Tror också på kolen. Förr fick man med extra kol till DeWalt (Min gamla hade det 2002) , vet inte hur det är nu. Kolla originalkartongen om du har den kvar. Kör inte maskinen i skicket den är nu, risk att kollektorn i rotorn blir skadad.
Kommutatorn lär ju vara anfrätt också.
Tycker de ser ok ut, men försök få fram en bild på nya så man kan jämföra hur långt kolet sticker ut. Kan vara skräp i spåret mellan lindningarna som skapar gnistorna. Prova skrapa med en tandpetare och rengör ytorna .
Dom ser långa och bra ut. Nu ska du sätta ihop maskinen och lämna halvan plast kvar, då ska det gå att köra den. Sen tar du en tunn flat träbit, viker ett extra fint sandpapper ( OBS ingen smärjelduk det är metall ) om änden. Startar maskinen och sätter toppen lite lätt mot kollektorn, då kommer den att slipas ren från skit.J JeLö skrev:
Fortsätter det att blixtra som förut så är det med säkerhet kortis i ankaret och ett byte måste till, eller skroten.
Hm, får se om jag lägger den tiden på det. Har sen innan övervägt att byta den mot en Makita, då detta är enda dewaltmaskinen jag har, medans jag har två andra Makita verktyg.J jonaserik skrev:Dom ser långa och bra ut. Nu ska du sätta ihop maskinen och lämna halvan plast kvar, då ska det gå att köra den. Sen tar du en tunn flat träbit, viker ett extra fint sandpapper ( OBS ingen smärjelduk det är metall ) om änden. Startar maskinen och sätter toppen lite lätt mot kollektorn, då kommer den att slipas ren från skit.
Fortsätter det att blixtra som förut så är det med säkerhet kortis i ankaret och ett byte måste till, eller skroten.
Har 3 st borstlösa Makita skruvdragare/borrmaskiner samt en dammsugare som alla går på samma 18V batterityp.J JeLö skrev:
Se till att du köper en borstlös. Kan tipsa om Verktygsvaruhuset i Örebro, där finns allt i Makita väg👍 Har tyvärr sällan vägarna förbi i jobbet så det blir mest köp via webbutiken.
Klicka här för att svara