Morsan klagar på sin diskmaskin. Trots att den tar ganska lång tid på sig och att inget filter verkar igensatt eller andra fel som vi har hittat så blir det inte rent. Jag misstänker att den är för snål på vattenförbrukningen. Dock är den inkopplad på varmvattnet vilket kanske inte är optimalt. Hittar dock inget i manualen att det skulle vara fel att koppla in på varmvattnet. Blir ju inte så energieffektivt om man måste diska för hand efteråt oxå :(.

En del mat bränns ju fast av varmvatten så det är ju ett fel, sen ska man ju ha ett bra diskmedel och sköljmedel. Vi körde nåt billigt skit på jobbet förut och disken såg ut som skit sen bytte vi till Yes kapslar och det vart bra. Ibland behövs salt i behållaren också.

Hur länge står godset i maskinen innan den körs? Kan det ha torkat in och blivit svårdiskat? Har svårt att tro att maskinens vattenförbrukning är boven här. Varmvattnet får inte vara för varmt, i manualen till vår står max 60 grader samt att man måste ändra en inställning när man kör på varmvatten.

Maskinmärke och modell? Vilket program? Vilket diskmedel och dosering? Hårdhet på vatten, egen brunn?

Om det är fel att använda varmvatten så skall det väl framgå av manualen. Enligt manualen skall det gå bra att koppla till kall- eller varmvatten. Varför har det funkat på äldre diskmaskiner att ha det kopplat på varmvattnet?

Skit i spolarmarna?

Har kollat spolarmarna. Känns som det kanske skall vara en annan tråd för ev. felsökningsförslag, har väl kommit ifrån ämnet lite :). Tack ändå.

Problemet med varmvattenmatning är att äggviteämnen proteiner stelnar direkt av värmen, matar man med kallvatten så sköljs de av innan maskinen hunnit värma vattnet till full temperatur.

Det varma vattnet kyls effektivt av den kalla maskinen och den kalla disken, dessutom är oftast det vatten som ligger i ledningarna relativt kallt. Jag har i 30 år haft mina diskmaskiner kopplat till varmvatten och det har aldrig varit nått problem med fastbrända äggviteämnen. Däremot blir disktiden betydligt kortare. Har man inte billigt varmvatten (från tex vedeldning eller värmepump) finns det ingen orsak att koppla den till varmvatten.

mikaelbe skrev:
Har kollat spolarmarna. Känns som det kanske skall vara en annan tråd för ev. felsökningsförslag, har väl kommit ifrån ämnet lite :). Tack ändå.
Ok, jag tolkade det som att det var ett problem och sådana är ju till för att lösas.. Och, jag blev ju nyfiken på problemet, därav frågor om "Maskinmärke och modell? Vilket program? Vilket diskmedel och dosering? Hårdhet på vatten, egen brunn?" :rolleyes:

Ja, det är schysst med hjälp :). Det är en Electrolux, minns inte exakt modell, har uppgifter hemma. Jag tror alla program har testats, korta och långa. Diskmedel, där har det provats ett antal varianter. Gel, tabletter av olika slag, dock ej pulver tror jag. Det är ganska mjukt vatten från Stenungsunds kommun. Jag justerade avloppsslangen förra helgen då den inte gick upp i en båge och ner i avloppet, så nu är den OK i alla fall. Jag är lite osäker hur smutsigt det blir, har inte kontrollerat det med egna ögon. Det kan ju alltid bli rester kvar på tallrikar, speciellt med gröt eller annat "klisteraktigt". Även kaffesump verkar vara svårt att få bort ibland.

Dum fråga, men får den vatten? Ingen ballofix som står halvöppen, eller ingående filter som är täta?

Låter ju lite underligt med så dålig diskning om maskinen är hyfsat ny och fräsch?

Jag skulle gissa på att vattnet inte blir tillräckligt varmt.När maskinen varit igång en stund så öppna luckan och känn efter

Jag såg för inte så länge sedan på tv (plus(?)) där man konstaterade att doseringstabletterna för diskmaskiner är för "effektiva" och därmed blir det överdosering vad varje normal maskindiskning. Det kanske är samma vid tvättmaskinstvättning, man borde dosera mindre om man har ett "aggressivt" tvättmedel. Om en tvätt eller diskmaskin matas med överdosering av rengöringsmedel så kanske detta är nyckeln till att man kan korta tvättprogrammet (?)

Läste inte hela tråden, men ser nu att det pratas om varmvattenmatning. Jag har fått lära mig att man skall passa sig att mata disk o tvättmaskiner med varmvatten, eftersom slangar, packningar o kopplingar som är av plast och gummi torkar ut eller spricker med åren - alltså risk för trevliga översvämningar hemma.

Redigerat:
1/2 tablett räcker! Såvida man inte har väldigt hårt vatten (sydligaste delarna av sverige) har kört halv tablett i flera år med toppenresultat, mest för att inte belasta miljön mer än nödvändigt...
Disken har alltid blivit ren även om inte maskinen körs varje dag, kör på eco programmet=lägre temperatur och lite längre tid.

Äntligen är påsen med 3-i-1-tabletter slut så nu kör jag med pulver. Doserar snålt och har fått mycket bättre diskresultat! Den feta hinnan på kastrullocken is no more till exempel....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.