Hej
Har fogat klinkergolvet i hallen idag med ljusgrå fog till våra ljusgråa plattor men fogen har blivit vit. Tycker att jag tvättade extremt lite och med så lite vatten som möjligt i svampen men ändå försvann pigmenten? Skitirriterande!! Varför?

• Nylagt klinkergolv med vita fogar mellan ljusgrå plattor, där fogen borde vara ljusgrå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ljusgrå ut, en vit är verkligen vit.

Lägg ett vitt papper bredvid, så ser du nog att fogen är ljusgrå. Jag tog också en ljusgrå fog och tyckte den blev nästan vit.

Kan hålla med om att den ser ljusgrå ut på bilden, i verkligheten ser den verkligen vit ut. Ska prova lägga ett vitt papper bredvid efter jobbet så får jag se skillnaden. Går det byta fog på något sätt?

K
Fota med släpljus. Direktljus tenderar att få fogar att upplevas ljusare

Jämför med denna:
Gråskalagradient med en central horisontell linje för att jämföra grå nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjen i mitten ska vara samma gråa.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jämför med denna:
[bild]

Linjen i mitten ska vara samma gråa.
Skumt, men bra förklarat

Jag vill minnas att vår hjärna är sjukt bra på att hitta skillnader och förstärka dessa.

Är fogen något ljusare än golvet kommer det förstärkas.

Jämför med att bättringsmåla med en ny burk färg, kanske från en annan leverantör, det är snudd på omöjligt att få till rätt nyans och vi kommer se den skillnaden. (Skulle man dragit ett svart sträck precis där färgerna möts hade man nog inte sett skillnaden).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.