Varför får man inte använda dvärgbrytare för att bryta strömmen vid elarbeten medan man får det med vanliga proppsäkringar?

Det får du, men då måste de också vara typgodkända för detta. Det finns en liten symbol som visar om så är fallet.
Proppsäkringar och dvärgbrytare skiljer ju sig enormt i hur du förhindrar elektrisk överföring gällande avstånd i brytningspunkten; gängasäkring finns ju inte en möjlighet och i automatsäkringen har du flyttat ett bläck ett antal millimeter.

davidnordin skrev:
Det finns en liten symbol som visar om så är fallet.
Hur ser den ut?

Det är den lilla symbolen med ett liggande T med kryss på

2142507.jpg

Och om det finns risk för att någon annan kan slå på säkringen ska man låsa den. Därför man ska ha brytare vid maskiner osv

Jag vill bara lägga till att man får inte använda dvärgbrytare som brytare däremot som frånskiljare. :-)

davidnordin skrev:
Det är den lilla symbolen med ett liggande T med kryss på
Tackar för den klargörande bilden!

MickeM skrev:
Jag vill bara lägga till att man får inte använda dvärgbrytare som brytare däremot som frånskiljare. :-)

Är du säker?
Jag hade bestämt för mig att en frånskiljare behöver synligt brytställe för att kallas frånskiljare.

Tänker närmast på en sån sak som en säkerhetsbrytare, inget synligt brytställe.
Har aldrig hört talas om säkerhetsfrånskiljare.

Fast detta hörde ju egentligen inte till tråden.....

Det finns dvärgbrytare som är godkända som frånskiljare vilket tagits upp i tråden. Det som står i standarden, SS4364000; 536.5.2.3, är att dvärgbrytaren inte får användas för funktionsmanöverering. Som i brytare i allmänt tal, det var det jag systade på.

För att något ska vara godkänt som frånskiljare för arbete så måste den ha tillräckligt isolationsavstånd vid brytning samt antingen synligt brytställe eller en tillförlitlig indikering av brytfunktionen. Man ska med andra ord kunna se att brytningen har lyckats.

På dvärgbrytare godkända för frånskiljning för arbete brukar det vara så att vipparmen inte kan dras till frånkopplat läge eller inte stannar kvar där om brytningen misslyckats och inte minsta isolationsavstånd uppnåtts.

Det finns speciella lås för dvärgbrytare, om man inte kan ha uppsikt över den.

Hur ser ett sådant ut?

Ahaa, det var fiffigt. Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.