S
Målat 1 gång på slipad furu, väntat ca 3 x angiven övermålningstid. Excenterslip på låg hastighet, inga papper av toppkvalite men slipat mkt med dem utan denna effekt tidigare så avskriver den grundorsaken. Uppkommer ganska omgående.

• Slitet sandpapper för excenterslip, med vita rester på ytan efter slipning av målad furu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Varför slipar du en nymålad yta?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja ur "sliphänseende" är "väntat ca 3 x angiven övermålningstid" "helt" nymålat och normalt absolut inte sliptorrt.

S
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nu handlade ju inte frågan om varför jag slipade utan varför pappret reagerade som det gjorde...

S
Alfredo Alfredo skrev:
Ja ur "sliphänseende" är "väntat ca 3 x angiven övermålningstid" "helt" nymålat och normalt absolut inte sliptorrt.
Ok, men man kan ju knappast behöva vänta tills färgen är genomhärdad innan den slipas för ett nytt lager färg?

S Skittele skrev:
Ok, men man kan ju knappast behöva vänta tills färgen är genomhärdad innan den slipas för ett nytt lager färg?
Uppenbarligen om du drar på med en excenterslip.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
S Skittele skrev:
Men vad målar du och med viken färg? Normalt brukar man inte behöva slipa mellan färglager även om det finns färger/situationer där det behövs.

S Skittele skrev:
Nu handlade ju inte frågan om varför jag slipade utan varför pappret reagerade som det gjorde...
Vill du ha hjälp får du nog acceptera att vi behöver veta omständigheterna kring din fråga.

Eftersom det är så lite info i frågan så gissar jag på att det blivit rinnmärken av första lagret och trådstartaren vill slipa bort dessa innan nästa lager. Isåfall får man ju vänta rätt länge eftersom det är mycket tjockare just där färgen runnit.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad målar du och med viken färg? Normalt brukar man inte behöva slipa mellan färglager även om det finns färger/situationer där det behövs.
Lagt grundfärg på inomhussnickerier, slipar av den lätt resta ytan innan täckfärg. Allt enligt burkarnas instruktion och enligt mig rätt normalt förfarande. Är stora ytor och ville därför köra maskin, men är ju slipat ytterst lätt och med fint papper. Men tror ni redan svarat att färgen inte var redo.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.