Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Jag tycker det är alldeles för snävt att bara gruppera folk i provaxxers och antivaxxers. En äkta antivaxxer skulle inte ta vaccin ens om det var mot en smitta där varannan avled.

Jag tror att många av de som avstått covid-vaccin hade agerat annorlunda om dödligheten varit större.

• Gilla
Janetgorgis och 4 till
  • Laddar…
De vilka vägrat att vaccinera sig för att naturen skall ha sin gång - och - om dessa blir så sjuka så deras kroppar kräver intensivvård/sjukhusvård - skall man låta de ta de yttersta konsekvenserna av sitt resonemang? OBS! Detta är en öppen fråga! - INTE - ett ställningstagande.

A Anders Bjernhed skrev:
skall man låta de ta de yttersta konsekvenserna av sitt resonemang?
Alla människor förtjänar vård, även om man har fattat ogenomtänkta beslut.

• Gilla
  • Älska
pmd och 8 till
  • Laddar…
harry73
Nyfniken Nyfniken skrev:
Alla människor förtjänar vård, även om man har fattat ogenomtänkta beslut.
Och många oansvariga bilförare, rökare, alkisar och missbrukare är tacksamma för den principen

• Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Riktiga vänner är sällsynta. Jag tycker inte det spelar någon roll i fall de frågar hur du mår varje dag när du är sjuk, men hållet avståndet och inte träffar dig på ett år eller två :oops: eller överraskar med en fika eller en påse mat på din trapp.
Det är lätt att klaga. När gjorde ni något osjälviskt för att förgylla tillvaron för någon som är sjuk eller isolerad pga rådande omständigheter?

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Med tanke på att jag smittar även som vaccinerad, så försvinner enligt mig argumentet att man gör det för andra.
Sen är jag trött på snacket om att man gör det för andra. Framförallt när man ändå smittar...
Det där har vi ju gått igenom många gånger redan. Ditt resonemang är felaktigt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Sluta vara en barnunge och tramsa. Det är sådana som dig som gör det otroligt ensidigt för att vi orkar inte berätta för er extrema att du minskar tex inte risken för avsaknad av smaken. Men du ligger troligtvis inte i 8 veckor på soffan även utan vaccinet heller.

Jag kör utan bälte nu och är fullt frisk efter ett par timmar med sjukdom. Åt en förbannat god ost med full smak och doft för en halvtimme sen.

Medans en kollega fullsprutad inte kan dricka kaffe för det smakar inget. Kanske 2-3 fullsprutade släktingar som tappade hoppet för de tappa lukt och smak och tappa matlusten helt.

Mycket märkligt att jag känner så många fullsprutade med de skadorna.
Imponerande statistiskt resonemang där!

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Imponerande statistiskt resonemang där!
Vet inte om jag vill diskutera med dig överhuvudtaget då du tillhör yttersta kanten av alla provaxxer.
Verkliga upplevelser funkar inte om jag minns rätt med dig. Allt är anekdotiskt hittepå och dylikt.

Du går strikt på statistiken som du kan hitta på fohm och andra liknande sajter som inte hade rätt ?

P
Rkarlsson skrev:
De jobbigaste är de som är extrema åt båda håll. De som är provaxxer och de på andra sidan.
De menar att man inte kan mötas på mitten alls.
Vad ska man mötas "på mitten" om? Åsikter ändrar inte på vetenskapliga rön.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
A Anders Bjernhed skrev:
De vilka vägrat att vaccinera sig för att naturen skall ha sin gång - och - om dessa blir så sjuka så deras kroppar kräver intensivvård/sjukhusvård - skall man låta de ta de yttersta konsekvenserna av sitt resonemang? OBS! Detta är en öppen fråga! - INTE - ett ställningstagande.
Eftersom vi bor i ett land som skall bry sig om andra så skall alla få lika vård. Nu har de ju inte varit riktigt så innan detta hände heller.

A
P pmd skrev:
Vad ska man mötas "på mitten" om? Åsikter ändrar inte på vetenskapliga rön.
Varför ställer du frågor du redan fått svar på? Spelar du dum eller ?

A
blackarrow blackarrow skrev:
Riktiga vänner är sällsynta. Jag tycker inte det spelar någon roll i fall de frågar hur du mår varje dag när du är sjuk, men hållet avståndet och inte träffar dig på ett år eller två :oops: eller överraskar med en fika eller en påse mat på din trapp.
Det är lätt att klaga. När gjorde ni något osjälviskt för att förgylla tillvaron för någon som är sjuk eller isolerad pga rådande omständigheter?
Varje gång det tillfrågas eller ges tillfälle hjälper jag till.

Vilka här har donerat tv apparater till äldreboende för att åldringars familjer inte har råd eller skiter i de?
Jag gav bort ett par äldre fullt fungerande för att några skulle slippa ruttna på sitt rum.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Ja.
Covidvaccin är viktigt för vissa,
bra för många
Inte farligt för de flesta
Och riskabelt för några
Covidvaccination är viktigt för alla, men det är inte samma sak som att det är vktigt att alla vaccinerar sig. Det räcker att de flesta vaccinerar sig.

harry73
P pmd skrev:
Covidvaccination är viktigt för alla, men det är inte samma sak som att det är vktigt att alla vaccinerar sig. Det räcker att de flesta vaccinerar sig.
Om du nu vill märka ord, skulle jag snarare säga att vaccination är viktigt för samhället, inte att det är viktigt för alla personligen. Och det räcker med en mycket lägre vaccinationsgrad än vi har idag för att det samhällsviktiga är uppfyllt.

En stor del av samhällsproblemet med pandemin beror på restriktioner som hade lite effekt men stor samhällskostnad.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Om man har en grupp där hälften vaccineras och hälften inte vaccineras och så noterar man hur många som blir sjuka i vardera gruppen. Man kommer fram till att ett antal av de vaccinerade blir sjuka. Är det då kritik mot vaccinet?
För att göra riktiga jämförelser behövs bättre siffror än vad Fhm ger ut idag. Borde finnas tre grupper; ovaccinerade, fullvaccinerade och halvvaccinerade. Idag räknas man som ovaccinerad ända till två veckor efter andra sprutan. Jag tycker man borde räknas som halvvaccinerad så fort man tagit första sprutan. Statistiken blir inte rätt när det räknas som idag.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.