Byggahus.se

Varför gör ni så värdelösa Blocketannonser?

1. T
    Medlem Nivå 5
    Hej

Jag skäms inte alls för min clickbait-rubrik. Så, nu var det sagt.

Men jag menar faktiskt lite allvar, ibland blir jag alldeles matt av att läsa annonser på t.ex. blocket/tradera/facebook, och just maskiner och verktyg är lite extra jobbiga att läsa.

Jag har, utan att överdriva, sett annonser i stil med ”Svarv” (som rubrik) där det endast finns en suddig bild som lika gärna hade kunnat föreställa en klädhängare och i annonstexten så står det bara ~”träsvarv”.

Exemplet ovan är förstås ett extremfall men det är väldigt ofta som grundläggande information saknas. Och med grundläggande menar jag främst märke, modell och skick. Ofta ingår även tillbehör och då är det förstås viktigt att nämna vilka tillbehör som följer med.

Utöver det mest grundläggande vill jag argumentera för att en bra säljare även tar fem minuter extra för att få till bra bilder, bl.a. på etiketter som sitter på maskinen, mått (vilket ofta är av intresse, speciellt för en svarv), vilka tillbehör som finns, om det är trefas eller ej, om några skavanker finns m.m.

Jag förstår att vissa som säljer prylarna inte riktigt vet vad det är de säljer men då tar man väl ändå extra tydliga bilder?

Så... nu har jag fått skriva av mig lite. Diskutera!

• Laddar…
  2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Vissa kanske inte alls vill hålla på och klydda med annonser dvs "seriösa ringer"-säljaren.

Andra kanske inte vill sälja alls, men vill kunna säga "jag la ut en annons men ingen var intresserad.

Men ja, jag håller med dig egentligen!

• Laddar…
  3. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Jag tror det beror på att vissa helt enkelt är lite korkade, varken mer eller mindre. Värdelösa annonser finns i alla kategorier.

4. T
    Medlem Nivå 5
    Det kan dock slå lite fel om man förväntar sig att seriösa spekulanter ska ringa för att få den mest grundläggande informationen. Dels skulle det resultera i att många ringer helt i onödan, d.v.s. att de inte är intresserade av varan efter att få veta mer om den och dels tror jag att många avstår från att ringa ifall de bara är lite småintresserade.

Jag är ett bra exempel på det senare. Jag kollar periodvis blocket efter en träsvarv samt rikt-och planhyvel. Det är ingenting jag måste ha just nu men om jag ser något som passar mina behov så köper jag den direkt. Däremot är jag inte alls sugen på att behöva ringa folk bara för att i nio av tio fall behöva tacka nej. (Verkstadens lilla utrymme plus en studentbudget begränsar urvalet ganska rejält).

Ditt andra scenario är däremot lite mer försvarbart :)

5. T
    Medlem Nivå 3
    Är väl lika illa med dom som t.ex. säljer en ytterdörr?
    Bra är ju om mått skrivs ut......
    Eller alla dessa företag som inte vet vad sakerna kostar när dom lägger ut annonsen :(

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 6
    Absolut,eller extremt lata också! bilannonser med en bild på en snöhög är ganska vanligt :rofl:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    982.jpg

Redigerat 15 feb 14:37
  7. Tokslut
    Medlem Nivå 12
    Det härliga är väl ändå att "lånade bilder" verkar ha dött ut iaf. :sick:

8. H
    Medlem · Nivå 8
    Kan bara hålla med dig! Jag anser att en person som inte kan uppge relevant grundinformation eller vettiga bilder är en oseriös säljare och jag köper inte av oseriösa säljare.
    När jag letade diskbänk så var det många suddiga bilder där inte ens hela bänken syntes och det enda som stod var "stor, fin diskbänk säljes". Inte ens längden fanns med eller info om hoarna sitter ute vid ena kanten eller i mitten och hur stor ytan på respektive sida är... Varför ska jag behöva ringa bara för att få reda på måtten?! Okej att man kanske inte har hundra koll på vad som är intressant att veta eller om man själv inte vet något om diskbänken, men att ta en tumstock eller ett måttband och mäta yttermått kan inte vara så svårt att komma på att det kan vara en bra idé.

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Du och jag tänker egentligen likadant.

Det finns tydligen de som hellre pratar i telefon än skriver några rader till i sin annons. De matchas rätt bra av köparna som på sin höjd läser Annons-titeln innan de ringer (du vet de som ställer frågor som du redan besvarat i annonsen, och när de kommer fram blir förvånade över skavanker som redan fanns på bilderna).

10. 5
    Husspekulant · Nivå 9
    Sen finns det ju de som säljer med okunskap om varan, alltså inte korkade men kanske inte har haft intresse av att lära sig, den funkar helt enkelt. Antingen med nåt bränsle eller genom två hål i väggen.

11. HasselPatrik
    Husägare Nivå 3
    Älskar beskrivningen ”aldrig vinterkörd och endast förvarad i varmgarage” till den bilden

12. C
    Medlem Nivå 6
    Flera gånger har jag mätt höjd och bredd och även mätt volym genom att fylla med vatten och skrivit allt i annonsen. Vide leverans säger köparen "oj, jag trodde att den var mycket större".

13. H
    Medlem · Nivå 8
    Så är det absolut, men att mäta yttermått eller skriva det som står på en skylt på prylen borde man ändå klara av.
    När jag letade barnvagn stod det oftast bara hur de hade använt vagnen och inget mer, inte ens ungefär när de köpte den. Och många gånger syntes det på bilderna att i alla fall tillverkarens namn stod på chassit, men bilderna var så dåliga att det inte gick att läsa vad som stod. Okej att man inte vet vilken modell det är, men att skriva "briovagn inköpt beg 2015. Vet ej ålder eller modell" borde man klara av i alla fall. Det ger den eventuella köparen lite mer information i alla fall än att bara skriva "vagn i fint skick. Använd endast som sovvagn på dagis"

14. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Sluta klaga nu. Det är ju i de där blocketannonserna med suddig bild och felstavat varumärke i fel kategori som man kan göra riktiga fynd. Säljarna blir ju glada när någon äntligen hör av sig ett par dagar innan annonsen ramlar ur blocket och prutläget är därmed gott. Det jävliga brukar bara vara att alls hitta annonserna. Men om man ramlar på dom så är det som sagt fyndläge.

Välskrivna annonser i rätt kategori blir ju endera sålda fort eller är på tok för dyra.

15. M
    Medlem · Nivå 5
    Och att skriva ut vart varan finns! Detta gäller främst billigare produkter, ska jag köpa något för tusenlappar kan det kanske räcka att den finns i Malmö eller Gbg. Ska jag köpa något för några hundralappar gör jag det mest vid rätt tillfälle och pallar kanske inte åka över hela stan och pallar ofta inte fråga om det inte råkar vara en vara som sällan kommer ut. Undviker generellt dåligt utformade annonser.