8 682 läst ·
40 svar
9k läst
40 svar
Varför blinkar och piper min diskmaskin med 3 pip
Sida 1 av 3
Min diskmaskin har strulat idag. Först när jag skulle diska stannade den efter en liten stund. Pep 2 täta pip och sitta lampan blinkade i samma tack. Rengjorde och hade upp silen/filtret flera ggr. Helt plötsligt så gick den igång normalt. Efter 1 timma i eko läget började den pipa med 3 täta pip och sista lampan blinkar i samma takt. Pumpen som tömmer maskinen går hela tiden. Enda sättet att få stopp på det är att dra ut strömsladden. vad kan jag göra nu?
Råkade ut för att diskmaskinen började pipa mitt i programmet och att pumpen sedan gick konstant tills man bröt strömmen på vår Siemens. Fick då felkod E15 vilket var översvämning under maskinen. Monterade bort plåten i fram och torkade upp inne under maskinen. Vattnet kom från brunnen under körning och jag försökte laga det genom att peta in en ny packning men det blev ingen höjdare. Slutade med att vi köpte en ny.
det är väl en electroluxklonS Stefan Simonsson skrev:Min diskmaskin har strulat idag. Först när jag skulle diska stannade den efter en liten stund. Pep 2 täta pip och sitta lampan blinkade i samma tack. Rengjorde och hade upp silen/filtret flera ggr. Helt plötsligt så gick den igång normalt. Efter 1 timma i eko läget började den pipa med 3 täta pip och sista lampan blinkar i samma takt. Pumpen som tömmer maskinen går hela tiden. Enda sättet att få stopp på det är att dra ut strömsladden. vad kan jag göra nu?
3 pip är översvämningsskydd
är maskinen 5 år så släng den
kör ALDRIG nånsin ECO program
Jo som jag nämnde i någon tråd så är ECO-program det främsta skälet till att diskmaskiner pajar.electroluxaren skrev:
Sen SKA man då regelbundet köra riktiga rengöringar och vi föredrar Yes Power Clean
(ref min fru och reparatörerna som hela tiden får besöka hennes förskola där diskmaskinerna går på högvarv)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5805069
Finns på de flesta större livsmedelsaffärer.
de flesta går sönder när man kör rengöringarP paralun skrev:Jo som jag nämnde i någon tråd så är ECO-program det främsta skälet till att diskmaskiner pajar.
Sen SKA man då regelbundet köra riktiga rengöringar och vi föredrar Yes Power Clean
(ref min fru och reparatörerna som hela tiden får besöka hennes förskola där diskmaskinerna går på högvarv)
[länk]
Finns på de flesta större livsmedelsaffärer.
Njau så illa är det nog inte.electroluxaren skrev:
Hursomhelst så har då servicefirman på min frus förskola förklarat det här dilemmat med ECO-program och en maskin som "slammar" igen. Sluta kör ECO och rengör maskinerna med typ Yes Power är rådet.
Efter det här så har alla deras maskiner fungerat klart bättre men de har då "dyrare" maskiner och för billiga maskiner är det nog ännu värre med ECO-program. Sen har de då en mer extrem användning eftersom maskinerna är igång hela tiden. Hursomhelst funkar den här formeln utmärkt för våran Cylinda Sverige som bara tuffar på.
EDIT sen kanske viktigast så MÅSTE man göra ren bottensilen regelbundet var kanske det viktigaste rådet från servicefirman.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Välkommen till forumetS Stefan Simonsson skrev:Min diskmaskin har strulat idag. Först när jag skulle diska stannade den efter en liten stund. Pep 2 täta pip och sitta lampan blinkade i samma tack. Rengjorde och hade upp silen/filtret flera ggr. Helt plötsligt så gick den igång normalt. Efter 1 timma i eko läget började den pipa med 3 täta pip och sista lampan blinkar i samma takt. Pumpen som tömmer maskinen går hela tiden. Enda sättet att få stopp på det är att dra ut strömsladden. vad kan jag göra nu?
Just ditt märke och den modell du har ska vara så. 😉 Skämt åsido. Jag tror att det underlättar om du anger märke och modell.
Bosch gäller inte garantin om du kört en rengöring, det är vanligt att fett lossnar i klumpar och täpperP paralun skrev:Njau så illa är det nog inte.
Hursomhelst så har då servicefirman på min frus förskola förklarat det här dilemmat med ECO-program och en maskin som "slammar" igen. Sluta kör ECO och rengör maskinerna med typ Yes Power är rådet.
Efter det här så har alla deras maskiner fungerat klart bättre men de har då "dyrare" maskiner och för billiga maskiner är det nog ännu värre med ECO-program. Sen har de då en mer extrem användning eftersom maskinerna är igång hela tiden. Hursomhelst funkar den här formeln utmärkt för våran Cylinda Sverige som bara tuffar på.
EDIT sen kanske viktigast så MÅSTE man göra ren bottensilen regelbundet var kanske det viktigaste rådet från servicefirman.
Det var som tusan... jovisst blir det en massa klägg.electroluxaren skrev:
Sen kan jag inte tänka mig att Yes säljer något som inte Bosch godkänner, båda multinationella.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yes_(diskmedel)
Huromhelst så slammar då maskiner igen av klägg.