Hej på er.
Jag håller på att tvätta min altan med såpa.
Återfettande såpa.
Jag kör dels med en rot-borste, dels med en kärscher altantvätt. Inte den som man kopplar till högtrycken.
Utan det är en borste och vatten.
Men jag får som en vitbeläggning efteråt.
Se bild.
Det
Är obehandlat (troligen) tryckt virke.

• Oljebehandlad träplanka på altan med vit beläggning efter rengöring med såpa och rotborste, visar obehandlat tryckt virke efter tvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Det blir beläggning efteråt men den försvinner. Hur har du förhållandet mellan såpa / kallvatten?

D datja skrev:
Det blir beläggning efteråt men den försvinner. Hur har du förhållandet mellan såpa / kallvatten?
60/40 kanske.
Men vi brukade med ljummet vatten för att rengöra. Sen om någon dag kör jag med kallt vatten och såpa för att behandla.

D
P Paul Weis skrev:
60/40 kanske.
Men vi brukade med ljummet vatten för att rengöra. Sen om någon dag kör jag med kallt vatten och såpa för att behandla.
Men har du inte spolat bort smutsen efter rengöringen?

Så här gör jag:

Billig gulsåpa i varmt vatten. Borsta rent trallen. Spola bort all smuts med lågtrycksspolning (eftersom jag gör det så sällan är det mycket smuts). Sen på med dyr linoljesåpa i kallvatten som får torka in.

Efter att ha sett igen på din bild tror jag dock bara att det beror på att du har kommit halvvägs.

D datja skrev:
Men har du inte spolat bort smutsen efter rengöringen?

Så här gör jag:

Billig gulsåpa i varmt vatten. Borsta rent trallen. Spola bort all smuts med lågtrycksspolning (eftersom jag gör det så sällan är det mycket smuts). Sen på med dyr linoljesåpa i kallvatten som får torka in.

Efter att ha sett igen på din bild tror jag dock bara att det beror på att du har kommit halvvägs.
Jo, självklart spolar jag bort smutsen👍🏻.
Kan nog vara så att det försvinner nog jag börjar behandla efteråt.
Men det kan väl ta ett tag ändå kanske?

D
P Paul Weis skrev:
Jo, självklart spolar jag bort smutsen👍🏻.
Kan nog vara så att det försvinner nog jag börjar behandla efteråt.
Men det kan väl ta ett tag ändå kanske?
Det blir nog bättre andra varvet med kallvatten.

• Gilla
Paul Weis
  • Laddar…
P Paul Weis skrev:
Men jag får som en vitbeläggning efteråt.
Det är träfibrer som borsten river upp men inte förmår riva loss helt.

De lossar av normalt slitage när trät torkat. Vill man snabba på det lossar det om man borstar eller naturligtvis om man slipar lite lätt med sandpapper.

De mjuka träfiberna mellan de hårda årsringarna rivs upp av hård borststrån och/eller högtrycksstråle.

Använd mjukare borste.

Demmpa Demmpa skrev:
Använd mjukare borste.
Varför göra det så jobbigt och kämpa mot naturen? Enklare är att inte borsta alls.Och att inte heller tvätta.

Vill man göra någon form av underhåll kan man stryka en strykning med billig och snabbtorkande terrass/trä-olja. Det blir som att måla/lasera där naturens egna damm fungerar som pigment. Resultatet blir ett snyggt naturligt golv. 😆

Ja man kan låta trallen vara så blir det alger, mossa, mm på hela/delar av trallen.

Ja man kan olja in trallen om vill ha mörkare å mörkare trall som blir varmare å varmare att gå på.

Men om man vill ha ljus/ljusgrå/silvergrå trall så såpskurar man trallen å helst även såpbehandlar trallen.

• Gilla
SkruvadVision och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.