Hu
Spiken i kistan Spiken i kistan skrev:
Det gick ju alldeles utmärkt. Planade ut den på 80 papper, gotlandssten, 1000 sten och lite polering. Problemet nu är att stålet nu är lite för kort och blir då istället för långt efter ”spånbrytaren” är på plats… Murphys lag men också lärdom.
?
Ta en bild så vi får se

Det gick ju alldeles utmärkt. Planade ut den på 80 papper, gotlandssten, 1000 sten och lite polering. Problemet nu är att stålet nu är lite för kort och blir då istället för långt efter ”spånbrytaren” är på plats… Murphys lag men också lärdom.
Hur då?

Frustrator Frustrator skrev:
Hu

?
Ta en bild så vi får se
…jag hade satt stålet uppochner…

…jag hade satt stålet uppochner…
Värre misstag har man gjort. Du hittade felet och allt blev bra.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Värre misstag har man gjort. Du hittade felet och allt blev bra.
Ja verkligen. Testade att hyvla av en gammal snickarbänk nyss. Det är fan inte lätt att hyvla perfekt, men kul och bra träning.

Ja verkligen. Testade att hyvla av en gammal snickarbänk nyss. Det är fan inte lätt att hyvla perfekt, men kul och bra träning.
Din hyvel är kanske lite liten för att rikta en hel snickarbänk, med en rubank hade det gått lite lättare.

Lexington Lexington skrev:
Blev bra för att va första gången någonsin!
Det är din mässingsmutter som syns igenom!
[bild]
[bild]
Fy bubblan vad vackert! Snyggt jobbat!

Har en del verktyg jag tänkte skulle få sig lite uppfräschning framöver. Vad körde du för färg? Och vilken process när du kört citronsyran? Vill minnas jag försökte något liknande en gång, men det började rosta nästan innan jag fått prylarna torra.

Nu blev jag också inspirerad, drog ur tummen och fixade min morfars gamla hyvel upp till bruksskick. Den användes senast för kanske 60 år sedan när han byggde båtar i varven i Göteborg. Jag ville inte göra den för fin, jag tycker det är lite charmigt att det syns att den är använd.

Gammal Ståhls hyvel på träplanka med skavanker och synlig användning, del av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en Ståhls och har nog varit med om ett och annat. Den har en hel del skavanker och vissa delar har nog bytts ut, men hyvlar rätt hyfsat faktiskt. Lite lustigt är att gängningen är tvärt om för muttern flyttar upp/ner stålet. Det är lite ovant kan man säga, så när jag tror jag backar stålet så gör jag den alltid mer aggressiv istället, men tar man det lugnt så går det bra.

• Gilla
Spiken i kistan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.