Hej på er.
Jag håller på att tvätta min altan med såpa.
Återfettande såpa.
Jag kör dels med en rot-borste, dels med en kärscher altantvätt. Inte den som man kopplar till högtrycken.
Utan det är en borste och vatten.
Men jag får som en vitbeläggning efteråt.
Se bild.
Det
Är obehandlat (troligen) tryckt virke.
Jag håller på att tvätta min altan med såpa.
Återfettande såpa.
Jag kör dels med en rot-borste, dels med en kärscher altantvätt. Inte den som man kopplar till högtrycken.
Utan det är en borste och vatten.
Men jag får som en vitbeläggning efteråt.
Se bild.
Det
Är obehandlat (troligen) tryckt virke.
Men har du inte spolat bort smutsen efter rengöringen?P Paul Weis skrev:
Så här gör jag:
Billig gulsåpa i varmt vatten. Borsta rent trallen. Spola bort all smuts med lågtrycksspolning (eftersom jag gör det så sällan är det mycket smuts). Sen på med dyr linoljesåpa i kallvatten som får torka in.
Efter att ha sett igen på din bild tror jag dock bara att det beror på att du har kommit halvvägs.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
436 kr inkl moms
Läs mer
Jo, självklart spolar jag bort smutsen👍🏻.D datja skrev:Men har du inte spolat bort smutsen efter rengöringen?
Så här gör jag:
Billig gulsåpa i varmt vatten. Borsta rent trallen. Spola bort all smuts med lågtrycksspolning (eftersom jag gör det så sällan är det mycket smuts). Sen på med dyr linoljesåpa i kallvatten som får torka in.
Efter att ha sett igen på din bild tror jag dock bara att det beror på att du har kommit halvvägs.
Kan nog vara så att det försvinner nog jag börjar behandla efteråt.
Men det kan väl ta ett tag ändå kanske?
Varför göra det så jobbigt och kämpa mot naturen? Enklare är att inte borsta alls.Och att inte heller tvätta.Demmpa skrev:
Vill man göra någon form av underhåll kan man stryka en strykning med billig och snabbtorkande terrass/trä-olja. Det blir som att måla/lasera där naturens egna damm fungerar som pigment. Resultatet blir ett snyggt naturligt golv. 😆
Ja man kan låta trallen vara så blir det alger, mossa, mm på hela/delar av trallen.
Ja man kan olja in trallen om vill ha mörkare å mörkare trall som blir varmare å varmare att gå på.
Men om man vill ha ljus/ljusgrå/silvergrå trall så såpskurar man trallen å helst även såpbehandlar trallen.
Ja man kan olja in trallen om vill ha mörkare å mörkare trall som blir varmare å varmare att gå på.
Men om man vill ha ljus/ljusgrå/silvergrå trall så såpskurar man trallen å helst även såpbehandlar trallen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ny kyl/frys - Varför är det så krångligt!!
Kök -
VA förbrukning hus, varför ska husmäklare ta fram detta?
Juridik -
Varför har fläktröret en slags utgång med lock (det vita) på?
Ventilation -
Varför får jag meddelandet ”Fyll på salt” på min Miele diskmaskin?
Vitvaror -
Hej! Varför har det blivit såhär?
Information & Feedback