Har en äldre Stanley hyvel något ekonomiskt värde i skicket enligt bilderna nedan. Något värde renoverad?
Sugen på att försöka mig på att renovera, så kom gärna med tips!
Sugen på att försöka mig på att renovera, så kom gärna med tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 189 inlägg
När jag letade efter en 4:a (för några år sedan) så brukade dom gå för mellan 100 - 500 kr på tradera. Runt 300 var nog normalt, skulle kunna tänka mig att det ligger på ungefär samma nu för tiden.
Din hyvel har en slät sula, det verkar vara rätt ovanligt i sverige. Personligen så gillar jag släta sulor mer än dom spårade. När man hyvlar väldigt smala kanter så kan spåren fastna har jag märkt.
Det viktigaste är att sulan är plan. Sen bör det inte vara för stora gropar i sulan heller. Är den bara lite oplan så går det att fixa och grunda gropar kan man slipa bort, om dom är på olämpliga ställen. På bilderna tycker jag att din ser fin ut.
Jag tycker att du ska renovera. Fina hyvlar kan man ju aldrig få för många av! Lycka till!
Din hyvel har en slät sula, det verkar vara rätt ovanligt i sverige. Personligen så gillar jag släta sulor mer än dom spårade. När man hyvlar väldigt smala kanter så kan spåren fastna har jag märkt.
Det viktigaste är att sulan är plan. Sen bör det inte vara för stora gropar i sulan heller. Är den bara lite oplan så går det att fixa och grunda gropar kan man slipa bort, om dom är på olämpliga ställen. På bilderna tycker jag att din ser fin ut.
Jag tycker att du ska renovera. Fina hyvlar kan man ju aldrig få för många av! Lycka till!
Kanon!
Blir till att renovera då, den är iaf isärskruvad nu, det enda som inte verkar va original är skruven som håller främre handknoppen, men det går väl att lösa!
Tycker också den verkar va i bra skick, lite ytrost annars fin, kan dock inget alls om hyvlar
Blir till att renovera då, den är iaf isärskruvad nu, det enda som inte verkar va original är skruven som håller främre handknoppen, men det går väl att lösa!
Tycker också den verkar va i bra skick, lite ytrost annars fin, kan dock inget alls om hyvlar
Personligen skulle jag hellre köpa en hyvel som inte är renoverad så att jag kan göra det själv istället för att någon gör ett halvdant jobb.
Med det sagt tycker jag du skall renovera den och använda själv istället. Ser ut som du har en bra hyvel där. Hyvelstålet verkar böjt? Eller är det bilden som ljuger?
Med det sagt tycker jag du skall renovera den och använda själv istället. Ser ut som du har en bra hyvel där. Hyvelstålet verkar böjt? Eller är det bilden som ljuger?
Skruven till bakre handtaget ser ut som på bilderna nedan, tyvärr fattas mässingsknoppen på det främre.
Någon som vet var man kan få tag i en sådan eller tips på vad man kan ersätta med?
Någon som vet var man kan få tag i en sådan eller tips på vad man kan ersätta med?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stanley har fullkomligt tokiga gängor som inte följer någon standard........
Om du inte hittar någon mässingsmutter på närmare håll så tror jag att jag kan sälja en som jag har extra.
Den där modellen är nyaste Stenleymodellen som är värd besväret att renovera. Troligen från 1960-talet. De brukar vara slarvigare gjorda än de förkrigstida men fortfarande väldigt användbara.
Strax efter de där tillverkades så störtdök kvaliteten och sedan är det bara skit med Stanley.
Om du inte hittar någon mässingsmutter på närmare håll så tror jag att jag kan sälja en som jag har extra.
Den där modellen är nyaste Stenleymodellen som är värd besväret att renovera. Troligen från 1960-talet. De brukar vara slarvigare gjorda än de förkrigstida men fortfarande väldigt användbara.
Strax efter de där tillverkades så störtdök kvaliteten och sedan är det bara skit med Stanley.
Har slängt iväg ett PM till en annan användare här angående mässingsmuttern, får jag inte napp där tackar jag gärna ja till ditt erbjudande!
Förresten, är det bara mutter eller även den gängade stången?
På min hade dom dragit fast den med en modern mutter, så antagligen har någon någongång gängat om stången också.
Förresten, är det bara mutter eller även den gängade stången?
På min hade dom dragit fast den med en modern mutter, så antagligen har någon någongång gängat om stången också.
Rostbad över natten, idag har jag slipat, tänkte även försöka mig på att polera upp de ytor som är blanka och syns (skruvar, mässing osv) sen maskera och ett nytt lager färg!
Sen blir det handtagens tur, funderar om jag ska behålla dom trärena och bara olja eller måla dom i någon färg? Vad tycker ni?
Sen blir det handtagens tur, funderar om jag ska behålla dom trärena och bara olja eller måla dom i någon färg? Vad tycker ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Bara oljadeLexington skrev:
Rostbad över natten, idag har jag slipat, tänkte även försöka mig på att polera upp de ytor som är blanka och syns (skruvar, mässing osv) sen maskera och ett nytt lager färg!
Sen blir det handtagens tur, funderar om jag ska behålla dom trärena och bara olja eller måla dom i någon färg? Vad tycker ni?
[bild]
Provade skruva på den muttern jag hade på pinnbulten, o det funkade så muttern räcker, PMar om det blir aktuellt!
Då blir det endast olja, får se om det blir nya handtag i framtiden, det bakre har varit av en gång redan ser det ut som.
Då blir det endast olja, får se om det blir nya handtag i framtiden, det bakre har varit av en gång redan ser det ut som.
Nu är allt polerat och delarna som skulle målas har fått färg.
Stålet är ivägskickat med svärfar för slipning, väntar också på mässingsknopp till främre handtaget (får se om jag hör av mig @heimlaga).
Handtagen är också slipade och oljade.
Imorgon blir det hopsättning, men bild på färdig hyvel får vänta tills alla delar har kommit!
Stålet är ivägskickat med svärfar för slipning, väntar också på mässingsknopp till främre handtaget (får se om jag hör av mig @heimlaga).
Handtagen är också slipade och oljade.
Imorgon blir det hopsättning, men bild på färdig hyvel får vänta tills alla delar har kommit!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte som sagt ihop hyveln idag igen, dock shippar bakre handtaget någon mm o skruven går inte att dra hårdare, vet faktiskt inte vad det beror på då allt verkar plant?
Men iaf, bör jag sätta fast det med lite lim så det blir helt stumt?
Edit: märkte också att gängorna är helt körda på pinnbulten till främre handtaget, så måste få tag i både pinnbulten och mässingsmutter
Eller möjligen limma fast muttern på den kassa delen av gängorna.
Men iaf, bör jag sätta fast det med lite lim så det blir helt stumt?
Edit: märkte också att gängorna är helt körda på pinnbulten till främre handtaget, så måste få tag i både pinnbulten och mässingsmutter
Eller möjligen limma fast muttern på den kassa delen av gängorna.
Redigerat:
Vad hade du för vätska i rostbadet?