11 347 läst ·
52 svar
11k läst
52 svar
Varför är varan så ofta slut hos Biltema?
Sida 1 av 4
Än en gång har jag kommit tomhänt ut från Biltema. Det är inte första gången, långt ifrån. Jag kollade därför saldot på nätet igår kväll och fann att det var lågt. Lågt, men inte tomt. Några närmare detaljer går inte att se på deras hemsida. Idag kom jag en kvart efter att de öppnat, men då fanns inga trådbackar kvar. Kassörskan berättade att någon hade frågat efter dem igår också. Jag blev inte på bättre humör av att inte hon heller visste var sektion HEM20 fanns, den hade jag då sökt efter en lång stund efter att ha sökt varan på deras terminal och sett att det var där den skulle finnas.
Hur kommer det sig att Biltema har så svårt att beräkna beställningspunkt när man nästan aldrig möts av det problemet på tex ICA, och de har ändå betydligt fler färskvaror i lagret.
Detta är min erfarenhet från fem Biltemabutiker i två länder så det beror inte på någon enskild inkompetent inköpare.
Kan nån förklara fenomenet?
Hur kommer det sig att Biltema har så svårt att beräkna beställningspunkt när man nästan aldrig möts av det problemet på tex ICA, och de har ändå betydligt fler färskvaror i lagret.
Detta är min erfarenhet från fem Biltemabutiker i två länder så det beror inte på någon enskild inkompetent inköpare.
Kan nån förklara fenomenet?
Har samma erfarenhet ibland undrar man om dom satt det i system för att man ska köpa något annat i stället
.
Biltema resonerar nog så att det är bättre att ha tomt ibland än att ha lagerkostnader .
Flera gånger har jag råkat ut för att förbrukningsvaror som ofta varit slut hos bilbuttrix stiger med 50% i pris inom kort.
Nu har väl ica större omsättning på varorna och där med större möjligheter att hålla lager.
Biltema resonerar nog så att det är bättre att ha tomt ibland än att ha lagerkostnader .
Flera gånger har jag råkat ut för att förbrukningsvaror som ofta varit slut hos bilbuttrix stiger med 50% i pris inom kort.
Nu har väl ica större omsättning på varorna och där med större möjligheter att hålla lager.
Biltemas utmaning ligger i att dom har ett väldigt stort sortiment som blir svårt att hantera och dyrt att hantera.
Skulle tro att väldigt många artiklar kanske bara säljer några stycken i månaden och detta i kombination med långa ledtider från Asien gör att dom får svårt att möta upp med en hög servicegrad i butiken.
Tar man Ica som jämförelse så har dom kortare ledtider, ett större sortiment storsäljare, dom köper in standard produkter (förutom sitt ICA brandade sortiment) och har totalt sett en högre central omsättning.
Skulle tro att väldigt många artiklar kanske bara säljer några stycken i månaden och detta i kombination med långa ledtider från Asien gör att dom får svårt att möta upp med en hög servicegrad i butiken.
Tar man Ica som jämförelse så har dom kortare ledtider, ett större sortiment storsäljare, dom köper in standard produkter (förutom sitt ICA brandade sortiment) och har totalt sett en högre central omsättning.
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Jag har själv råkat ut för att åka nästan 10 mil för att köpa en sak som jag inte hittat någon annanstans, kollade såklart på hemsidan om de fanns inne innan jag åkte, kommer dit precis vid öppning och inga finns, de har varit slut länge, men även personalens datorsystem visar att de finns. Blir lite irriterad, men sånt som händer. Nästa gång ringer jag istället och får till svar att " jadå det finns flera stycken kvar", kommer dit och självklart finns inga! Då blir jag riktigt irriterad, men de skyller bara på sitt datorsystem, där det fortfarande står att varan finns. Efter två timmar när jag kollar så står det fortfarande på hemsidan att varan finns. Så ingen verkar vilja anstränga sig och rätta till att det blivit fel.
Redigerat:
Argumenten som försvarar Biltemas bristande lagerhållning borde väl rimligtvis också gälla för deras konkurrenter? Jag handlar inte så ofta hos CO, Jula, Bauhaus etc, så jag kan inte yttra mig om dem. Ni som gör det, upplever ni nån skillnad?
Själv upplever jag inga större problem med att varan inte finns.... Det är nog inte ofta som det inte stämmer för min del...
Men svaret ligger nog i mycket som Nimajneb skrev....
De beställer väldigt mycket åtgången till ett centrallager... Sedan så tar det tid när det är slut där innan det kommer in nytt...Säkert för att man måste köra en ny upphandling för att få så bra priser som möjligt...
Dock tror jag att vissa saker som säljer mycket har ett annat system...
Sedan att vissa i butiken har en väldigt låg servicegrad.... det är en helt annan sak....
Jag råkade ut för en sån stolle en gång när jag var på biltema...
De hade precis fått in massa varor men han orkade inte gå att kolla,....
Hade han varit smart så hade han låtsas gå att kolla å sen komma tillbaks å säga att det inte finns....
Men svaret ligger nog i mycket som Nimajneb skrev....
De beställer väldigt mycket åtgången till ett centrallager... Sedan så tar det tid när det är slut där innan det kommer in nytt...Säkert för att man måste köra en ny upphandling för att få så bra priser som möjligt...
Dock tror jag att vissa saker som säljer mycket har ett annat system...
Sedan att vissa i butiken har en väldigt låg servicegrad.... det är en helt annan sak....
Jag råkade ut för en sån stolle en gång när jag var på biltema...
De hade precis fått in massa varor men han orkade inte gå att kolla,....
Hade han varit smart så hade han låtsas gå att kolla å sen komma tillbaks å säga att det inte finns....