Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Tyckte det blev fint! Magnus verkade skön. Han verkar vara en talesperson för väldigt många (mig inkluderat) här!

[bild]
Min fru tittade menande på mig under den sekvensen 🤓

• Haha
  • Gilla
P-G och 2 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Min fru tittade menande på mig under den sekvensen 🤓
Min sambo gjorde likadant, med en kobras snabbhet och en kommentar som jag inte tänker nämna här..
( Lite konstigt att hon efter 39 år fortfarande tycker att det ska dras upp ) 😆

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 135652 och 2 till
  • Laddar…
Köket blev väldigt trevligt.
Kul med taket.

Gästrummet/kontoret med glasvägg kändes väl sådär. Inte så kul att titta in mot en dubbelsäng från v-rummet och inte så kul att som gäst vara så exponerad. Ett mindre parti av glasvägg vid fönsterväggen hade i mitt tycke blivit mycket bättre.

Ovanvåningen kändes obehaglig med färgvalet men smaken är som baken…

Synd att det inte var en liten privat innergård istället för allmän parkeringsplats precis utanför men antar att det hade kostat en bra slant mer då.
Som det var nu hade de väl i princip enbart den franska balkongen…

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
han.kan han.kan skrev:
Imponerande och resultatet mycket fint. Efter att sett alla husdrömmar så har jag inte någon gång sett hur man löser ventilationen, som ofta är en av de viktigaste delarna i ett byggprojekt. Fler som undrar?
Det har varit upp i något avsnitt, men generellt talar man inte tekniska lösningar som VVS, el och vent. Denna gång valde man att visa dragning av el i kopparrör. Det är stor skillnad på driftskostnader och komfort beroende på vilka energi/ventilationssystem man väljer och det är en stor del av kostnaden. Dessutom är luftväxlingen i en bostad normerad, liksom riktvärde för energiförbrukning (50-90 kWh/m² och år).

• Gilla
zokoban och 1 till
  • Laddar…
Hur kommer de där kopparrören se ut efter en tid - är "patina" alltid snyggt?

yonna yonna skrev:
Hur kommer de där kopparrören se ut efter en tid - är "patina" alltid snyggt?
Det blir utifrån betraktaren, tavlan på väggen som gjordes fick sådan patina redan från början.
Eller så får de med några års mellanrum låta "Häxan" komma på besök.😉 Finns ju de som har olika kopparföremål som prydnad och putsas.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
varför skulle de behöva jordas?
På så sätt blir själva röret jordledningen och man slipper dra jordkabel i röret 😜👍🏻

• Haha
electropura och 1 till
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Såg ju mer ut som gästrum.
A AndersS skrev:
Men det skulle bli kontor och gästrum.
Då är det praktiskt med en glasvägg så att de kan hålla lite koll på sina gäster.

P
O olofh skrev:
Uppfattade jag det rätt med att de hade fått be kommunen om lov att möblera innan slut besked?
Måste man ha slutbesked innan man får ställa grejer i huset?
Behövs det för alla slags grejer som t.ex. sågbockar, grovdammsugare, arbetsbänkar, mm?

P
Jo, jag är helt seriös. Vilka prylar får man ställa i sitt hus innan slutbesked?

I svaret från Charlotte Andersson (i den artikel du refererar till) får jag intrycket att det handlar om regelnörderi.
  • "elen är utförd av behörig elekriker samt provad och godkänd".
  • att ventilationen fungerar så att inomhusluften inte blir hälsovådlig
När vi gjorde en tillbyggnad kom ingen kommunal byråkrat för att prova elen innan vi fick slutbesked. Ingen kommunal byråkrat kom för att inspektera ventilationen innan vi fick slutbesked.

Ändå var vi tvungna att vänta med att ta tillbyggnaden i bruk tills vi fick slutbeskedet. Till vilken nytta? Vad kostar denna onödiga byråkrati?

Jag behöver inte skyddas från mig själv.

• Gilla
P-G och 2 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Till vilken nytta?
Gissar att det i grunden handlar om att förhindra det man hör förekommer i vissa andra länder där man sätter i system att flytta in men aldrig söka slutbesked och därmed slipper fastighetsskatt(?)

P
Jag är med på att byggnadslov är ett nödvändigt ont för att förhindra att nåt ärkenöt försöker bygga något som är lite för vansinnigt för att grannarna ska kunna må bra, men slutbesked tycks mig helt onödigt.

P pmd skrev:
Jag är med på att byggnadslov är ett nödvändigt ont för att förhindra att nåt ärkenöt försöker bygga något som är lite för vansinnigt för att grannarna ska kunna må bra, men slutbesked tycks mig helt onödigt.
Man kan tycka vad man vill, men det viktiga är att veta vilket regler "man ska följa" för att slippa problem och ev. kostnader. Blir bara långa "politiska/myndighetstyckande" OT i trådarna.😉

PeterFalun PeterFalun skrev:
Inget ovanligt i flerspråkiga familjer
Det hade inte varit så konstigt om barnen pratade norska, men det gjorde de ju inte. Vad försökte hon uppnå med det?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.