Som rubriken anger.
Alla (Känns det som) som ska bygga hus, tittar, letar och funderar vad för hus de vill bygga men verkar inte som någon tänker på lösvirkesvarianten längre.:x
Är man bara det minsta händig kan man ju tjäna fina pengar det, få exakt som man vill ha det, byggtiden på 4 man blir ju inte så fasligt mycket längre än exempelvis Anebyhus. ( Inte för att de bygger sakta,
men de har mindre prefab än exempelvis Smålandsvillan)
Måste ha missat någonting någonstans?
Tacksam för svar.
Alla (Känns det som) som ska bygga hus, tittar, letar och funderar vad för hus de vill bygga men verkar inte som någon tänker på lösvirkesvarianten längre.:x
Är man bara det minsta händig kan man ju tjäna fina pengar det, få exakt som man vill ha det, byggtiden på 4 man blir ju inte så fasligt mycket längre än exempelvis Anebyhus. ( Inte för att de bygger sakta,
Måste ha missat någonting någonstans?
Tacksam för svar.
Att det tar tid! Har du mycket pengar på banken, eller en mamma som kan ge dig mat så varför inte?barajag skrev:
Alt 2. Starta bygget med hjälp av en firma så att du får det tätt. Resten kan du göra på fritiden. Undrar hur länge du orkar.
I värsta fallet fan du ringa Den Arga Snickaren
1. Tar inte speciellt lång tid, tänkte alltså att man tar in en byggfirma på fyra man, offert på tättbygge,(inklusive egen arbetskraft) med Vvs och el.kamilenski skrev:
Sedan en man som gör resterande tillsammans med dig.
I mina kalkyler blir det nästan en miljon billigare, om man tar tjänsteledigt i fyra månader är det ganska bra betalt. Ja den arga snickaren har jag missat varje vecka, så där kan jag inte säga så mycket.
Det är just därför säger man "pengar gör pengar".
Har du pengar så att du klarar dig i typ 6 mån, så klart blir det MYCKET billigare. Har du ett jobb som kan ge dig så långt ledighet så visst går det.
Har du pengar så att du klarar dig i typ 6 mån, så klart blir det MYCKET billigare. Har du ett jobb som kan ge dig så långt ledighet så visst går det.
Jo, dessa krav är ju ett måste för att det ska gå att uppfylla. Men man kan ju låna 80000kr extra för de fyra månaderna.kamilenski skrev:
Ja, det känns varje all som ett folk tycker det är ett svårare sätt att få ett hem.:x
Svårare? Vet ej. Men absolut jobbigare. Jag byggde en enda gång i lösvirke och gör inte om det. Hade 4 mån kompledighet. Hade 1 man till hjålp. Kunde flytta först efter 6 mån. Och var inte klar med allt på nästan 2 år. Alldrig mer!
Och alldrig mer några renoveringar.
Och alldrig mer några renoveringar.
Oki ja med en gubbe som hjälper till då blir det nog tufft, jag menade ett inarbetat bygglag på fyra man.kamilenski skrev:
Då du, då händer det grejer.d^_^b
Jag tror att det är så få som bygger lösvirke för att deras fruar säger att dom inte får pga det tar tid och det är rörigt ett tag, speciellt om man har barn. Talar från egen erfarenhet. 
ja. Du har rätt. Men "barajag" har bara sig själv att tänka på.ByggareNick skrev:
/hur gör man ett cyniskt klick klick :-D
Vet man vad man gör så tar inte stommen många veckor. En kapar en bär en skjuter ihop. Råspånt samma sak en skjuter en bär en skjuter. Brädfodringen åter igen samma sak.
Det som däremot är svårt att påverka är plattans fukt den tar ju den tid den tar för att sjunka och badrum är ju ett måste för att kunna flytta in.
Jag tror att god planering som är gjord långt innnan man ens sätter spaden i marken är A & O samt att materialet alltid finns på plats.
Själv är man ju bäst av alla och medans en kompis byggde ett helt hus hann jag med.... ja typ 1/3 badrum och är fortfarande inte klar
Det som däremot är svårt att påverka är plattans fukt den tar ju den tid den tar för att sjunka och badrum är ju ett måste för att kunna flytta in.
Jag tror att god planering som är gjord långt innnan man ens sätter spaden i marken är A & O samt att materialet alltid finns på plats.
Själv är man ju bäst av alla och medans en kompis byggde ett helt hus hann jag med.... ja typ 1/3 badrum och är fortfarande inte klar
Det som går att göra snabbare och bättre i fabrik ska man göra i fabrik tycker jag. När jag får mitt hus tar det ca 3dagar innan det står en klar vattentät stomme jag kan slå på värme i.
Skulle jag bygga lösvirke är det veckor då det är risk för fukt. Skulle det bli minsta strul med någon snickare (vilket ju ALDRIG händer) så står jag med ett halvfärdigt hus som blir skadat för varje minut som går vid regn om ingen är på plats och bygger.
Det lilla jag har räknat på med t.ex Fiskarhedenvillan mot prefab ger absolut inga enorma vinster. Men jag värderar tiden och strulrisken.
Skulle jag bygga lösvirke är det veckor då det är risk för fukt. Skulle det bli minsta strul med någon snickare (vilket ju ALDRIG händer) så står jag med ett halvfärdigt hus som blir skadat för varje minut som går vid regn om ingen är på plats och bygger.
Det lilla jag har räknat på med t.ex Fiskarhedenvillan mot prefab ger absolut inga enorma vinster. Men jag värderar tiden och strulrisken.
Hur kom du fram till den slutsatsen?:Skamilenski skrev:
Men visst, har man små barn och en kvinna i karriären som inte har tid att engagera sig alls, blir det ju genast bökigare. Jaja, blir varjef all billigare men som sagt strular det lite på vägen så blir det väl väldigt frustrerande för det går ju inte att stanna upp.
En annan faktor som TS inte tycks ta hänsyn till är att det finns många där ute som varken har lusten eller kunskapen att bygga själv. Enligt TS bygger ju den billigare miljonen på ett arbetslag som gör det vädertätt, men sedan kräver resterande en rätt så omfattande insats av en själv. Och för många är det inte ens ett alternativ. Då vänder man sig till en totalentrepenör som gör rubbet.
Har t ex en kompis som knappt kan slå i en spik, däremot är han väldigt allmänbildad och duktig på många andra områden. Jag skulle aldrig föreslå för honom att bygga ett helt hus själv. De ska nu bygga och får det nyckelklart.
Sen är det ju en annan diskussion detta med att alla ska bo i eget hus, som om det vore den enda riktiga formen för eget boende. Nu har jag själv glädjen att få bo i ett hus, men jag köpte ett äldre med mycket att göra på eftersom jag inte hade några hobbys och behövde fixa något att pyssla med.
Har t ex en kompis som knappt kan slå i en spik, däremot är han väldigt allmänbildad och duktig på många andra områden. Jag skulle aldrig föreslå för honom att bygga ett helt hus själv. De ska nu bygga och får det nyckelklart.
Sen är det ju en annan diskussion detta med att alla ska bo i eget hus, som om det vore den enda riktiga formen för eget boende. Nu har jag själv glädjen att få bo i ett hus, men jag köpte ett äldre med mycket att göra på eftersom jag inte hade några hobbys och behövde fixa något att pyssla med.