Nej utegivare sitter i en liten liten box som man drar kabel till på fasaden till huset.

Anliggningstermometer motsvarar en framledningsgivare kan man säga.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Framledningstemperatur mätt med en anliggningstermometer.
Termometer på rör, visar cirka 60 grader, kopplingar, industriellt utrymme, elektriska ledningar, väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Off topic: detta är byggahus från sin bästa sida. Snälla människor som hjälper andra som i sin tur är villiga att lära sig nya grejer och aktivt bidrar till att få hjälp.
Återgå...

• Gilla
  • Älska
Ockupanten och 13 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Off topic: detta är byggahus från sin bästa sida. Snälla människor som hjälper andra som i sin tur är villiga att lära sig nya grejer och aktivt bidrar till att få hjälp.
Återgå...
Håller med, är så tacksam för ALL input!!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Josth skrev:
Nej utegivare sitter i en liten liten box som man drar kabel till på fasaden till huset.

Anliggningstermometer motsvarar en framledningsgivare kan man säga.
Aha okej, tack!

D Dublin skrev:
@Emma777 om du bor i Sthlms trakten så har jag en shunt liggande som du kan få i utbyte mot en trisslott. Det en klassisk Thermomatic CBJ med innegivare som jag tror ska passa din shunt. Den fungerade bra när jag monterade bort den förra hösten då vi gjorde om vårt värmesystem.
[länk]
Tack vad snällt av dig! Bor tyvärr nere i Skåne.

När man ser din vedpanna ser det ut som huset står långt upp i Norrland tycker jag. Hoppas sotaren har besiktigat anläggningen innan du börjar elda mer. Står det något fabrikat på den?

• Haha
Emma777
  • Laddar…
J Josth skrev:
När man ser din vedpanna ser det ut som huset står långt upp i Norrland tycker jag. Hoppas sotaren har besiktigat anläggningen innan du börjar elda mer. Står det något fabrikat på den?
Jag har ett besiktningsprotokoll sen 2019 som godkände den, dock lite som man behöver fixa till. Men den sotas årligen, senast i mars.
Texten är extremt utsliten, denna sitter på den och inte mycket man kan utläsa.

• Sliten, metallisk typskylt med tekniska data, otydliga inskrifter, på svenska, industriell utrustning, smutsig.
    Skapa konto
Ok, bra. Ja det är sannerligen en gammal klenod. Vad jag kan se har TMV-pannan numera gått ihop med det som idag är NIBE i Markaryd. Har man lite tur kan det gå att hitta vissa reservdelar som passar om det behövs.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Emma777 skrev:
Nu får jag googla öppet system 😅 hur vet man om man har öppet system?

Av vilken anledning ska jag strunta i dragregulatorn? Vad är det som kan bli så fel med den?
Värt att notera är att jag har en stor skräck för att det ska börja brinna, så jag hoppas både vedpanna och kamin blir kbt för mig... Men jag vill ju ändå göra det säkert och inte sitta på jobb en timme bort och vara stressad över detta.

Braseldning?
Som tidigare skrivits fyller en dragregulator ingen vettig funktion vid vedeldning. Om dragregulatorn stänger när det fortfarande är ved i pannan blir förbränningen av veden dålig och ökad sotbildning som följd, istället hänger man upp dragluckan med en kedja som ger luft till eldstaden ända tills det har brunnit ut och tanken har kommit upp i maxtemperatur. Det kallas för braseldning.

Att du har ett slutet system är mindre bra om du misslyckas med eldningen och det kokar Men det löser du genom att ha mer marginal till koktemperatur när du eldar, förslagsvis avbryta eldningen vid 80-90 grader.

Har du en separat säkerhetsventil förutom den som sitter på det slutna expansionskärlet, grova rör med en ventil med röd manöverhatt som mynnar ut vid en golvbrunn? Den har till uppgift att öppna om pannan kokar och släppa ut övertrycket.

Visa gärna bild på det slutna expansionskärlet som du skriver att du har identifierat.

• Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
Det behöver inte vara överdrivet grova rör för att klara det.

• Gilla
Emma777
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Som tidigare skrivits fyller en dragregulator ingen vettig funktion vid vedeldning. Om dragregulatorn stänger när det fortfarande är ved i pannan blir förbränningen av veden dålig och ökad sotbildning som följd, istället hänger man upp dragluckan med en kedja som ger luft till eldstaden ända tills det har brunnit ut och tanken har kommit upp i maxtemperatur. Det kallas för braseldning.

Att du har ett slutet system är mindre bra om du misslyckas med eldningen och det kokar Men det löser du genom att ha mer marginal till koktemperatur när du eldar, förslagsvis avbryta eldningen vid 80-90 grader.

Har du en separat säkerhetsventil förutom den som sitter på det slutna expansionskärlet, grova rör med en ventil med röd manöverhatt som mynnar ut vid en golvbrunn? Den har till uppgift att öppna om pannan kokar och släppa ut övertrycket.

Visa gärna bild på det slutna expansionskärlet som du skriver att du har identifierat.
Kanske en dum fråga, men att hålla koll på temperaturen är helt enkelt att gå och kolla till termostaten då och då? Man kan liksom inte bli varnad när den går över gränsen?
Och är det grejen på bild 1 som är den temperaturen jag ska kolla då? (Den är avstängd nu)

Bra fråga med ventilen, slänger in en bild på hela paketet jag har, men kanske att det blir för smått 😅 golvbrunn finns inte. Vedpannan står i en källare och så småningom ska jag omdränera runt dem och då också få till en brunn... Skickar närbild på expansionskärlet.

• En nedsmutsad elektrisk motor med röd stoppknapp, röranslutningar, i en industriell eller verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gammaldags källare med pannrum, rör, verktyg och eldstad, industriell känsla, något rörigt och omodernt.
    Skapa konto
  • Röd expansionskärl för uppvärmningssystem monterat på vägg i mörkt utrymme med rörkopplingar och informationsetikett.
    Skapa konto
  • Rörsystem, manometer, avstängningsventil, slitet, betongvägg, installationskomponenter, skugga, ingen synlig person.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det behöver inte vara överdrivet grova rör för att klara det.
Nä grova rör är jag tveksam till att det är... 😶

J Josth skrev:
Ok, bra. Ja det är sannerligen en gammal klenod. Vad jag kan se har TMV-pannan numera gått ihop med det som idag är NIBE i Markaryd. Har man lite tur kan det gå att hitta vissa reservdelar som passar om det behövs.
Ska kolla upp det ☺️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.