om man inte ska bocka eller formpressa är inte 6 mm en svårighet för en verkstad som hanterar plåt.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Köpa kan man säkert göra men tror inte många lokala kan bearbeta en 6 mm rostfri plåt
En plåt kan man ju skära hemma på garageuppfarten om man vill..

Jag förstår inte vad du menar med bearbeta? Det är ju inte så att man fräser ur en sån..

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Vad pratar du om? Det är ingen annan än du som pratar om stenbumlingar! :crysmile:
Det är ju du som pratar om "naturlig sten" vilket för mig är helt obearbetad = stenbumling.

• Gilla
sept
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Det är ju du som pratar om "naturlig sten" vilket för mig är helt obearbetad = stenbumling.
Vad det är för dig är väl helt oväsentligt, eftersom jag med all tydlighet förklarat för dig att det inte var stenbumlingar utan sågade och bearbetade stenar som siffran syftade på.

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:

Jag förstår inte vad du menar med bearbeta? Det är ju inte så att man fräser ur en sån..
Har varit hos en liten lokal verkstad och de säger att de inte kan fixa en sex mm skiva på 3,7 m. De säger svårt med den finishen på vasken och på den planmonterade Borahällen, att få den millimeterprecisionen är svårt. De är två på den verkstaden och bara att hantera tyngden på skiva är krångligt
Närbild på en rostfri diskho och kant som illustrerar precisionen i bearbetningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AlexHo skrev:
Den du har är 1 mm rostfri med trä under, den jag menar är hela 6 mm solid stål
Nej inte 1mm. Utan 1,5mm. Känslan är liknande pga "underlimmas med 22 mm vattenfast skiva ". Ja, jag har känt på båda.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Nej inte 1mm. Utan 1,5mm. Känslan är liknande pga "underlimmas med 22 mm vattenfast skiva ". Ja, jag har känt på båda.
Metallkant på underlimmat köksbänksmaterial i restaurangkök som jämförs med laminat och massivt trä.
Skapa konto
Köksbänk med underlimmad diskho och tjock massiv ekskiva i förgrunden, modern köksdesign.
Skapa konto

Är i restaurangkök dagligen och som du säger så känner man skillnaden på 1 mm och 1,5 mm fast de underlimmas på en tjock skiva, helt annan känsla. Tänk då 6 mm, går inte att jämföra. Som att jämföra känslan på en laminat med en massiv ekskiva

Violina Violina skrev:
Framställningen av en bänkskiva i sten producerar med stor sannolikhet likvärdiga mängder koldioxid som motsvarande i rostfritt stål. Stenen måste ju bearbetas för att användas till bänkskiva (brytas, sågas, poleras)
Ganska säker på att en obruten, ej sågad eller polerad naturlig sten har 0 koldioxidutsläpp, så värdet var nog för bryta och behandla.

RompisKompis RompisKompis skrev:
Ganska säker på att en obruten, ej sågad eller polerad naturlig sten har 0 koldioxidutsläpp
Du ska väl ändå ha den hemma och inte i stenbrottet? Järnet har också noll när drt ligger i malmen.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du ska väl ändå ha den hemma och inte i stenbrottet? Järnet har också noll när drt ligger i malmen.
Japp, men kommentaren var till Violina som tror att koldioxidutsläppen var likvärdiga när det hade angivits ett värde för naturlig sten men hon tyckte att det inte stämde då den måste brytas mm. Men vad gäller det värdet om inte att brytas och behandlas?
Jag tror att jag är ganska dålig på att förklara vad jag menar.

richardtenggren
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
6 mm rostfri syrafast plåt kostar runt 3500 spänn per kvadratmetern, och väger runt 50 kilo per kvm... Helt klart överkomligt....

Eftersom priset på stål är hyfsat linjärt hannar du på runt 11500 kr/kvm och 165 kilo/kvm.... Antar att man får förstärka Ikea-skåpen lite om det ska funka...
Oftast gör man diskbänkar i ferritiskt rostfritt(testa med magnet, dessa är magnetiska).
Det finns även ferritiska legeringar som är syrafasta och generellt är de billigare än austenitiska legeringar på grund av den låga nickelhalten.

En 30 mm stenskiva borde bli tyngre och det är ju vanligt förekommande. :)

Vet inte vad Outokumpu m.fl levererar för tjocklekar, men SSAB levererar ju 170 mm svart i alla fall, om man vill vara värst ;)

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Man vill kanske ha några hoar t ex? Helst formpressade direkt ur skivan.

• Gilla
Marwie84 och 1 till
  • Laddar…
U
Med tanke på radien på kanten till diskhon (på TS bilder) är jag väldigt säker på att hon är ditsvetsad. Det krävs större radier för att materialet ska flyta och inte spricka.

dessutom så är pressverktygen relativt dyra och mer gjorda för stora serier. Det hade inte varit ekonomiskt att ha pressverktyg för detta, speciellt om man vill erbjuda lite flera olika storlekar på diskho.

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man vill kanske ha några hoar t ex? Helst formpressade direkt ur skivan.
Man formpressar inte direkt i skivan.
Diskhoar gör man för sig och svetsas på plats i skivan.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
A Argastesnickaren skrev:
Man formpressar inte direkt i skivan.
Diskhoar gör man för sig och svetsas på plats i skivan.
Du har fel, men som ovan nämnts kan hörnradierna ställa till det.

Man blir ändå fascinerad när man ser prover på hur formbara vissa legeringar är.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.