Kan någon hjälpa mig ?
Vad är problemet när det inte går att ställa värmen på elementen? Det blir full effekt direkt, från 0 till 1. Jag har bytt de gamla termostaterna till nya. Kan det vara något fel på de gamla ventilerna? Öppnar dom för mycket direkt? Det är inget fel på fjärrvärmesystemet .
Hjälp snälla !
Mvh
Henrik
Vad är problemet när det inte går att ställa värmen på elementen? Det blir full effekt direkt, från 0 till 1. Jag har bytt de gamla termostaterna till nya. Kan det vara något fel på de gamla ventilerna? Öppnar dom för mycket direkt? Det är inget fel på fjärrvärmesystemet .
Hjälp snälla !
Mvh
Henrik
Temperaturen på elementet blir ju vad temperaturen på vattnet är. Termostaten stryper flödet när rummet är lagom varmt.
Ställ termostaten på en inställning som motsvarar önskad temperatur och ge den tid att stabilisera. Om temperaturen inte blir som önskat så gör små justeringar och vänta på resultat. Vill du sänka temperaturen på radiatortoppen behövs en automatshunt eller motsvarande.
Vad är värmekällan?
Edit: Missade att det var fjärrvärme. Där borde det finnas reglering.
Ställ termostaten på en inställning som motsvarar önskad temperatur och ge den tid att stabilisera. Om temperaturen inte blir som önskat så gör små justeringar och vänta på resultat. Vill du sänka temperaturen på radiatortoppen behövs en automatshunt eller motsvarande.
Vad är värmekällan?
Redigerat:
Hur ser gamla respektive nya termostaten ut?
Hur ser radiatorventilen ut?
Vilken framledningstemperatur är det ut från fjv-centralen?
Termostaterna ska/bör egentligen bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning. Huvudregleringen ska skötas med reglercentralen/framledningstemperaturen.
Termostaterna ska/bör egentligen bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning. Huvudregleringen ska skötas med reglercentralen/framledningstemperaturen.
Det fungerar att reglera primärt med radiatortermostater också. Jag kör så för tillfället. Det är om man har värmepump det försämrar värmefaktorn för pumpen.
Det enda dom har gjort nära jag klagade på att värmen inte går att ställa. Dom sänkte värmen i på fjärrvärmen. Det gör ingen skillnad. Det går bara att vrida på termostaten till 0.5 då blir det full effekt på elementenD Daniel 109 skrev:Temperaturen på elementet blir ju vad temperaturen på vattnet är. Termostaten stryper flödet när rummet är lagom varmt.
Vad är värmekällan?
Demmpa skrev:
Hur ser gamla respektive nya termostaten ut?
Vilka är "dom"?H henke102 skrev:
Bild på fjv-centralen?
Vilken framledningstemperatur?
Vilken diameter har gängan på termostatventilen, 20 eller 28 mm?
När jag tittar på gamla termostaten och jämför med bilderna i Rot-boken så ser det ut som att det är M20, tittar man sen på stiftet på termostatventilen så ser stiftet ut att vara väldigt långt, då står det i Rot-boken att stiftet i adaptern ska tas bort.
Jag har tagit bort stiftet på adaptern. Framledningstemp +40 CDemmpa skrev:
Vilka är "dom"?
Bild på fjv-centralen?
Vilken framledningstemperatur?
Vilken diameter har gängan på termostatventilen, 20 eller 28 mm?
När jag tittar på gamla termostaten och jämför med bilderna i Rot-boken så ser det ut som att det är M20, tittar man sen på stiftet på termostatventilen så ser stiftet ut att vara väldigt långt, då står det i Rot-boken att stiftet i adaptern ska tas bort.
M20.
40⁰ i framledningstemperatur är ganska optimalt.
Här är anvisningen för termostaten,
https://www.purmo.com/public/prod/b...82c1dcd0839e2a1/sv-se-files-48282123_rev8.pdf
Här är anvisningen för termostaten,
https://www.purmo.com/public/prod/b...82c1dcd0839e2a1/sv-se-files-48282123_rev8.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska 0.5 tolka som 5 eller 0,5? Om det är 0,5. Var lägger du i så fall din tänkta nolla?H henke102 skrev:
Vilken temperatur är det i rummet?
Klicka här för att svara