2 958 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Varför ”Ett bästa svar ”?
Bästa svar kan vara bra i trådar där ts behöver experthjälp för ett specifikt problem. I åsiktstrådar känns den inte på sin plats och i fototrådar ed, kan man dela ut den (efter några hundra inlägg) som pris.
Jag tycker inte om när TS hela tiden väljer ett nytt bästa svar, och jag tycker inte heller man ska ge bästa svar i väkdigt korta trådar.
Man ska inte vara alkt för lätt att få ett bästa svar för
Jag tycker inte om när TS hela tiden väljer ett nytt bästa svar, och jag tycker inte heller man ska ge bästa svar i väkdigt korta trådar.
Man ska inte vara alkt för lätt att få ett bästa svar för
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Nån typ av garanti för kvaliteten på svaren är nog ändå systemet. En ny användare kan nog anta att någon med massa stjärnor har en viss trovärdighet. Sen om det är en @Krilleman (som tidigare nämnts) eller @justusandersson man stöter på, eller en @Liteavvarje (som var duglig om visst men yvig om annat) eller man rent av har otur att stöta på en tyckarjävel likt undertecknad, det är förstås inte lätt att veta. Men nåt säger nog ändå systemet den ovane användaren. Och förhoppningsvis lockar det fram lite mer utvecklade svar i rena frågetrådar.
Jag har i några trådar fått mitt senaste inlägg markerat som ”bästa svar” samtidigt så har den trådens TS fortsatt att ställa frågor etc.JLyck skrev:
Jag och andra har då fortsatt att svara, då har TS markerat senare svar som ”bästa svar”.
Sedan kan andra som har liknande frågeställning ställa följdfrågor med sitt/sina problem.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Tanken vad jag förstått är att man vill locka fram bättre svar som faktiskt motiverar sin anledning till ett visst råd.
Håller med TS i detta.
I tex en klassisk gnälltråd där trådskaparen har orimliga krav eller synpunkter och bara får mothugg i alla svar, men kanske ändå ett enda medhåll, ja då blir ju detta enda "positiva" inlägg ofta markerat som "bästa svar". Även om majoriteten är emot och svaret är helt uppåt väggarna enligt alla andra. I ett sånt fall ger ju funktionen absolut noll vettig info till 99% av alla som läser tråden.
Ett förslag på ändring: det svar som fått flest gilla-markeringar borde automatiskt bli utsett till "bästa svar". Och att de 5 inläggen med flest gillanden hamnar i nån sorts topplista för tråden. Då hittar man som läsare snabbt de bästa och sannolikt mest relevanta svaren. Detta koncept används på flera andra forum.
I tex en klassisk gnälltråd där trådskaparen har orimliga krav eller synpunkter och bara får mothugg i alla svar, men kanske ändå ett enda medhåll, ja då blir ju detta enda "positiva" inlägg ofta markerat som "bästa svar". Även om majoriteten är emot och svaret är helt uppåt väggarna enligt alla andra. I ett sånt fall ger ju funktionen absolut noll vettig info till 99% av alla som läser tråden.
Ett förslag på ändring: det svar som fått flest gilla-markeringar borde automatiskt bli utsett till "bästa svar". Och att de 5 inläggen med flest gillanden hamnar i nån sorts topplista för tråden. Då hittar man som läsare snabbt de bästa och sannolikt mest relevanta svaren. Detta koncept används på flera andra forum.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Att flytta runt svaren så att vissa hamnar på en annan plats än där de hör hemma kronologiskt tror jag är en dålig idé. De flesta inläggen är skrivna i ett sammanhang, inte enkom som ett svar på TS ursprungliga fråga.
Vet inte om du syftade på mitt svar, men jag menar inte att svaren skall flyttas runt, utan att det skall finnas nån form av snabblänk under första inlägget med några av de mest gillade svaren så att man kan komma åt dem snabbt.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Ja, jag läste slarvigt. Tror dock apropå det att slarvigt läsande är vad man premierar med den typen av system, och det har vi väl nog av ändå.
Klicka här för att svara