Jag är lite nyfiken och lär mig gärna mer, så det är en ärlig fråga. När måste eller bör man ha tryckimpregnerat?

När jag läst på om t ex timrade hus och gamla byggnader (t ex en lada eller härbre), så kan ju dom överleva väldigt länge utan tryckimpregnerat så länge det är byggt vettigt. Nu känns det som att det används överallt direkt det är nåt som ska vara utomhus. Kanske av rädsla/osäkerhet, av okunskap eller för att det säljs in av bygghandeln?

Så vad tänker ni med mer erfarenhet? När behövs det egentligen?
 
  • Gilla
Stefan 78
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jag är lite nyfiken och lär mig gärna mer, så det är en ärlig fråga. När måste eller bör man ha tryckimpregnerat?

När jag läst på om t ex timrade hus och gamla byggnader (t ex en lada eller härbre), så kan ju dom överleva väldigt länge utan tryckimpregnerat så länge det är byggt vettigt. Nu känns det som att det används överallt direkt det är nåt som ska vara utomhus. Kanske av rädsla/osäkerhet, av okunskap eller för att det säljs in av bygghandeln?

Så vad tänker ni med mer erfarenhet? När behövs det egentligen?
Det behövs när konstruktionen har markkontakt på något sätt. Det behövs också om du har ändträ som är oskyddat.

En trall är jag rätt övertygad om att den hade funkat nästan lika länge om den byggdes av obehandlad furu som av tryckimpregnerat trall. Reglarna till altanen är troligen vettigt att de är av tryckt virke, särskilt om de har markkontakt.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Men om reglarna på altanen ligger på marksten, med syllpapp mellan? Skulle det funka med vanligt virke då?

Edit: funkar gör det ju, men hur länge? :)
 
Problemet med att jämföra med gamla byggnader är att dom som ruttnade sönder inte står kvar av just den anledningen. Du ser alltså framförallt de som haft bäst förutsättningar.
Sen är virket idag generellt sett sämre än förr.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
När jag läst på om t ex timrade hus och gamla byggnader
Fast dessa utsätts inte på samma sätt för väta som exempelvis en altan. Grundvirket/regelverket i en byggnad blir exempelvis normalt aldrig blött. Även idag är byggnader normalt inte gjorda med tryckt virke.

Men nog funkar en altan helt i otryckt virke men hållbarheten blir naturligtvis kortare (vågar inte gissa hur mycket) och då prisskillnaden är rätt liten så varför inte använda det som håller bäst?
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Vatten, vatten och vatten.

Är virket i närkontakt med vatten/fuktigt jord/växtlighet så går det åt till slut och du förlänger då livslängden om du använt tryckt virke.

Är det torrt/under tak/kan torka så håller virke av god kvalisort hålla hur länge som helst.

/ATW
 
  • Gilla
Tovetorvan och 1 till
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jag är lite nyfiken och lär mig gärna mer, så det är en ärlig fråga. När måste eller bör man ha tryckimpregnerat?

När jag läst på om t ex timrade hus och gamla byggnader (t ex en lada eller härbre), så kan ju dom överleva väldigt länge utan tryckimpregnerat så länge det är byggt vettigt. Nu känns det som att det används överallt direkt det är nåt som ska vara utomhus. Kanske av rädsla/osäkerhet, av okunskap eller för att det säljs in av bygghandeln?

Så vad tänker ni med mer erfarenhet? När behövs det egentligen?
Trä som utsätts för regn håller inte så länge.

För använde man kärnvirke, vilket håller längre.
Sedan är det kvalitets skillnad mellan trä. jmf exempelvis furu som växt i Norrland med furu som växt i södra delen av landet, så är årsringarna mycket tätare och det är ett tecken på en mer hållbart trä.


Det finns träslag som är lämpligt som trall, exempelvis lärk, cedar trä verkar var populärt i staterna.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Vatten och markkontakt köper jag, känns ju helt rimligt. Läste på lite om de olika klasserna på tryckimpregnerat också.

Men i t ex dom här fallen borde det väl inte behövas:

En friggebod i obehandlat timmer med enkeldörr och fönster, utan synlig grundplint eller syllpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på friggeboden är det en syllbräda av tryckimpregnerat

Illustration av bygginstruktioner för golv till en utedasskonstruktion med ram och syll samt golvpärlor fästa på ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På det här utedasset är syllen impregnerat virke.

Om dom vilar på plintar eller liknande, med syllpapp under, så borde väl det funka med vanligt virke?

Och olika slags staket och spaljéer, där borde väl allt utan markkontakt funka med vanligt virke om man skyddar eller fasar ändträt (så det blir en droppkant)?
 
Jag har förresten grävt upp några gamla telestolpar som legat som avgränsning till ett potatisland, dom har varit under jord i 15-20 år. Väldigt bra skick fortfarande, måste ju vara en rejäl impregnering i dom. Säkert nåt som är förbjudet nuförtiden.
 
optimum
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jag har förresten grävt upp några gamla telestolpar som legat som avgränsning till ett potatisland, dom har varit under jord i 15-20 år. Väldigt bra skick fortfarande, måste ju vara en rejäl impregnering i dom. Säkert nåt som är förbjudet nuförtiden.
Gamla telestolpar behandlade med kreosot från stenkol som är cancerogena ämnen.

Sådan ska man inte ha i sin trädgård.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jag har förresten grävt upp några gamla telestolpar som legat som avgränsning till ett potatisland, dom har varit under jord i 15-20 år. Väldigt bra skick fortfarande, måste ju vara en rejäl impregnering i dom. Säkert nåt som är förbjudet nuförtiden.
Ja, kreosot. Ruskigt effektivt är det. Men också väldigt giftigt.

Förbjudet idag förutom för just telefonstolpar och järnvägsslipers.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Vatten och markkontakt köper jag, känns ju helt rimligt. Läste på lite om de olika klasserna på tryckimpregnerat också.

Men i t ex dom här fallen borde det väl inte behövas:

[bild]
på friggeboden är det en syllbräda av tryckimpregnerat

[bild]

På det här utedasset är syllen impregnerat virke.

Om dom vilar på plintar eller liknande, med syllpapp under, så borde väl det funka med vanligt virke?

Och olika slags staket och spaljéer, där borde väl allt utan markkontakt funka med vanligt virke om man skyddar eller fasar ändträt (så det blir en droppkant)?
Anledningen till att det är impregnerat virke är ju att en del använder trädgårdsplattor och då blir det ju väl nära marken/gräset.
använder man plint så minskar ju behovet...

och telefonstolpar klarar sig länge och de är av bra virke från början.

/ATW
 
Jag kanske tänker fel då, men borde det inte i de flesta fall gå att bygga så att man inte skulle behöva tryckimpregnerat då? Men t ex rätt avstånd från mark, att liggande trä har ett visst fall och droppkant, behandla med olja eller tjärblandning, osv? Såklart blir det ett merjobb och ibland omständigt (och kanske inte passar in estetiskt eller ekonomiskt överallt).
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jag kanske tänker fel då, men borde det inte i de flesta fall gå att bygga så att man inte skulle behöva tryckimpregnerat då? Men t ex rätt avstånd från mark, att liggande trä har ett visst fall och droppkant, behandla med olja eller tjärblandning, osv? Såklart blir det ett merjobb och ibland omständigt (och kanske inte passar in estetiskt eller ekonomiskt överallt).
Japp. Så är det.

Allt beror ju på...

hur man bygger med vad och hur man behandlar materialet.

Man har ju byggt träbåtar utan tryckimpregnering länge...

/ATW
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg
V vectrex skrev:
Ja, kreosot. Ruskigt effektivt är det. Men också väldigt giftigt.

Förbjudet idag förutom för just telefonstolpar och järnvägsslipers.
Är väl 50 år sedan man slutade med träslipers?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.