2 020 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
Varför blir inte ledningarna fram till konvektorelementet varma?
Konvektorn är takmonterad, dammsugen i filter/inne i trumman och luftad. Den sitter högst och längst bort i värmesystemet men inte högre än 1,5 m ovanför bergvärmepumpen. Alla andra ledningar fram till element är varma och de är luftade. Trycket i värmesystemet ligger på 0,9 bar. Kan det vara stopp i konvektorn?
Välkommen till forumet.
Bilder på konvektorn samt eventuella ventiler mm underlättar.
Har det fungerat tidigare?
Har det gjorts någon ändring på värmesystemet efter sista gången det fungerade?
Finns det någon termostat(ventil)?
Bilder på konvektorn samt eventuella ventiler mm underlättar.
Har det fungerat tidigare?
Har det gjorts någon ändring på värmesystemet efter sista gången det fungerade?
Finns det någon termostat(ventil)?
Demmpa skrev:
Tack 😀 Det har varit klent med värme sedan installation 2010 på just denna konvektor. De två andra i källaren funkar ua. Under golv är ledningarna till denna konvektor varma, ovanför golv svala-jag upplever det som att det står stilla i systemet till konvektorn ( den sista på sin slinga)
JaM MaGard skrev:
Det spelar ingen roll. Det är insidan som räknas. 😆M MaGard skrev:
Mässingsklump på ett rör med en sladdbestyckad plastmoj på troligtvis.
Sitter säkert en styrventil under skalet, det syns att reglaget för värme/kylan en av elektronisk typ. har sett det på andra fabrikat, den styrs ungefär som termodonen på golvvärme med en givare på eller framför konvektorn. Bara skruva loss och kika var dom är.
Gör det nåt att jag drog upp från 0,75 till 0,9? Tänker på risk för läckage i kopplingar på värmesystemet.. har haft ett smygläckage förut nedanför denna konvektor. Cirkulerar inte vattnet genom den ökar ju trycket på den slingan, eller?Demmpa skrev:
Har haft ner hela skalet idag och rengjort överallt. Bakom reglaget för värme/fläkt/on/off finns inget som för mina tankar till styrventil (som har på golvvärmen).J jonaserik skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Lägsta trycket ja, men det finns väl ingen anledning att ligga vid minsta möjliga tryck?Demmpa skrev:
Känns bättre att ha lite marginal.
Redigerat: