Nu måste jag bara starta denna tråd som säkert lär starta en del heta snack men jag tycker att vi måste få fram lite fakta.

Varför är Festo maskiner så #¤& bra? Det är frågan. Folk snackar om att dom är så dyra "kostar att ligga på topp" osv, ehh många av mina Makita prylar är dyrare men gör det Makita till bättre, knappast. Det snackas om varierbar hastighet, stopp och balans och annat men mina prylar uppfyller det också.

Balans och ljudnivå då? Där påstår Makita att dom har en av marknadens tystaste excenterslipar. Mycket marknadssnack där men jag håller med om att den är otroligt tyst men bäst? Vet ej. Balans... håller jag bara kabeln på min BO6030 så att den inte tar i materialet så sköter sig excentern nästan själv, leder man kabeln så följer maskinen med, den liksom flyter i utmärkt balans på skivan som man slipar. Nu har ju inte Makita något system annat än att jag kan ju köpa till en dammsugare från samma märke och då börjar det kosta (precis som Festo). Prestandamässigt så kan det diskuteras vilken som är bättre fast Makitas rymmer mer än Festos maskin..

Funktion som sänksåg och skena kan ingen ta ifrån Festo, det är outstanding som ide men kvaliten i övrigt... Vad gör Festo bättre än Makita, Bosch, Hitachi, Panasonic och så vidare...?? Maskinerna är ju egentligen inte dyrare än mina makita maskiner, tvärtom snarare...

Så spotta ur er fakta som motiverar att köpa just Festo (jag köper redan argument som system iden, sänksåg samt skena). Tilläggas kan redan att Festo har en hel del specialmaskiner, som ingen annan har men dessa har ju sällan vi GDS'are användning av så mycket att det motiverar inköp.

Obs, jag är inte negativ till Festo, jag vill bara ha fram varför Festo sägs vara "top-of-the-line" samt dyrare än alla andra

jag har också tänkt tanken.....jag tror det kan vara att festo har inte gjort mig besviken någon gång ännu..jag har sänksåg,skruvdragare,slip,fräs,dammsugare,sinkförbindare,och sticksåg i festools sortiment och jag har aldrig behövt säga svärord över att de går itu eller blivit sämre på något vis...de bara går och går och håller vad de lovar...gjorde service på en 10 år gammal slip..lite nya kol och en ny kardborrematta och den kommer garanterat hänga med 10 till.

jag har mycket av makitas sortiment också ...det är ett kanon bra märke ..stora kap gersågen är suverän ikvalite liksom tigersågen och mattupptagaren.

jag tror också att små detaljer som får huden att resa på sig på mig är ljudet när man släppt avtryckaren på skruvdragarna..lyssna på olika märke..dewalt låter så..här...KLADANK!!!! och maskinen som är så tung och klumpig kommer helt ur balans...nej tack.....det ska låta som festools stumma klick.. :D

jag tycker hilti,makita ,hitachi,festool,fein, spelar i samma liga...dock skiljer små detaljer som gör att jag väljer bort vissa...tex hitachis blanka gräsmattegröna plast yta får mig att må dåligt ..lite samma känsla som när man är bakfull..jag har dock en cirkelsåg av hitachi som jag är mycket nöjd med...makita är mycket bra ..har inget speciellt att klaga på där förutom att sticksågen ser ut att vara samma sedan 50 talet men jag kan ha fel ...den kanske är jätte bra..har aldrig provat och jämfört den mot festools..

tja det var nog allt ;D ;)

Inte för att förvaringen gör verktygen bättre.. Men Systainer-konceptet är oslagbart.

Jag gilla också alla genomtänkta detaljer
- Vinkelchuckarna till skruvdragarn
- Autmatiskt spindellås vid klingbyte på TS55:an
- Skensystemet!!
- Tysta, mjukgående maskiner
- Nämnde jag skensystemet?
- Damuppsamlingen är suverän
- "PlugIt" snabbkoppling av anslutningssladdarna

Jag är även förälskad i Makitas LS1013.. Men jag gillar verkligen systemtänket hos Festool (som f.d. Festo heter numera).

Hej!!

I mitt fall kan man nog säga att det var slumpen. Jag känner en som jobbade som inköps chef på Woody. När min sticksåg (Skil) gick sönder för en 3 år sedan, så sa han att jag skulle köpa en Festool sticksåg. Och jag blev inte besviken. Sedan har det rullat på. Jag har numera 8 maskiner från Festool+deras dammsugare, och jag är definintivt inte besviken. MEN, skulle jag köpa dessa till deras nettopriser?? Knappast. För en, som jag, som är endas husägare o hobbysnickare är det knappaste motiverbart att köpa dessa dyra maskiner.

Men jag har även andra märken som jag trivs med, exempelvis så har jag Dewalt Kap o Ger 712 och Dewalt vinkelslip.

Sedan har jag borrmaskiner från Hilti, Mejselmaskin Hilti, men dessa har jag köpt begagnade från Tradera eller Blocket, och här tycker jag att det motiverbart att köpa Hiltimaskiner, för en bra borrmaskin är a och o, dock inte till nypris. Det går ju knappt att lösa.

Avslutningsvis, så tror jag oxå att det beror på vilka affärer man har i staden man bor. Exempelvis här i min hemmastad finns endast Woody (Festool, numera Milwauuke, B&D), sedan har vi Optimera, som kör i stort sett bara med Dewalt. Sedan har vi inte mer. Jo, förvisso Maxi, Netto,Lidl.

Så tycker jag:)

/CrazzyJAzz

Hade aldrig hört talas om Festo innan husbygget men så kom jag över en skruvdragare (12V CDD) och kompletterade med vinkelchucken samt excenterchucken. Förstår inte hur man kan klara sig utan dessa tillbehör :D

Blåa Boschen får ta de större jobben (borra, stora/långa skruv) annars gillar jag Feston skarpt.

När jag vinner på lotto skall jag investera i sänksågsystemet också 8)

Såja... nu kryper det fram... :)

* Tillbehören.. Köper det
* Sänksågen.. tveklöst
* Skenan.. absolut
* systainer.. hmm inget argument för mig generellt sett. Förvarar bara hyvel, kexaren, borr och hammarborr i sin låda. Resten används så mycket att det inte är lönt samt att lådorna tar plats. Passar nog för en yrkesutövare som flyttar runt på prylarna.
* Vinkelchuck... så var vi tillbakas på tillbehör då
* Tysta.. tja kanske. Har någon testat seriöst mot ett annat proffsmärke

Har själv fingrat på maskinerna på Theofils och bortser vi från sänksågen så jaha... Makita står sig bra

Jo, fräs och sågborden som Festo har håller bra kvalitet.

Det verkar som att vill man ha en proffsmaskin för hemmabruk så duger vilket märke som helst eftersom tillbehör och systainers och annat kräver en viss användning för att motivera köpet av alla dessa finurliga tillbehör. Fast jag har upptäckt att en hel del tillbehör från Festo passar till Makita, säkert också till DeWalt och Bosch, bara man kollar så.

ikeahantverkaren skrev:
jag tror också att små detaljer som får huden att resa på sig på mig är ljudet när man släppt avtryckaren på skruvdragarna..lyssna på olika märke..dewalt låter så..här...KLADANK!!!
Den var det nog något fel på, för inte katten låter min skruvdragare KLADANK när jag släpper avtryckaren. :)

Konsulten skrev:
Den var det nog något fel på, för inte katten låter min skruvdragare KLADANK när jag släpper avtryckaren. :)
Min DeWalt låter snarare KLADONK, men den är ju å andra sidan köpt i USA  ;D

Min Hatchubitshiluiya låter ZZZzzzzzzzzzz eller är det ägaren/föraren som somnade kanske ;D ;D

Har också mycket festool och det är nog närmast känslan i reglage och resltaten när man jobbar med dom. Sen när man ser tillbehörskatalogen så blir man darrig i knävecken.

Mest förtjust är jag basis plus bordet där man kan såga på delar av milimeter om man vill.

Sen är det skillnad på lådorna eftersom man kan koppla ihop dom när man bär dom

Vadå bära, man knäpper ju fast dom på dammsugaren å rullar dom 8)

är de kompatibla med festools....är priserna bättre??

Kompabiliteten borde vara 100% eftersom det är samma tillverkare, festol köper vad jag kan utröna sina därifrån. priser har jag ingen aning om. Hittar ingen bra webshop i sverige där man kan jämföra.

/m

Tjaah!
Oftast sitter det mycket bättre lager i dyrare maskiner, och motorerna brukar vara kraftigare. Bra lagring gör att saker och ting inte vibrerar sönder på lång sikt utan sitter där de sitter. Man kan till exempel jämföra DeWalt med Black&Decker. Båda kommer från exakt samma fabrik, men DeWalt har lite säkrare uppbyggnad än B&D. Men precis som skillnaden mellan endagars- och enveckorslinser kan man nog tvivla på att maskinskötarna får order om att ställa ner toleranserna och göra en sämre maskin när de tillverkar den billigare sorten. Men kärnan är ju inte något av det ovanstående. Kärnan är att man är nöjd med Festo. Precis som när man stänger dörren på en Audi och upplever det säkra kassaskåpsklicket när dörrmekanismen går igen. Samma upplevelse är det när man på en bra maskin känner den där lilla skillnaden som faktiskt går att köpa för pengar ;o)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.