tommib
-MH- skrev:
Det är väl ändå mätinstrumentet ev. explosion som är den minst allvarliga riskkällan? Det är ju när man fipplar och mäter på fel ställe, eller glömmer mäta och tar i tårarna, eller kortsluter något med proverna eller tappar skiftnyckelnå batteripolerna som är det farliga.

Filmer på Youtube klassar jag VÄLDIGT långt ner vad gäller seiositet. Där finns verkligen allt.

För dryga 10 år sedan fick jag en gratis multimeter av tidningen Götdetsjälv. Nu har jag en något bättre den Biltema.

Skall jag försöka få dem gamla att explodera och filma? Jag kan offra den.
Varför frågar du ens? :) Kör bara kör!

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Ja explosion är inte det farligaste utan det farligaste är om överslaget i multimetern inte hålls inne utan riskerar att komma åt användarens händer. Det låter i allmänhet från flera av er att det är inga större risker att kortsluta en 25A matning med händerna i närheten av spänningsförande delar.
Men om man kan undvika detta genom att välja en säkrare multimeter/spänningsprovare varför skulle man inte vilja det?
Nåväl, jag måste väl vara mer försiktig av mig än de flesta och jag hoppas att fler därute väljer att vara det också.

Instämmer i tidigare inlägg att mätsladdar och prober måste vara av god kvalitet. Men det är just det som ofta är problemet, den billiga multimetern levereras med skitsladdar. Det finns mätsladdar där ute som har så tunna ledare att de skulle troligtvis brinner av vid en kortslutning. Sådan utrustning är inte seriös och bör naturligtvis undvikas.

I övrigt så tillhör jag en av de sällsynta individer som faktiskt sett litiumbatterier ryka och "brinna" både vid laddning och användning som någon här ansåg vara så sällsynt.

Alltså snälla, ett överslag för 230 eller t.o.m 400V lär inte spränga ens den billigaste CE märkta multimetern. Säkringen i multimetern eller centralen går i så fall blixtsnabbt också.

Jösses vilken goja...

• Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
O
ayay85 skrev:
Ja explosion är inte det farligaste utan det farligaste är om överslaget i multimetern inte hålls inne utan riskerar att komma åt användarens händer. Det låter i allmänhet från flera av er att det är inga större risker att kortsluta en 25A matning med händerna i närheten av spänningsförande delar.
Men om man kan undvika detta genom att välja en säkrare multimeter/spänningsprovare varför skulle man inte vilja det?
Nåväl, jag måste väl vara mer försiktig av mig än de flesta och jag hoppas att fler därute väljer att vara det också.

Instämmer i tidigare inlägg att mätsladdar och prober måste vara av god kvalitet. Men det är just det som ofta är problemet, den billiga multimetern levereras med skitsladdar. Det finns mätsladdar där ute som har så tunna ledare att de skulle troligtvis brinner av vid en kortslutning. Sådan utrustning är inte seriös och bör naturligtvis undvikas.

I övrigt så tillhör jag en av de sällsynta individer som faktiskt sett litiumbatterier ryka och "brinna" både vid laddning och användning som någon här ansåg vara så sällsynt.
Eftersom du pratar dig varm om att man ska undvika billiga multimetrar så får du gärna tipsa om några som man ska undvika eftersom dessa är så pass farliga?

Man ska nog inte lita på de billigaste multimetrarna när det gäller exaktheten... Men det har inte så mycket med säkerhet å göra...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tommib
Men MH erbjöd sig att testa. Det skulle ärligt talat vara roligt att se vad som händer (även om jag tror att det blir lite meh).

Föratt vara tydlig så tycker jag absolut inte att man ska vara oförsiktig när man håller på med el. Man ska veta vad man gör och varför. Materielen man arbetar med ska vara vettig. Det betyder dock inte att allt mindre än Fluke är skräp... Det var som sagt den tonen i trådstarten jag reagerade på.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S
tommib skrev:
Nja... Om vi skulle ägna oss åt extrem riskminimering och förbjuda precis allt som är farligt så skulle vi inte få något gjort någonsin och speciellt inte till ett rimligt pris.

Avsaknaden av problem i detta fall visar på en någorlunda rimlig gränsdragning.
Jag vet inte om jag blivit missförstådd eller om jag skrivit något jag inte minns.
Min ställning har aldrig varit att dessa billiga instrument ska förbjudas. Jag tyckte det var ett bra initiativ av TS att uppmärksamma folk på faran som KAN uppstå med undermåliga instrument.

Jag har själv haft en 199 kronors multimeter i jobbet ett tag, visst tänkte jag mig för en extra gång just pga. att det var ett billigt instrument. Men jag använde det att mäta 400 v med.

O
Klart att det är skillnad på en fluke och den billigaste multimetern. Och att Fluken säkerligen håller mycket bättre som i filmens test. Jag hade blivit besviken om Fluken inte hade överlevt en sådan felmätning. Klart att det är skillnad på den billigaste multimetern och en Fluke. Det är nog ingen som betvivlar. Men att den billigaste multimeterns skulle explodera som i filmen i vanlig hemmiljö? Det betvivlar jag starkt. Det är svårt att komma upp i några 700V i våra hemanläggningar... Och de som håller på och mäter på spänningar över 400V lär ha lite bättre prylar....

Jag ifrågasätter inte att den billigaste multimetern inte pallar 700V när man mäter resistans...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Chaly
MagHam skrev:
:thumbup:

Been there - done that.
Jag har duttat i en billig multimeter felinställd på STRÖMmätning i botten på två passbitar för några år sedan. Kortis 400V som drog servissäkringarna 25A
Klantigt (speciellt som jag är el-ingenjör i grunden och har jobbat på elverk en liten tid).

Fyrverkeri? Knappast.. Blixtrade lite bara ;)
Exakt samma misstag (strömmätning - missade att ena sladden satt fel) gjorde jag för ett antal år sedan med en skräpmultimeter (Lidl tror jag...) med precis samma resultat. Blev dock lite paff...

Så nu är vi iallafall två som gjort dumma misstag med billigare multimetrar och inte fått personskador.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
tommib
SueCia skrev:
Jag vet inte om jag blivit missförstådd eller om jag skrivit något jag inte minns.
Min ställning har aldrig varit att dessa billiga instrument ska förbjudas. Jag tyckte det var ett bra initiativ av TS att uppmärksamma folk på faran som KAN uppstå med undermåliga instrument.

Jag har själv haft en 199 kronors multimeter i jobbet ett tag, visst tänkte jag mig för en extra gång just pga. att det var ett billigt instrument. Men jag använde det att mäta 400 v med.
Du skrev att det inte behöver vara ett stort problem för att man ska ta det på allvar.
Med det tonläge som TS inledde med så hade jag väntat mig ett betydligt större problem. Annars blir det lite som med akrylamiden i chips. Ja det finns där och ja det är farligt, om man äter 70kg om dagen (eller vad det nu var, kommer inte ihåg exakt siffra). Vi lever i en tid av extremt låga risker för liv och hälsa, det gör att man ibland måste ta ett djupt andetag och fundera igen kring problemets storlek.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett lurigt problem som jag upptäckt med mätsladdarna på uni-t. Jag märkt att kardeler har gått av ovanför mätpinnarna och penetrerat isoleringen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Ja, ström är livsfarligt. Man kan dö av det. Om man inte vet vad man gör, ska man varken mäta eller hålla på med ström.

I övrigt förstår jag inte vad TS försöker få fram. Han pratar om CAT-klasser...men som man tydligen inte kan lita på???
Man ska inte använda billiga instrument... okej, vad är billigt då???

Exploderande instrument??? Jag har väldigt svårt och tro, att ett instrument skulle kunna förstärka strömenergin, till att ge en värre skada än en kortslutning.
Jag tycker även att det är konstigt att ingen har uppmärksammat denna påstådda fara tidigare...

Hela trådstarten känns mer som reklam, liksom den länkade filmen.

• Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
tommib
Tobbe_3 skrev:
Det finns ett lurigt problem som jag upptäckt med mätsladdarna på uni-t. Jag märkt att kardeler har gått av ovanför mätpinnarna och penetrerat isoleringen.
Har du bilder? Det är ju ett rätt allvarligt problem som jag hoppas att du har anmält till tillverkaren, eller åtminstone inköpsstället. Hur fanken kan en RK-kardel penetrera två lager plast?

Redigerat:
Jag har hittat en större potentiell fara angående ström :rolleyes:

ttps://www.youtube.com/watch?v=oziM_3EppUU

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Hur måga dör årligen pga. billiga multimetrar och hur många blir allvarligt skadade?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Dumheter.
Vi har inga problem med billiga multimetrar för arr mäta nätspänning.

Youtubevideon är reklar för Fluke och dom kopplar in instrumentet felaktigt på 760 VOLT
det är en helt annan femma.
Högspänning kan ge ljusbågar och bör inte hanteras av lekmän. Gummihandskar och stövlar kan rekommenderas - det räcker att komma i närheten för att få en dödande stöt. Som tur är har vi inte såna spänningar i våra hem.

Sluta skrämma folk.
And be careful out there.

• Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.