Varför kommer inte hantverkaren??

24k läst  288 svar

Status:
Stängd
Nästa tråd i Hantverkare
  1. N
    Medlem Nivå 3
    Nu har jag under några veckor avtalat tid med fyra takläggare för att de skall komma hit och titta på mitt hus för senare offert. Alla låter trevliga och intresserade på telefon. Allt låter mycket intressant. De har jobbat i området tidigare och vill ha mer jobb. Jag har en vanlig tvåplansvilla i Stockholm med platt tak av papp. 125m2. Vi bestämmer tid för tid och jag håller mig hemma. Men vad tror ni händer??

Jo - ingenting! Precis INGET. Tre firmor har inte ens dykt upp trots avtalad tid. En frima var här men hörde aldrig av sig igen, trots löfte om offert inom en vecka!!? Jag finner det otroligt märkligt.???? Jag har inte ställt några som helst krav på utförandet eller talat om några kostnader. Jag har bara neutralt förklarat mig intresserad av en takomläggning och därför en offert från firman. Min kåk är vanlig standard som det måste finnas massor av i landet. Inget konstigt där heller. Men de kommer alltså inte ens hit fast vi avtalar tid per telefon. Jag håller mig hemma helt i onödan och känner mig dum.

Samma sak händer även vid sommarstugan i Roslagen. Nu gäller det murare. På telefon är de intresserade och glada för ett nytt jobb. Vi bestämmer tid för titt, eller de lovar ringa i morgon och får mitt nr. MEN - inte ett ljud sedan. Om hantverkaren inte har tid - varför säger han inte det direkt? Fattar inte detta? För några år sedan hade jag liknande erfarenheter med elektriker.

Vore tacksam om någon kunde förklara. Vad gör jag för fel? Har hantverkarna så mycket jobb att dom bara struntar i vad dom säger ena dagen? Bryr dom sig inte om ryktet i området? Får man inte ta in en offerter? Hittils har jag inte dristat mig till att ringa tillbaks och fråga, känner mig redan dum.

Är jag korkad som bara ringer svenska firmor som finns i telefonkatalogen och betalar skatt?

2. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    Njae... det är du inte...

Dock är det bästa om du rannsakar din närhet och omgivning ifall ingen du känner i sin tur känner någon seriös hantverkare...

De firmor som måste sätta annons i telefonkatalogen eller en radannons i morgontidningen eller på Blocket ger jag inte mycket för måste jag säga.

Problemet är att detta här med offerter tar mycket tid för företagaren och har de mycket med jobb så hinner de inte med alltid.
    Många kunder tror de ska ha offerten i brevlådan/mailboxen dagen efter man tittat på jobbet, men detta är ju totalt omöjligt när man har jobb att sköta också...
    Räkna på arbeten får man roa sig med om kvällar och nätter eller på helgerna.
    Dock är jag själv väldigt noga med att nämna för kunderna att det tar några dagar innan offerten dyker upp beroende på hur jag har med arbete för tillfället.

OCH... är jag inte intresserad så säger jag hellre det rakt ut än att låtsas som att jag ska skriva en offert och sen bara skita i det...
    Jag vill inte riskera att bli ett samtalsämne när det gäller missnöjda kunder för då kan jag snart lägga ner min verksamhet känns det som.

3. B
    Anonym

hej

kan va så enkelt också att dom lovar grejer till för mycket folk

4. N
    Medlem Nivå 3
    Att släppa in en hantverkare är lite som att gå till doktorn inför en operation. Dvs man är helt utlämnad. Det enda kitt som håller ihop mötet stavas FÖRTROENDE.

Jag förstår ordet NEJ. Men jag fattar inte till synes seriösa hantverkare som behandlar en som en vindpust. Om de bara kunde slå en signal och säga något i stil med: "sorry, vi hinner bara inte. Kan vi ta det senare?" skulle det mesta vara förlåtet. Men det fordrar tydligen för mycket kurage och respekt för andra människors vardag. Detta är ändå en näring som är i beroendeställning på en konkurrensutsatt marknad.?! Det är inte konstigt att det blir allt vanligare med "alternativa lösningar" i form av utlänsk arbetskraft.
    Ev. osäkerhet i kvalité och spårbarhet vägs upp av trygghet med att avtal hålls och handslag gäller. Allafall om man får tro ryktet.

För jobbigt att skriva offert?! Det där orkar jag inte ens bemöta. Man kan bara vara lycklig att man inte slutit avtal med sådana firmor..

5. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    VEM sa att det var för jobbigt att skriva en offert ???

Tror gemene Svensson nog får rannsaka sig själv och inse vad det handlar om.

Skrivandet av en offert inbringar inga pengar och det innebär att man inte kan släppa allting för att skriva offert till en kund som är ute sent...

Merparten av alla Svensson som vill ha hjälp av hantverkare tror de kan ringa dagen innan och vilja ha hjälp helst i förra veckan...
    När då hantverkaren nämner att han tyvärr inte har tid i sin planering förrän om 8v så stönar kunden oftast eftersom de vill ha hjälp snabbare eftersom de själva inte lyckats sköta sin planering i god tid...
    Hantverkaren vill då försöka hjälpa till och säger...ok vi försöker fixa det om 5v då.
    Sen visar det sig att det ju inte fungerar för hantverkaren eftersom hans första bedömning på 8v var den rätta och det nu kört ihop sig...
    Då är det för jä-ligt att inte hantverkaren kommer och gör vad han ska... :D:confused:

6. N
    Medlem Nivå 3
    Jo, jag förstår nog att det finns problem åt andra hållet också, och att hantverkaren också har problem korkade beställare såklart. Men det är ju liksom en annan tråd...

Mitt problem är ju att hanverkaren inte ens kommer på titt fast man bestämmer tid tillsammans. Jag brukar låta han bestämma tiden själv tom. Om firman nu bara tar på sig jobb på löpande pris kunde de väl vara tydliga och säga nej tack till jobbet direkt? Eller hur?

En företagare som inte tycker sig ha tid eller råd med offertarbete är helt enkelt inte intressant. Då är hans marginaler för små redan, eller också vet man ju inte ens om han kan skriva över huvud taget? Jag kan inte anlita en firma utan papper på jobbet!? Offerten är liksom första testet. Annars kunde jag ju ringa polackerna direkt. Då blir det ju iaf billigt..

7. ACME
    Medlem Nivå 12
    Första testet?! Ska han ta diktamen eller snickra..?

Majoriteten av hantverkarna har svårt för det administrativa, men det är inte heller där dom ska briljera. Det finns också färdiga papper att använda sig av så den biten är inget problem.
    Ingen småföretagare har så feta marginaler att offererandet ryms inom timpengen. Som Paul säger så får den biten skötas på fritiden om man inte har 10 anställda som genererar så mycket pengar att man kan sitta på kontoret hela dagarna.
    Många kunder tycks tro att vi har färdiga prislistor så det bara är att plita ihop en offert lite snabbt, men så enkelt är det oftast inte. Det finns inga färdiga mallar att gå efter och varje jobb måste kalkyleras.
    Har jag kunder som vill att jag gör jobbet oavsett så väljer jag dom före anbudsobjekt 7 dagar i veckan. Då kan jag lägga dom kontorstimmarna på att umgås med min dotter istället.

Ja..och jättebra!:rolleyes:

8. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    Visst.... så kan du ringa en seriös svensk hantverkare efter det som kommer och rättar till alla felen...om du ens får tag i någon som vill hjälpa dig då.

Jag själv och många av mina kollegor har slutat ta på oss sådana arbeten !

Kan bara backa upp ditt inlägg ACME... helt rätt i det du skriver...

Att hantverkaren kan formulera ihop en vettig offert betyder knappast att han då har handlag att utföra ett arbete...
    Hantverkare är praktiker och inte teoretiker...därav namnet hantverkare ! ;)

Nu är jag inte någon sådan hantverkare som lämnar anbud på anbud heller utan jag får i princip alla mina arbeten på rekommendationer och de kunderna bryr sig inte så mycket om det kostar någon tusenlapp mer eller mindre än någon annan eftersom de vill ha mig för att de vet att det blir bra och jag sköter mina åtagande och kommer när jag lovar samt ser till att arbetet är klart när det ska vara klart...

9. I
    Medlem Nivå 9
    Av "Nussens" inlägg att döma är det uppenbarligen inte lätt att hitta en "seriös svensk hantverkare" ;)
    Sedan verkar du förutsätta att utländska hantverkare gör ett dåligt jobb som per automatik innebär åtskilliga fel att åtgärda. Överhuvudtaget verkar du ha en mycket trist inställning till utländsk arbetskraft, med tanke på dina tidigare inlägg.

Låter som ett ultimatum till potentiella kunder - Om du inte väljer oss (vilket bl a "Nusse" har försökt), så bojkottar vi dig.

Redigerat 20 aug 2009 08:23
  10. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    Uppenbarligen vet ju varken du eller jag hur mycket han försökt heller...;)

Tyvärr har det gått så långt så att jag mer eller mindre förutsätter det ja.
    Jag har fått åtgärda så många saker som blivit fel p.g.a språksvårigheter och missförstånd samt för att vi i Sverige har vissa krav som inte de har i östländerna.
    Dagens sanning tyvärr.
    Men visst..det finns ju ett fåtal som är riktigt insatta inom framförallt mur & puts, och detta just för att det är material de arbetar mycket med i sina länder.
    Jag har än idag inte sprungit ihop med en enda som kan arbeta med finsnickeri eller ens hantera en ordentlig maskin avsedd för ändamålet.

Nusse har ju faktiskt inte försökt välja oss, och eftersom vi inte sysslar med taktäckning så är det tyvärr svårt för oss att hjälpa honom.

Tolka du min inställning hur du vill, men jag står för mina åsikter och de blir ju i likhet med ens upplevelser vilket antagligen dina med blir. ;)

11. N
    Medlem Nivå 3
    Allright, det är tråkigt och med pappersarbete när man egentligen bara vill göra andra saker. Jag är själv konsult, fast i "skrivbordsbranschen" och mot större industriföretag. Jag förstår precis vad ni menar. Jag älskar löpande prisjobb, precis som ni, eftersom det gör det enkelt för MIG. Bara att fråga efter mer deg när det tagit slut. Minimalt med ansvar också, eftersom papper och kravspecar saknas. Perfa!

Men i den här tråden talar vi om människors privatekonomier. Det är faktiskt ganska stor skillnad för mig personligen om takjobbet kostar 30.000 eller 50.000 kr.

Jag kan bara konstatera att man är offer för någon slags högkonjunktur i "hantverkarbranschen" och därmed mindre intressant eftersom jag frågar efter det som alla från konsumentombudsmannen till branschorganisationer själva säger att man skall fråga efter: en offert. Då har båda parter något att utgå ifrån om något är oklart efteråt.

Men jag hade antagligen gjort samma sak själv om jag var takläggare eller murare. Så jag klandrar egentligen ingen. Löpande prisjobb - underbart. Slutsatsen är helt enkelt att efterfrågan är större än tillgången på utförare. Inget konstigt. Problemet är bara att svenska hantverkare (och här generaiserar jag naturligtvis) härmed sänker sig till den låga nivå som de själva anser att utlänska hantverkare har. Det är därmed bara natrurligt att fler och fler fyller sina villor med utlänsk arbetskraft istället. En naturlig konsekvens helt enkelt. Skillnaden tycks ju bara vara priset. De flesta jag hört med, från vännor till kollegor är nöjda efteråt också. Dessutom har jag hört att de utlänska hantverkarna dessutom är artiga och behandlar en som en kund. Men det är bara rykten förståss ;)

12. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    Än en gång vill jag poängtera att jag i alla fall aldrig sagt att det är jobbigt att skriva en offert...

Kan faktiskt stå rak i ryggen för att jag lämnar en skriftlig offert om jag lovar kunden att göra detta, och även inom rimlig tid vilket jag anser vara en vecka från det att jag tittat på arbetet som ska utföras.:)

Jag kan också säga att jag mycket hellre arbetar efter ett fast pris som jag lämnat till kunden via en offert eftersom man då slipper många problem.
    Jag vet hur mycket jag får betalt för arbetet och kunden vet vad han ska betala för det vi kommit överens om att han/hon vill ha utfört.
    Vill jag prata i telefon eller köra ett ärende så gör jag det utan att kunden behöver känna att han riskerar behöva betala för detta.

Dock kommer man ikläm ibland med att det helt plötsligt dyker upp extra saker som kunden vill ha utfört, men då är vi också överens enligt offerten att detta tillkommer löpande med på offerten utsatt timpeng.

Önskar att jag vore taktäckare i detta läget och höll till nära dig Nussen, så jag kunde bevisa för dig att det faktiskt finns hantverkare som är seriösa.;)

13. laidback
    Medlem Nivå 3
    Om jag har fattat Nusses problem rätt så handlar det inte om kompetens eller väntetid, det handlar om kommunikation och vanligt hyfs.

Bestämmer man en tid och det skiter sig så är väl det bara att lyfta telefonen och tala om det?

Hinner man inte skriva offerten så är det väl bara att tala om det? "Jag återkommer gärna med en offert men det brukar ta ett par veckor"

Lite planering måste man väl även ha som hantverkare? Vet man med sig att det kommer att vara röva full inom den närmaste framtiden så är det väl bara att säga det?

14. Paul-Staffanstorp
    Renoverare Nivå 14
    Jag vet också att det oftast handlar om kommunikation och vanligt hyfs när Svensson blir irriterad på hantverkare i största allmänhet...

Tyvärr förstår jag inte varför inte hantverkare kan klara av att ens höra av sig och eftersom jag själv är väldigt noga med sådant så får vi nog avvakta tills det dyker upp en hantverkare som inte är det och så får vi se vad han har att säga till deras försvar...

Lär ju inte behöva ta så lång tid med tanke på att nästan alla här inne bara har dåliga erfarenheter av hantverkare vilket tyder på att det måste finnas övervägande sådana hantverkare som figurerar härinne... ;)

15. laidback
    Medlem Nivå 3
    Skall tillägga att jag bara varit med om en enda hantverkare som gjort strutsen.

Alla andra har inte gladeligen ställt upp och hjälpt mig men då har de talat om att de inte utför den typen av jobb eller att de helt enkelt har för mycket att göra. Och det är inga problem så länge man får reda på det.

En entreprenadfirma lämnade en offert på dränering som var mer än dubbelt så dyr som den näst dyraste och det är ju också ett sätt att tala om att man inte är intresserad av jobbet, även om det är omständigare än att helt enkelt säga nej. För offerten var rätt genomarbetad i övrigt. :)

Status:
Stängd

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: