Skall lägga klinkers i kök och vardagsrum ca 70 kvm samt 65 kvm badrum, undrar om någon har någon dålig eller bra erfarenhet av utlänsk arbetskraft.

Det enda jag kan säga om utländsk arbetskraft, har du tur så får du ett kanonbra jobb gjort, har du otur och inte är nöjd eller vill reklamera nåt arbete/material så kan du känna dig blåst.

Det du kan göra för att vara på säkra sidan, betala inget i förskott innan du har sett resultatet och är nöjd.

/ Kai

Exakt.

Samma modell som används för Svenska hantverkare eller i alla fall borde användas för svenska hantverkare... ;D

-

windy22 skrev:
-
??? ??? ???

Antar att du menar polsk arbetskraft.
Du bör själv kunna momenten vid arbeten i badrum även om du lejer bort jobbet. Bara du håller koll på att grundarbetet med tätskikt etc görs rätt så är det ingen fara. Detta gäller självklart om du tar in en svensk hantverkare också.

Så dubbelchecka allt som rör riskområden som badrum etc. En annan sak som inte är lika viktigt i Polen är lutning. Kollar du inte det så kan det lika gärna börja luta ut mot dörren i stället för mot brunnen. ;)

mvh
David

Ett bra tips är att fotografera varje moment, så att du har dokumenterat jobbet om det blir någon strull.

Har du allt dokumenterat med bilder kommer inte försäkringsbolaget att klaga.
Det finns inga regler som säger att man ska anlita en fakman för att göra jobbet. Det ska vara "fakmanamässigt" gjort.
Kan du bevisa med bilder att det är gjort enligt normerna, är det grönt.

Många är duktiga men det går inte fort.
Om du ska anlita utländskt arbetskraft, begär fast pris för jobbet. Sen om det tar 3 eller 6 veckor att göra jobbet spellar ingen roll, bara det är bra gjort.

Av egen erfarenhet:
Många utländska kakelläggare använder en egen metod:
Det lägger fixet på väggen och sen på varje platta innan de sätter upp den. Det gör att det tar enormt tid för de att lägga kakel. Det blir väldigt bra men betalar man per timme, blir man inte glad när de kommer med räkningen
:-/

Men fint blir det ;D

Hörde något rykte häromdagen om att man sen årsskiftet inte får göra badrumsarbeten själva utan att det ska utföras av en godkänd "fackman". Dvs att ett fackmässigt utfört arbete inte räckte. Jag hoppas att det bara var rykten och att skrået inte lyckats göra en "Gar-Bo" i tysthet. Någon som vet något om detta?

mvh
David

David skrev:
Någon som vet något om detta?
Mig veterligen har det inte kommit något sådant direktiv. Troligen är det ett rykte som har startats av någon plattsättare för att skrämma sina kunder. ;)

Immobil skrev:
Mig veterligen har det inte kommit något sådant direktiv. Troligen är det ett rykte som har startats av någon plattsättare för att skrämma sina kunder. ;)
Det hoppas jag verkligen. Verkar konstigt att man inte hört det någon annanstans om det skulle vara sant.

mvh
David

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.