Skulle klippa häcken och som jag gjort flera gånger tidigare klippte jag av sladden som jag dragit genom häcken när jag klippte häcken på gatusidan. Normalt skarvar jag sladden slår på säkringen och slår till jordfelsbrytaren men för några dagar sedan gick det inte att slå till jordfelsbrytaren som verkar ha låst sig i frånläget.
Kollade hur sladdarna går in i huset och det är tre faser som går in till jordfelsbrytaren och sedan ut till säkringarna. Kan också se att nollan går in till jordfelsbrytaren men jordledningen går in till nollskenan utan att passera jordfelsbrytaren.
Funderar på om det uppstått en krypström mellan nollan och jordledaren som är samma kabel. För när jordfelsbrytaren slår ifrån bryter den ingående jorden och då kanske det uppstår en krypström som låser jordfelsbrytaren.
Funderar på om en elkille skulle komma och sätta in en brytare som även bryter nollan och jordledningen så att alla kablar blir frånkopplade. Inte så roligt att bli strömlös i tre dagar för att jag inte lyckades slå till jordfelsbrytare. Verkar som om automatbrytare inte helt bryter strömmen-

Ta ett foto på hur det ser ut med kopplingen, så kommer det många svar. nu dags för kudden.

Beskriningen går inte riktigt ihop. Lägg gärna upp en bild där vi ser hur det är kopplat.

Jordledaren skall inte, och får inte gå via någon form av brytare. Nollan måste passera jordfelsbrytaren men får inte ha kontakt med jord, efter jordfelsbrytare.

Menar du att jordfelsbrytaren inte går att fälla upp, ell stannar den ini påslaget läge?

Du kan ju prova att bryta alla ström men huvudbrytaren. Går det då fortfarande inte att återställa jordfelsbrytaren, så är den troligen trasig. Annars har du ett isotionsfel någotans i anläggningen.

Och vad du än gör, så pilla inte själv med några ändringar, du kan få en flytande nolla, vilket kan ge 400V i vägguttagen, i bästa fall förstörs all elektronik i huset, i sämre fall brinner huset (det har hänt vid felkopplingar av jordfelsbrytare).

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
A
Slå av, huvudbrytaren och jordfelsbrytaren i elcentralen.
Slå av alla minibrytare/skruva ut alla säkringar.
Slå på huvudbrytaren.
Slå på jordfelsbrytaren.
Om jordfelsbrytaren nu går att återställa så slå på/skruva in en säkring åt gången tills du hittar den som får den att lösa ut.
Om jordfelsbrytaren inte går att återställa alls finns det ett fel mellan skyddsledare och neutral någonstans eller så har den gått sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.