20 776 läst ·
79 svar
21k läst
79 svar
Varför drar fastigheten så mycket el?
Det finns inga V-kablar annat en special som är mer än 10 W/meter, normalt med ETL-10 = 10 W/meter eller färdiga längder med stickpropp, 5 - 7 W/meter , annars special som ger 60 C och säljs inte på varuhusen.E elmont skrev:
Stäng av/skruva ur alla säkringar i elcentralen så att allt stängs av och slocknar.
Skruva sedan i/slå på en säkring/grupp/grej åt gången och observera samtidigt elmätarens display för att se när förbrukningen drar iväg. På så vis borde det gå att ringa in och utesluta vad som drar ström.
Eller observera förbrukningen i mätardisplayen och stäng av/skruva ur en grupp i taget.
Skruva sedan i/slå på en säkring/grupp/grej åt gången och observera samtidigt elmätarens display för att se när förbrukningen drar iväg. På så vis borde det gå att ringa in och utesluta vad som drar ström.
Eller observera förbrukningen i mätardisplayen och stäng av/skruva ur en grupp i taget.
Redigerat:
Och där är du troligen inte helt uppdaterad, det finns en mängd olika effekter på värmekablar ETL är bara en i mängden. Men dom kablar som man lägger inte i rör brukar inte ge mer än ca 10Watt.
Du får väl söka på lite olika fabrikat.
Du får väl söka på lite olika fabrikat.
Lite virriga tankar från mig?
Vet TS om förbrukningen är lika hög på sommaren?
Kanske inte är bara en "bov" utan flera mindre....
t.ex.. Dina cirkulationspumpar, någon får rätta mig om jag har fel, men där har du typ 4 kwh per dygn...
Jag har sett över min kåk, och snitt på hela året just nu ligger jag på typ 12 kwh / dygn.
Jag skaffade en enkel mätare, ungefär som denna. https://www.clasohlson.com/se/Elmatare-for-vagguttag/p/36-8705 och kollade frysboxar kylskåp mm. och har bytt ut till nyare lite då och då.
All belysning är snart utbytt till led. har försökt att ta bort / minska alla "bovar"
Det mest som jag bytt är bytt när det gamla gått sönder eller har varit dåligt utom frysbox som drog sjukt mycket...
Mina elslukare har varit:
Kyl och frys.
Avfuktare som jag ändrade på lite inställning , den gick lite onödigt mycket.
Belysning, främst utomhusbelysning där allt numera är Led, eftersom att den lyser väldigt mycket kan det bli en del kwh på ett år.
Du skriver att ni är fyra i huset, kanske någon ungdom med datorintresse, och en stationär dator som står på dygnet runt??
Vet TS om förbrukningen är lika hög på sommaren?
Kanske inte är bara en "bov" utan flera mindre....
t.ex.. Dina cirkulationspumpar, någon får rätta mig om jag har fel, men där har du typ 4 kwh per dygn...
Jag har sett över min kåk, och snitt på hela året just nu ligger jag på typ 12 kwh / dygn.
Jag skaffade en enkel mätare, ungefär som denna. https://www.clasohlson.com/se/Elmatare-for-vagguttag/p/36-8705 och kollade frysboxar kylskåp mm. och har bytt ut till nyare lite då och då.
All belysning är snart utbytt till led. har försökt att ta bort / minska alla "bovar"
Det mest som jag bytt är bytt när det gamla gått sönder eller har varit dåligt utom frysbox som drog sjukt mycket...
Mina elslukare har varit:
Kyl och frys.
Avfuktare som jag ändrade på lite inställning , den gick lite onödigt mycket.
Belysning, främst utomhusbelysning där allt numera är Led, eftersom att den lyser väldigt mycket kan det bli en del kwh på ett år.
Du skriver att ni är fyra i huset, kanske någon ungdom med datorintresse, och en stationär dator som står på dygnet runt??
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Coolman skrev:
Bort sedan oktober, så nej vet inte så mycket om förbrukningen över tid. Jag har nog börjat förstå var all ström tar vägen. Många bäckar små, och bäckarna är ganska gamla och inte så energieffektiva så de drar en del över tid och dygnet. Cirk pump, värmeslinga, belysning, gammalZixten skrev:
Lite virriga tankar från mig?
Vet TS om förbrukningen är lika hög på sommaren?
Kanske inte är bara en "bov" utan flera mindre....
t.ex.. Dina cirkulationspumpar, någon får rätta mig om jag har fel, men där har du typ 4 kwh per dygn...
Jag har sett över min kåk, och snitt på hela året just nu ligger jag på typ 12 kwh / dygn.
Jag skaffade en enkel mätare, ungefär som denna. [länk] och kollade frysboxar kylskåp mm. och har bytt ut till nyare lite då och då.
All belysning är snart utbytt till led. har försökt att ta bort / minska alla "bovar"
Det mest som jag bytt är bytt när det gamla gått sönder eller har varit dåligt utom frysbox som drog sjukt mycket...
Mina elslukare har varit:
Kyl och frys.
Avfuktare som jag ändrade på lite inställning , den gick lite onödigt mycket.
Belysning, främst utomhusbelysning där allt numera är Led, eftersom att den lyser väldigt mycket kan det bli en del kwh på ett år.
Du skriver att ni är fyra i huset, kanske någon ungdom med datorintresse, och en stationär dator som står på dygnet runt??
Men det du har radat upp ger väl inte den dygnsförbrukningen som du pratar om ändå?zentzuken skrev:
Utan värmekabeln fick jag det till ca 250w/h dvs 3kwh/ dygn. Inget speciellt.
Om du själv vet svaret på din fråga så kan du dela med dig så kan vi dra vidare till nästa tråd.
Vad i ”jag börjar nog förstå” är otydligt? Jag är inte klar med med var all ström går och som du skriver så är det endast en liten del. Med risk för att låta otrevlig så tvingar jag absolut inte dig personligen att delta🙂 du kan dra vidare till vad du vill. Jag ska fortsätta dra säkringar när jag kommer hem.Dr Benz skrev:
