Min diskmaskin har strulat idag. Först när jag skulle diska stannade den efter en liten stund. Pep 2 täta pip och sitta lampan blinkade i samma tack. Rengjorde och hade upp silen/filtret flera ggr. Helt plötsligt så gick den igång normalt. Efter 1 timma i eko läget började den pipa med 3 täta pip och sista lampan blinkar i samma takt. Pumpen som tömmer maskinen går hela tiden. Enda sättet att få stopp på det är att dra ut strömsladden. vad kan jag göra nu?

Råkade ut för att diskmaskinen började pipa mitt i programmet och att pumpen sedan gick konstant tills man bröt strömmen på vår Siemens. Fick då felkod E15 vilket var översvämning under maskinen. Monterade bort plåten i fram och torkade upp inne under maskinen. Vattnet kom från brunnen under körning och jag försökte laga det genom att peta in en ny packning men det blev ingen höjdare. Slutade med att vi köpte en ny.

P
S Stefan Simonsson skrev:
Min diskmaskin har strulat idag. Först när jag skulle diska stannade den efter en liten stund. Pep 2 täta pip och sitta lampan blinkade i samma tack. Rengjorde och hade upp silen/filtret flera ggr. Helt plötsligt så gick den igång normalt. Efter 1 timma i eko läget började den pipa med 3 täta pip och sista lampan blinkar i samma takt. Pumpen som tömmer maskinen går hela tiden. Enda sättet att få stopp på det är att dra ut strömsladden. vad kan jag göra nu?
det är väl en electroluxklon
3 pip är översvämningsskydd
är maskinen 5 år så släng den
kör ALDRIG nånsin ECO program

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
kör ALDRIG nånsin ECO program
Jo som jag nämnde i någon tråd så är ECO-program det främsta skälet till att diskmaskiner pajar.

Sen SKA man då regelbundet köra riktiga rengöringar och vi föredrar Yes Power Clean
(ref min fru och reparatörerna som hela tiden får besöka hennes förskola där diskmaskinerna går på högvarv)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5805069
Finns på de flesta större livsmedelsaffärer.

P
P paralun skrev:
Jo som jag nämnde i någon tråd så är ECO-program det främsta skälet till att diskmaskiner pajar.

Sen SKA man då regelbundet köra riktiga rengöringar och vi föredrar Yes Power Clean
(ref min fru och reparatörerna som hela tiden får besöka hennes förskola där diskmaskinerna går på högvarv)
[länk]
Finns på de flesta större livsmedelsaffärer.
de flesta går sönder när man kör rengöringar

electroluxaren skrev:
de flesta går sönder när man kör rengöringar
Njau så illa är det nog inte.
Hursomhelst så har då servicefirman på min frus förskola förklarat det här dilemmat med ECO-program och en maskin som "slammar" igen. Sluta kör ECO och rengör maskinerna med typ Yes Power är rådet.
Efter det här så har alla deras maskiner fungerat klart bättre men de har då "dyrare" maskiner och för billiga maskiner är det nog ännu värre med ECO-program. Sen har de då en mer extrem användning eftersom maskinerna är igång hela tiden. Hursomhelst funkar den här formeln utmärkt för våran Cylinda Sverige som bara tuffar på.
EDIT sen kanske viktigast så MÅSTE man göra ren bottensilen regelbundet var kanske det viktigaste rådet från servicefirman.

Redigerat:
Fairlane
S Stefan Simonsson skrev:
Välkommen till forumet

Just ditt märke och den modell du har ska vara så. 😉 Skämt åsido. Jag tror att det underlättar om du anger märke och modell.

Tre pip, den vill ha sex. Ett pip stick iväg.

Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet

Just ditt märke och den modell du har ska vara så. 😉 Skämt åsido. Jag tror att det underlättar om du anger märke och modell.
Jo men "electrolux och tre pip" är ju ganska enkelt om man frågar den store Google.
En typisk igenslammad maskin som behöver rengöring.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet

Rengöra från Ikea, elekrolux logga på den

P
P paralun skrev:
Jo men "electrolux och tre pip" är ju ganska enkelt om man frågar den store Google.
En typisk igenslammad maskin som behöver rengöring.
Knappast

P
P paralun skrev:
Njau så illa är det nog inte.
Hursomhelst så har då servicefirman på min frus förskola förklarat det här dilemmat med ECO-program och en maskin som "slammar" igen. Sluta kör ECO och rengör maskinerna med typ Yes Power är rådet.
Efter det här så har alla deras maskiner fungerat klart bättre men de har då "dyrare" maskiner och för billiga maskiner är det nog ännu värre med ECO-program. Sen har de då en mer extrem användning eftersom maskinerna är igång hela tiden. Hursomhelst funkar den här formeln utmärkt för våran Cylinda Sverige som bara tuffar på.
EDIT sen kanske viktigast så MÅSTE man göra ren bottensilen regelbundet var kanske det viktigaste rådet från servicefirman.
Bosch gäller inte garantin om du kört en rengöring, det är vanligt att fett lossnar i klumpar och täpper

electroluxaren skrev:
Bosch gäller inte garantin om du kört en rengöring, det är vanligt att fett lossnar i klumpar och täpper
Det var som tusan... jovisst blir det en massa klägg.

Sen kan jag inte tänka mig att Yes säljer något som inte Bosch godkänner, båda multinationella.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yes_(diskmedel)

Huromhelst så slammar då maskiner igen av klägg.

P
P paralun skrev:
Det var som tusan... jovisst blir det en massa klägg.

Sen kan jag inte tänka mig att Yes säljer något som inte Bosch godkänner, båda multinationella.
[länk]

Huromhelst så slammar då maskiner igen av klägg.
Precis bosch godkänner inte dessa

electroluxaren skrev:
Precis bosch godkänner inte dessa
Jo men då får du väl visa något som styrker ditt påstående!

Procter&Gamble som äger varumärket Yes är ju en av de stora därute.

Sen viktigast är min egen upplevelse av att köra deras rengöringmedel, mycket bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.