11 352 läst ·
52 svar
11k läst
52 svar
Varför är varan så ofta slut hos Biltema?
Bara i år har jag råkat ut för att artiklar varit slut i karlstad 3 gånger som ja kommer ihåg ,bromsskivor,brytbladsknivar och lamputtag men det kanske är oturskalman1 skrev:
Dessutom bygger dom nu om i butiken för tredjegången på några år så det är hopplöst att hitta sina standardvaror.
Produkter som diskuteras: "brytbladsknivar"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Tips, direkt till vänster när du kommit in i butiken finns en vit dörr, öppna den, gå igenom, Stäng.. Vips så är du på andra sidanskalman1 skrev:
Medlem
· stockholms län
· 32 inlägg
Själv kom jag att tänka på Jula i Karlstad. Där är nästan allting slut. Iaf det som jag ska ha. Var det inte på tal om att Bauhaus skulle öppna?
Det där har mycket att göra med hur bra pli butikschefen har på sin personal.
Har man en personal som vill ha ordentliga lagersaldon, dvs om någon frågar efter något som enligt datorn finns, då finns det två vägar som personalen kan gå, 1: "Oj den där slut" och sedan göra ingenting.
2: "Oj den är visst slut" och sedan kolla upp varför datorn säger att det finns 10, men det ligger 0 i hyllan.
Har man merparten av personalen som gör alternativ två , och kombinerar detta med inventeringar så står man med en välfylld butik.
Har själv jobbat i en butik där vi hade våra områden, och varje vecka gick butikschefen med respektive ansvarig och kollade vad som var slut på hyllan.
Efter ca ett halvår så resulterade detta i att det sällan var tomt på hyllan utan anledning. De giltiga anledningarna som finns är tex slut på huvudlager, slut hos leverantören, eller att någon helt enkelt köpt alla och vi har nya på väg in.
Sedan det där med att Jula, Clas och Biltema skulle köpa ihop, det gör de inte. Dock så "brandar" de produkter från samma fabrik. Detta är något som även Swedol, Tools, Bauhaus, K-rauta mfl gör.
Har man en personal som vill ha ordentliga lagersaldon, dvs om någon frågar efter något som enligt datorn finns, då finns det två vägar som personalen kan gå, 1: "Oj den där slut" och sedan göra ingenting.
2: "Oj den är visst slut" och sedan kolla upp varför datorn säger att det finns 10, men det ligger 0 i hyllan.
Har man merparten av personalen som gör alternativ två , och kombinerar detta med inventeringar så står man med en välfylld butik.
Har själv jobbat i en butik där vi hade våra områden, och varje vecka gick butikschefen med respektive ansvarig och kollade vad som var slut på hyllan.
Efter ca ett halvår så resulterade detta i att det sällan var tomt på hyllan utan anledning. De giltiga anledningarna som finns är tex slut på huvudlager, slut hos leverantören, eller att någon helt enkelt köpt alla och vi har nya på väg in.
Sedan det där med att Jula, Clas och Biltema skulle köpa ihop, det gör de inte. Dock så "brandar" de produkter från samma fabrik. Detta är något som även Swedol, Tools, Bauhaus, K-rauta mfl gör.
Problemet är precis det du beskriver, nämligen att personalen faktiskt måste korrigera saldot (genom inventeringsfunktion i sitt system). Om de inte gör det, tror ju datorn att det finns några stycken, och om det är en lågförbrukare kommer den inte beställa några nya... Mao LAT personal.mirakelmilla skrev:Jag har själv råkat ut för att åka nästan 10 mil för att köpa en sak som jag inte hittat någon annanstans, kollade såklart på hemsidan om de fanns inne innan jag åkte, kommer dit precis vid öppning och inga finns, de har varit slut länge, men även personalens datorsystem visar att de finns. Blir lite irriterad, men sånt som händer. Nästa gång ringer jag istället och får till svar att " jadå det finns flera stycken kvar", kommer dit och självklart finns inga! Då blir jag riktigt irriterad, men de skyller bara på sitt datorsystem, där det fortfarande står att varan finns. Efter två timmar när jag kollar så står det fortfarande på hemsidan att varan finns. Så ingen verkar vilja anstränga sig och rätta till att det blivit fel.
Det jag sett på Biltema på artiklar som varit slut är att de haft för lite plats i hyllan, t.ex. 2 tons spännband har haft lika stor hyllplats som 500 kg spännband och den ena varianten säljer 3 ggr så mycket mer verkar inte spela någon roll på Biltema.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Jag skulle säga att det är så närmast korrekt beskrivning man kan komma.oobum skrev:Det där har mycket att göra med hur bra pli butikschefen har på sin personal.
De kör säkert samma system som alla de andra, Jula, Clasohlson, Mekonomen etc.
Nästan allt är automatiskt och lagervaror besälls automatiskt från centrallagret när det har nått ett visst saldo, vilket kan vara vad som helst 5, 15 elle 15 artiklar beroende på vad det är.
Stämmer inte hyllan med systemet så beställs inga artiklar.
Skulle själv har en 36 m.m. hylsa på jula de skulla ha 32 st och det var tom på hyllan när detta är fallet så finns varan oftast någonstans på lagret.
När det är tomt hyllan och inga varor har beställts så är det väldigt vanligt att de ligger i butiken på annan hylla , i returen , eller blivit stulna då svinn är otroligt vanligt.
Det här är ju ganska vanligt i bland lågprisvaruhusen, de stoltserar med att ha enorma mängder av artiklar, men inte i butiken... då är det ofta slut.
Samma sak varige gång det kommer en ny katalog ifrån någon av dem, massor av nyheter och med det ännu mer artiklar att ha i lager.
Ne, tror att det skulle vara bättre att smalna av sortimentet lite istället för att hela tiden öka med en massa lågpris skräp. Tittar man på Jula, Biltema och Clas Olsson så finns inte mycket av kvalitet kvar, tyvärr.
Det är ju inte konstigt att trådarna för import ifrån UK och Tyskland är populära
Samma sak varige gång det kommer en ny katalog ifrån någon av dem, massor av nyheter och med det ännu mer artiklar att ha i lager.
Ne, tror att det skulle vara bättre att smalna av sortimentet lite istället för att hela tiden öka med en massa lågpris skräp. Tittar man på Jula, Biltema och Clas Olsson så finns inte mycket av kvalitet kvar, tyvärr.
Det är ju inte konstigt att trådarna för import ifrån UK och Tyskland är populära
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Swedol har ju haft extremt tomma hyllor nu under hösten och vintern, och det skyllde dom på att det nya centrallagret som inte funkade som det skulle, så jag fick 200kr i presentkort med årets katalog som som plåster på såret, antar att alla som fick katalogen fick det?