Såg idag att en propphuv vi har för 16A är sönder där proppen möter propphuv vilket medför att det gnistrar och ja..
Hittar dock ingenstans där man kan köpa en propphuv med lite större gänga. Är det mån tro väldigt gamla jag har som suttit i länge?
Hittar dock ingenstans där man kan köpa en propphuv med lite större gänga. Är det mån tro väldigt gamla jag har som suttit i länge?
Är det propphuv gänga III du menar? Isf behöver du en porslinshylsa också om du ska ha en 16A propp i den...hursom, den brukar finnas hos lite mer välsorterade bygghandlar, järnaffärer. Annars någon elfirma.
Den huv som är lagom för en 16A-propp är annars gänga II.
Vilken är det du ska ha?
Den huv som är lagom för en 16A-propp är annars gänga II.
Vilken är det du ska ha?
Det är här jag inte förstår varför det sitter blandat med ett gäng porslinshylsor med gänga III i skåpet och gänga II. Just nu sitter det en porslinshylsa med gänga III och en 16A propp i. Det är denna som strular. Hittade Ahlsell som tydligen har detta. Men jag förstår fortfarande inte varför det ser ut som det gör.Fotografen skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
En bild skulle kunna ge oss lite mer info så vi kan svaraC Chris.B skrev:Det är här jag inte förstår varför det sitter blandat med ett gäng porslinshylsor med gänga III i skåpet och gänga II. Just nu sitter det en porslinshylsa med gänga III och en 16A propp i. Det är denna som strular. Hittade Ahlsell som tydligen har detta. Men jag förstår fortfarande inte varför det ser ut som det gör.
Sitter sex stycken med vad som ser ut som gänga III och tre med gänga II. Ni ser säkerligen vilken jag behöver byta ut.Henrik.woll skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sådär brukar det se ut i den sortens mätarskåp.C Chris.B skrev:Det är här jag inte förstår varför det sitter blandat med ett gäng porslinshylsor med gänga III i skåpet och gänga II. Just nu sitter det en porslinshylsa med gänga III och en 16A propp i. Det är denna som strular. Hittade Ahlsell som tydligen har detta. Men jag förstår fortfarande inte varför det ser ut som det gör.
Back in the days, när tröskverket skulle igång med stora elmotorn, så satt det säkert 50 eller 63 i huvudsäkringar, sedan i mer modern tid har man säkrat ner.
Elbutik är bra att handla från, köp hem ett gäng hylsor och huvar. Byt de som saknar glas också.
Helt normalt med gänga III i ett proppskåp för att ha huvudsäkringar större än 16A.
Att det sen finns två utgående grupper där en är gänga III och en gänga II är heller inget konstigt.
Ser dock inte vilken som är trasig?
För att kunna ha en gänga II säkring i en gänga III hylsa behövs en reduktionshylsa, för att hålla säkringen på plats.
Att det sen finns två utgående grupper där en är gänga III och en gänga II är heller inget konstigt.
För att kunna ha en gänga II säkring i en gänga III hylsa behövs en reduktionshylsa, för att hålla säkringen på plats.
Tack, blir att göra detta. Funderade även om att ta hit en elektriker som får kolla över allt det där. Jag är lite osäker om hur mycket som faktiskt är gjort av fackman och vad som är gjort äldre ägare.Fotografen skrev:Sådär brukar det se ut i den sortens mätarskåp.
Back in the days, när tröskverket skulle igång med stora elmotorn, så satt det säkert 50 eller 63 i huvudsäkringar, sedan i mer modern tid har man säkrat ner.
Elbutik är bra att handla från, köp hem ett gäng hylsor och huvar. Byt de som saknar glas också.
Nu gjorde du det jobbigare för mig, haha. Eftersom jag nu sätter en vanlig säkring i den hylsa som är sönder så antar jag att den hylsan då är en reduktionshylsa? Den som är sönder är på bild 1, till höger. Glaset har blivit skitigt pga att det "fräst" när det glappat mellan säkring och hylsa. Så med andra ord behöver jag en reduktionshylsa med gänga III?H HasselmarkenHampus skrev:Helt normalt med gänga III i ett proppskåp för att ha huvudsäkringar större än 16A.
Det brukar se ut åt de där hållen...det jag kan reagera på är att det är trångt på PEN-plintarna, det kan finnas risk att något lossnar. Lite långa trådar också kanske. Städa ur böset i botten. Saknas glas på några huvar.
Sen får man komma ihåg att det är äldre grejor, beröringskydd osv är inte av modernt snitt så man får ta det lite lugnt när man är där.
Sen får man komma ihåg att det är äldre grejor, beröringskydd osv är inte av modernt snitt så man får ta det lite lugnt när man är där.
Du behöver en hylsa som går i gänga III.C Chris.B skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/reduktionshylsa
Liknande trådar
-
Varför har jag så låga drifttider? Theresienstadt Diplomat 6
Värmepumpar -
Varför får jag varmt sedan kallt vatten? Nibe Eminent
Vatten & Avlopp -
Vilken skruv till 45-virke - varför är ogängade delen på skruvarna så kort?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dubbel gänga på listskruv, varför?
Byggmaterial & Byggteknik -
Måste man anlägga gångarna innan man sår gräsmattan och varför?
Trädgård allmänt