J
...och är det något man själv kan fixa?

Kan vara kolborstarna som är slut. Brukar gå att byta själv.

Redigerat:
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Tror också på kolen. Förr fick man med extra kol till DeWalt (Min gamla hade det 2002) , vet inte hur det är nu. Kolla originalkartongen om du har den kvar. Kör inte maskinen i skicket den är nu, risk att kollektorn i rotorn blir skadad.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
Tack. Får sära den och se hur det ser ut. Fick inte med kol, denna är från 2014 om jag minns rätt.

Kolla hos Amazon.se , såg att de har en del kol till DeWalt, sök på din modell.

Kommutatorn lär ju vara anfrätt också.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
J
Hur ser jag om det verkligen är kolet som är slut?

Trasig motor med kolborstar exponerade, frågeställning om kolen är slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker de ser ok ut, men försök få fram en bild på nya så man kan jämföra hur långt kolet sticker ut. Kan vara skräp i spåret mellan lindningarna som skapar gnistorna. Prova skrapa med en tandpetare och rengör ytorna .

J JeLö skrev:
Hur ser jag om det verkligen är kolet som är slut?

[bild]
Dom ser långa och bra ut. Nu ska du sätta ihop maskinen och lämna halvan plast kvar, då ska det gå att köra den. Sen tar du en tunn flat träbit, viker ett extra fint sandpapper ( OBS ingen smärjelduk det är metall ) om änden. Startar maskinen och sätter toppen lite lätt mot kollektorn, då kommer den att slipas ren från skit.
Fortsätter det att blixtra som förut så är det med säkerhet kortis i ankaret och ett byte måste till, eller skroten.

J
J jonaserik skrev:
Dom ser långa och bra ut. Nu ska du sätta ihop maskinen och lämna halvan plast kvar, då ska det gå att köra den. Sen tar du en tunn flat träbit, viker ett extra fint sandpapper ( OBS ingen smärjelduk det är metall ) om änden. Startar maskinen och sätter toppen lite lätt mot kollektorn, då kommer den att slipas ren från skit.
Fortsätter det att blixtra som förut så är det med säkerhet kortis i ankaret och ett byte måste till, eller skroten.
Hm, får se om jag lägger den tiden på det. Har sen innan övervägt att byta den mot en Makita, då detta är enda dewaltmaskinen jag har, medans jag har två andra Makita verktyg.

Jepp synd om det är kortis i ankaret. Då ingen mening med nytt om den är av äldre årgång. Men prova först, bra att ha tvä maskiner i alla fall.

J JeLö skrev:
Hm, får se om jag lägger den tiden på det. Har sen innan övervägt att byta den mot en Makita, då detta är enda dewaltmaskinen jag har, medans jag har två andra Makita verktyg.
Har 3 st borstlösa Makita skruvdragare/borrmaskiner samt en dammsugare som alla går på samma 18V batterityp.
Se till att du köper en borstlös. Kan tipsa om Verktygsvaruhuset i Örebro, där finns allt i Makita väg👍 Har tyvärr sällan vägarna förbi i jobbet så det blir mest köp via webbutiken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.