19 002 läst ·
95 svar
19k läst
95 svar
Varför är arkitekterna så dyra?
Var har du hört detta? Att de kan vara billiga har jag förstått av nåt inlägg jag läst här på forumet, men världsklass var nytt. Den polska arkitektkåren tycker jag verkar mer anonym i ett europeiskt perspektiv jämfört med deras kollegor från länder som Frankrike, Schweiz, Holland mmDavid skrev:
Har för mig att nya WTC ritas av en polack,,,
men de flesta snor av varandra, kolla huskatalogerna det finns massor på nätet. Min polska Arkitekt hittade jag på nätet (ICQ)
billig och bra men lite långsam och omständig, (ungmö)
De mesta i konstruktionsväg är gratis på kommunkontoret (offentlighetsprincipen), välj ut ett liknande så får du ritningarna som passar, är du osäker plocka ut två-tre och jämför.
men de flesta snor av varandra, kolla huskatalogerna det finns massor på nätet. Min polska Arkitekt hittade jag på nätet (ICQ)
De mesta i konstruktionsväg är gratis på kommunkontoret (offentlighetsprincipen), välj ut ett liknande så får du ritningarna som passar, är du osäker plocka ut två-tre och jämför.
Jo, Libeskind är född i Polen, men amerikansk meborgare sedan länge. Kanske inte en typisk representant för polsk arkitektur?
jokkmokk skrev:Har för mig att nya WTC ritas av en polack,,,
Lite offtopic egentligen, men för sakens skull: Daniel Libeskind blev amerikansk medborgare vid 19 års ålder och studerade musik innan han började läsa arkitektur vid Cooper Union, New York och sedermera Essex University, England. Följaktligen inte en speciellt god representant för polsk arkitektur...
Härligt med fakta istället för nonsens ;DKaiser_Franz skrev:Lite offtopic egentligen, men för sakens skull: Daniel Libeskind blev amerikansk medborgare vid 19 års ålder och studerade musik innan han började läsa arkitektur vid Cooper Union, New York och sedermera Essex University, England. Följaktligen inte en speciellt god representant för polsk arkitektur...
Det var en svensk konstruktör som sa detta. Fast han menade kanske att de hade en mer gedigen utbildning och större förståelse för det byggtekniska än svenska arkitekter. Har svårt att själv bedöma sanningshalten i detta.P_G skrev:
Däremot är det min egen högst subjektiva bedömning att svenska arkitekter ofta har mindre koll på den ekonomiska/konstruktionsmässiga biten. De bryr sig ofta mer om vad som är snyggt/häftigt.
mvh
David
Det verkar vara rätt få som har koll på hur arkitekter jobbar och vad man får för pengarna. Finns förstås bra och dåliga arkitekter precis som det finns bra och dåliga utövare i alla era branscer. Om man tror att det går att skapa bra, spännande, vacker, fungerande arkitektur genom att leka i ett gratis cadprogram så varsågod. Själv vill jag nog bo lite mer intressant än så när man nu ska betala flera miljoner för ett hus.
Men ni som nu har så nedvärderande syn på arkitekters insatser kan ju satsa några miljoner på dåliga planlösningar och anskrämliga detaljer om ni vill. Bygg gärna långt från tätbebyggelse bara så man inte behöver se det.
Det bra arkitekter kan göra är förutom att skapa god arkitektur, göra ekonomiskt smarta lösningar som kanske till och med sparar in nedlagt arkitektarvode. Arkitekten kan också handla upp projektet så att man får mesta möjliga kvalitet för pengarna och se till att entreprenörerna inte blåser byggherren.
Det du får kan alltså vara lite mer än cadritade streck på ett papper, vilket jag misstänker är mer än en lekman oftast klarar av att prestera.
Så...good luck till er alla Cad-marodörer
Men ni som nu har så nedvärderande syn på arkitekters insatser kan ju satsa några miljoner på dåliga planlösningar och anskrämliga detaljer om ni vill. Bygg gärna långt från tätbebyggelse bara så man inte behöver se det.
Det bra arkitekter kan göra är förutom att skapa god arkitektur, göra ekonomiskt smarta lösningar som kanske till och med sparar in nedlagt arkitektarvode. Arkitekten kan också handla upp projektet så att man får mesta möjliga kvalitet för pengarna och se till att entreprenörerna inte blåser byggherren.
Det du får kan alltså vara lite mer än cadritade streck på ett papper, vilket jag misstänker är mer än en lekman oftast klarar av att prestera.
Så...good luck till er alla Cad-marodörer
Varför är arkitekter så dyra frågar du.
Well - vi anlitade en arkitekt för att bygga till/om huset - glasveranda + nånstans att
ställa en bergvärmepump + kök + badrum - I princip ny planlösning på bägge våningar
+ 2 tillbyggnader.
Jag hade mycket väl kunnat rita allt själv - det jag betalade för var för att få ett hus som
fortfarande var sekelskifte med en planlösning som fungerade. Istället för nått hemmapul
som ser bra ut i powerpoint men inte fungerar i verkligheten... Men om det bara är ett rättblock med sadeltak du är ute efter då är det klart billigare att rita själv - eller sno en ritning - billigast!
Du betalar arkitekten för att få något som fungerar och ser bra ut - även för andra än
dig själv med tanke på försäljningsvärdet på huset.... och då är 600-1000 kr/timmen
inte dyrt. Du betalar för att inte få skorstensrör som sticker upp mitt i ovanvåningens sovrum och andra amatörmisstag. Du betalar för att få tillgång till kunskap om standardmått på allting så att bygget blir billigare.
Men det är klart - om du kan allt det då är du ju arkitekt - och inte glad hemmapulare
med powerpoint.
Om jag behöver anlita en arkitekt igen gör jag det gärna - och går in i det precis som nu, med en lista över funktioner som huset behöver fylla och tankar runt utförandet samt ett par förslag på acceptabla lösningar. Rita det i powerpoint och ge till en bra arkitekt - det blir billigt och bra!
Mvh
Angelven
Well - vi anlitade en arkitekt för att bygga till/om huset - glasveranda + nånstans att
ställa en bergvärmepump + kök + badrum - I princip ny planlösning på bägge våningar
+ 2 tillbyggnader.
Jag hade mycket väl kunnat rita allt själv - det jag betalade för var för att få ett hus som
fortfarande var sekelskifte med en planlösning som fungerade. Istället för nått hemmapul
som ser bra ut i powerpoint men inte fungerar i verkligheten... Men om det bara är ett rättblock med sadeltak du är ute efter då är det klart billigare att rita själv - eller sno en ritning - billigast!
Du betalar arkitekten för att få något som fungerar och ser bra ut - även för andra än
dig själv med tanke på försäljningsvärdet på huset.... och då är 600-1000 kr/timmen
inte dyrt. Du betalar för att inte få skorstensrör som sticker upp mitt i ovanvåningens sovrum och andra amatörmisstag. Du betalar för att få tillgång till kunskap om standardmått på allting så att bygget blir billigare.
Men det är klart - om du kan allt det då är du ju arkitekt - och inte glad hemmapulare
med powerpoint.
Om jag behöver anlita en arkitekt igen gör jag det gärna - och går in i det precis som nu, med en lista över funktioner som huset behöver fylla och tankar runt utförandet samt ett par förslag på acceptabla lösningar. Rita det i powerpoint och ge till en bra arkitekt - det blir billigt och bra!
Mvh
Angelven
Det funkade bra för vår arkitekt - iofs fick han inte en powerpoint ritning utan lång diskussion med den gamla originalritningen i kopia (från blåritning!) - På den kluddade vi ner en lista över funktioner, att vi ville att huset karaktär (sekelskifte, nationalromantik) behölls - att vi älskade glasveranda och gärna ville ha en. Sedan pratade vi om att det kunde vara antingen en annan planlösning eller planlösning + tillbyggnader, och nivån på det - hur mycket vi kunde tänka oss att ändra.Byggaren skrev:1) Just det. Och det går nästan lika bra med en byggnadsingenjör om du vill ha det lite billigare per timme.
2) Perfekt. Tänk om alla uppdragsgivare först kunde klara ut för sig själv vad det är för något hus de vill ha? Men lämna gärna något lite till arkitekten att fundera ut själv. Bifoga alltså inte en klippbok med diverse interiörer eller exteriörer från hustidningar och sådant. Så blir det mycket lättare för konsulten att komma till skott.
3) Inte lika perfekt. Då riskerar du att spåra in arkitekten på en viss linje som låser hans/hennes tankar. Därmed mister du en av fördelarna med att anlita honom/henne. Stanna istället vid kravspecen och tankarna.
Fördelen med powerpoint är att det tvingar mig (kunden) att fundera igenom vad jag vill ha - det gjorde bland annat att vi inte tog den första arkitekten vi pratade med - lyssnade inte på att vi inte ville ändra karaktär på huset.
Vi gjorde samma för några år sedan med en inredningsarkitekt på Ikea (dom är gratis - bara att boka!). Tog med bilder på hur det såg ut och lite bilder och färgprover som vi sade var stil vi gillade. Blev perfekt, såg ut som en inredningstidning av den sort vi gillade efteråt
Det handlar ju inte om att dyka upp hos arkitekten med en färdig ritning man vill ha hans namn på - men det kanske underlättar om man dyker upp med en grabbnäve hoppknycklade ritningar och berättar vad man är nöjd med på varje och vad man inte är nöjd med :
Jag kanske har en övertro på arkitekten - att de har förmågan att se förbi kundens begränsningar och blockeringar och lösa det utan att själv bli låsta ;-)Byggaren skrev:Hrm... Det var inte min mening att mitt svar skulle uppfattas som ett totalt avståndstagande till kundens illustrationer av sin kravspec och tankar. Visst kan det i många fall underlätta att kunden har försökt sätta sig in i vad dessa tankar innebär rent illustrationsmässigt. Men lika ofta innebär det att en låsning redan har inträffat och det man som konsult får i handen inget mindre är än ett puzzel av icke sammanhörande bitar att försöka puzzla samman, samtidigt som man ska läsa samma sak i kravpsec och anteckningar från diskussion med kunden. Jag föredrar därför att arbeta enbart från kravspec och tankar och den diskussion som följer därav, i.s.f. att försöka sätta mig in i illustrationerna och hamna i fällan. Det är ju upp till varje konsult att bestämma hur han eller hon vill ha utgångsmaterialet.
Bara 20.000:-?moken skrev:
Plus moms då eller?
Kontaktade min favvoarkitekt och hon tar ca 30-45.000:- PLUS moms.
Som hon sa; det är en relativt liten post jämfört med totala kostnaden.
Ska man ha en kåk för 3 mille så är arkitektposten rätt liten...
Att betala någon 700.-/h för att rita kändes fel. Nä, istället ritade jag och diskuterade med arkitekten. Gick hem och ritade igen, gick till arkitekten och diskuterade, osv. tills vi båda var nöjda. På det sättet drog jag maximal nytta av arkitektens kunskap och kompetens.
Totalt har jag lagt cirka 12000.- på arkitekt och bygglovsritningar.
Totalt har jag lagt cirka 12000.- på arkitekt och bygglovsritningar.
Svar: Du får smak, stil och bildning. Hur många hemmafixare har det? Du skulle bara veta hur arkitekterna flatgarvar åt alla amatörbyggen.Blommis skrev:
Sy dina jeans själv också vetja det blir ju jättebilligt. ;D
[/quote]
Det är inte bara arkitekterna som flatgarvar ;D
Dom flesta kan ju se bra stil - även om vi inte klarar att rita det - precis som med de hemmasydda jeansen.
Hemmaritat är ofta ett rätblock med stora mörka gluggar till ögon. Gärna på ett äldre hus - ibland i form av ett såkallat uterum.... (Varför sätta ett modernt uterum på en sekelskifteskåk ?)
Hela hus liknar oftast (men misslyckas med balansen) ett älvsbyhus (som dock har balans) eller så är de totalt överplottrade med balla detaljer, alternativt extremt designade för sin omgivning, typ svart fyrkantig lada med rostfria detaljer i ett äldre villaområde...