Jag kan inte sätta tillbaka denna tilluftsventil? Tilluftsventil i plast med synlig monteringsram, placeras på ett bord. Ventilen har smuts och är delvis demonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bågarna skall fällas ut och sättas i spåret på väggdelen. När du sedan pressar in ventilen kommer bågarna att spänna mer och mer tills de passerar ”toppläget” och drar in ventilen mot väggdelen. Det är en mekanism som kallas ”over-center”. Kommer inte på vad det heter på svenska just nu. Principen ser ut så här:

Illustration av toggle-funktionen med tre lägen: oklamrad, centrerad och över-center klamrad position, visar mekanismens funktion.

Jag får inte i bågarna i spåret? Försökte länge i går. Kanske var den uppsatt med tejp tidigare? Och nu funderar jag på att tejpa upp den igen. Skulle minska utblåset…

En bild på väggdelen kanske?

Rund ventilationsöppning i vit vägg med metallram, monterad med två synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får det verkligen sitta skruvar där? Dom kanske påverkar spåret där trådbyglarna ska snäppa in?
(Jag är inte ventilationstekniker så jag kan ha fel)

Jag hade samma problem i en lägenhet. Jag höll på länge men till slut fastnar den. Metallbågarna ska ligga mot utfastningen/kanten i hålet innan du trycker in den. Sen när du trycker in ventilen vidare hamnar dom i spänn och fastnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.