14 772 läst · 22 svar
15k läst
22 svar
Varför finns inte alla NCS kulörer i följande ordning
Vi ska renovera köket och vår leverantör låter kunden få välja färg till köksluckorna helt fritt. Efter 10 prover hittade jag en färg som jag älskar, French Gray av Farrow and Ball. Problemet är att köksfabriken enbart kan gå efter en NCS kod. Jag är nästan säker på att koden är S 3005-G90Y men den koden finns inte på NCS kartan. G90Y- skalan slutar på S 2005 och sen finns ingen mörkare ton av den.
Är det någon som vet varför? Det gör mig ju lite osäker på färgen. Nu har jag också läst något om att färgäktheten kommer vara riktigt illa på dessa färger med. (Allt mindre än xx10 och alla som har x90x)
Vågar jag chans på den kulören?
Leverantören kan fortfarande blanda till den koden men den lokala färghandeln kunde inte det. Färghandeln kunde däremot blanda till nyansen French Gray.
Är det någon som vet varför? Det gör mig ju lite osäker på färgen. Nu har jag också läst något om att färgäktheten kommer vara riktigt illa på dessa färger med. (Allt mindre än xx10 och alla som har x90x)
Leverantören kan fortfarande blanda till den koden men den lokala färghandeln kunde inte det. Färghandeln kunde däremot blanda till nyansen French Gray.
Den där nyansen är 30% svart och bara 5% kulörstark. Färgen i fråga är enligt NCS grön men egentligen till 90% gul. Den är helt enkelt väldigt gul. Men bara till 5%, och så en massa svart i det. Det här blir svårblandat för maskinerna och jag tror faktiskt inte att det går att få till i de flesta fall. Man kan säga att det är en imaginär kulör. Gå på t ex G70Y eller G80Y istället. G70Y är en av mina egna favoriter men då med mycket mindre svart i och starkare kulör.
Jag målade upp ett färgprov med S3005-G80Y men det är en stor skillnad i hur varma man upplever färgerna. Beroende på ljuset så ser G80Y mer blå/grå/grön ut ibland medans (det jag tror är) G90Y är varmare mer åt beige/grå/grön. Och det är det jag gillar med färgen, den upplevs så olika hela tiden.
Men jag förstår inte varför färghandeln inte kan blanda till den färgkoden men det fungerar med ett färgnamn?
Men jag förstår inte varför färghandeln inte kan blanda till den färgkoden men det fungerar med ett färgnamn?
På min datorskärm, och enligt mina ögon är French Grey samma som S3005-G80Y.Angeliqa D skrev:
Vi ska renovera köket och vår leverantör låter kunden få välja färg till köksluckorna helt fritt. Efter 10 prover hittade jag en färg som jag älskar, French Gray av Farrow and Ball. Problemet är att köksfabriken enbart kan gå efter en NCS kod. Jag är nästan säker på att koden är S 3005-G90Y men den koden finns inte på NCS kartan. G90Y- skalan slutar på S 2005 och sen finns ingen mörkare ton av den.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 409 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 409 inlägg
Det som borde vara skillnaden är att G90Y ser mer gul ut och mindre grön ut än G80Y eftersom man just har bytt ut lite grönt mot gult. Något blått finns i inte i någon av färgerna.Angeliqa D skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 913 inlägg
Så här ser French Gray och S3005-G80Y ut bredvid varandra. Det ser ut som att mängden svärta och kulörstyrkan är samma fast att det ligger mer gult i French Gray. Jag klippte också ut ett färgprov och lade det som en fortsättning i G90Y skalan och det ser ju verkligen ut som att den skalan skulle fortsatt så.
Jag bad också färghandeln läsa av färgen och då fick de den närmsta ncs-koden till S3005-G80Y. Eftersom den inte existerar en G90Y antar jag. Men vet ni varför inte ncs skalan fortsätter dit?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 409 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 409 inlägg
Alla värden som du kan skriva en NCS-kod för existerar (även sånt som 2757-G87Y) men däremot kan de ju inte göra färgprover för allt för många värden utan de får begränsa sig.
Min gissning är att med 30 % svärta och bara 5 % kulör så blir det svårt att verkligen tycka att det är någon större skillnad på 3005-G90Y, 3005-G80Y och 3005-Y, dvs. inte så stor skillnad att det är avgörande för om man vill välja färgen eller inte. Men lägger man färgerna direkt bredvid varandra så kan säkert ögat uppfatta skillnaden för vi är bra på att upptäcka små färgskillnader men det betyder inte att vi skulle uppleva ett helt rum på olika sätt beroende på små skillnader utan då vänjer sig ögat vid färgen och anpassar sig till den.
Just det här att ögat anpassar sig gör att det är olämpligt att jämföra färgprover mot en bakgrund som varierar i färg.
Gällande det första fotot så ser den högra lite mörkare ut för mig, dvs. mer svärta. Sen verkar ljuset falla olika mot de två halvorna och det påverkar också upplevelsen av en färg.
Min gissning är att med 30 % svärta och bara 5 % kulör så blir det svårt att verkligen tycka att det är någon större skillnad på 3005-G90Y, 3005-G80Y och 3005-Y, dvs. inte så stor skillnad att det är avgörande för om man vill välja färgen eller inte. Men lägger man färgerna direkt bredvid varandra så kan säkert ögat uppfatta skillnaden för vi är bra på att upptäcka små färgskillnader men det betyder inte att vi skulle uppleva ett helt rum på olika sätt beroende på små skillnader utan då vänjer sig ögat vid färgen och anpassar sig till den.
Just det här att ögat anpassar sig gör att det är olämpligt att jämföra färgprover mot en bakgrund som varierar i färg.
Gällande det första fotot så ser den högra lite mörkare ut för mig, dvs. mer svärta. Sen verkar ljuset falla olika mot de två halvorna och det påverkar också upplevelsen av en färg.
Det låter som en rimlig förklaring, det kan jag köpa. När jag ser de två färgerna, G80Y och G90Y, i färgprovsstorlek så ser man i princip ingen skillnad. Men så fort man målar upp dem på något större så upplever man en större skillnad. Men det blir ju svårt att sälja in en färg som man ser i färgkartor om man inte ser skillnad på den där.BirgitS skrev:
Alla värden som du kan skriva en NCS-kod för existerar (även sånt som 2757-G87Y) men däremot kan de ju inte göra färgprover för allt för många värden utan de får begränsa sig.
Min gissning är att med 30 % svärta och bara 5 % kulör så blir det svårt att verkligen tycka att det är någon större skillnad på 3005-G90Y, 3005-G80Y och 3005-Y, dvs. inte så stor skillnad att det är avgörande för om man vill välja färgen eller inte.
På den första bilden så är den vänstra färgen lite skuggad, det är därför den ser lite mörkare ut.
Det låter ju som världens tråkigaste färg men i ett kök ser den ungefär ut så här: https://www.instagram.com/p/B5GO4gbpcfg/?igshid=1vj94b0d5dxap

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 409 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 409 inlägg
Fast du vet väl om att både kameror och bildskärmar inte avbildar färger korrekt. Så som det ser ut på min bildskärm är det betydligt mer grönt i den färgen än vad 5 % kulör skulle ge vid 30 % svärta och mer grönt än i dina och Peter2400:s foton.Angeliqa D skrev:
Det beror ju på ljuset och färgerna runt omkring och färgen ser mycket grönare ju större yta den täcker. Den kommer se mer grön ut en solig sommardag med studsande grönt ljus än en vinterdag med kallt blått ljus. I forum där de skriver om färgen så upplevs den väldigt annorlunda beroende på i vilket väderstreck rummet som målats är i. Det finns ju grönt i färgen. Även rent gula färger kan upplevas gröna med.BirgitS skrev:
Ser mörkare ut än vad jag troddeAngeliqa D skrev:
Jag målade precis om ett par byråar i
S 6005-G50Y.
Tycker det blev fint, hade nog kunnat tänka mig den kulören på mina köksluckor också.
Jag tror oavsett att du faktiskt inte kommer märka av så små skillnader som diskuteras i den här tråden. Blir nog fint ändå.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder