag förstår det rätt så är det endast nollan jag kunde få en stöt av då fasen är helt urkopplad. Menar ni då att t.ex ström går igenom en fas, igenom en apparat och ut i nollan och att det var den strömmen jag fick in i mig?
 
Ja det är teorin. Men eftersom ingen vet hur det ser ut hos dig, så blir det bara en spekulation.

Men en kontrollfråga, hur säker är du på att ledningen du klippte verkligen bröts av den säkring du bröt?

Bara för att lampan i det rum där ledningen går i slocknar betyder ju inte med säkerhet att ledningen hör till den lampan. Det kan vara en ledning till uttag i samma rum (vanligt att man låter minst två olika säkringar mata ett rum), eller en ledning som passerade på väg till ett annat rum. Men har du kunnat se att ledningen ifråga verkligen gick till lampan, så har du troligen brutit rätt säkring, men möjligen att det är två säkringar till för gruppen.
 
Jag rev hela väggen :) Så ja jag vet att den gick till lampan. Säkringen släckte hela baksidan av huset (tillbyggnaden)
 
Det var inte så enkelt att det var "statisk elektricitet" som du kände när du tog i kablarna?
 
Kenny Lundbäck skrev:
Så om jag förstår det rätt så är det endast nollan jag kunde få en stöt av då fasen är helt urkopplad. Menar ni då att t.ex ström går igenom en fas, igenom en apparat och ut i nollan och att det var den strömmen jag fick in i mig?
Du skrev i första inlägget att det var när du skulle tvinna ihop de två blå ledarna i dosan som du fick en stöt. Det talar för att det var nolledaren i en spänningssatt grupp med någon inkopplad belastning som du fingrade på. Den stora frågan är varför det var spänning i gruppen när du skruvat ur säkringen.

Det kan bero på att den är del av en uppdelad två- eller trefasgrupp även om det då borde finnas fler trådar som passerar genom dosan.

Det skulle också kunna vara en otillåten koppling någonstans där någon blandat grupper så att en last är inkopplad mellan fasen från en grupp och nollan från en annan.

Sedan kan det vara bra att inte lita för mycket på dragningen av de trådar man ser. Nöj dig inte med att lampan slocknar. Mät på trådarna för att kontrollera att de inte är spänningsförande innan du petar på dem. Det spelar ingen roll om man får en stöt för att man tagit fel säkring, inte alla säkringar eller för att någon annan kopplat fel. Det är lika farligt i alla fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.