1 146 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Värdering skogsfastighet inför försäljning
En släkting äger 20% av ett skogsskifte. Han är inte intresserad av att äga skog och för att förenkla framtida arvsskifte vill han nu sälja sin del av skiftet. En av de andra delägarna vill köpa min släktings andel.
Hur värderar man min släktings andel? Det finns något som kallas skogsbruksplan som är 4 år gammal och som ger ett värde på hela skogsskiftet.
Hur värderar man min släktings andel? Det finns något som kallas skogsbruksplan som är 4 år gammal och som ger ett värde på hela skogsskiftet.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
man bör nog ta reda på vad värderingen i skogsbruksplanen betyder. Det finns lite olika typer av värderingar. I vissa fall värderare man själva skogen, alltså vad den är värd avverkningsmässigt. Men vid en mer djuplodande värdering tas även hänsyn till marken och områdets beskaffenhet.
Okej, finns det några begrepp man kan titta på i skogsbruksplanen? Jag har inte den tillgänglig, men vet att den innehåller skrivningar om t.ex. avstånd till skogsbilsväg.H hempularen skrev:
Finns taxeringsvärde på skogsskiften? Hur förhåller de sig i så fall till marknadsvärde?
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Jag har väldigt lite, nästan obefintliga kunskaper i ämnet. En släkting arbetar åt ett företag som gör värderingar och skogsbruksplaner. Jag vet att de kör med flyg över området med någons sorts djupradar som blandannat mäter markens beskaffenhet på djupet. Och jag tror att den även mäter virkesvolymen på något sätt. Sedan kompletteras flygningarna med folk på marken som gör stickprov inom ett litet begränsat område. Och där tittar de både på träden, men även annan växtlighet, svamptyper och jordprover, ger indikation på tillväxtmöjligheter. Resultatet av stickprovet kan sedan överföras till XX tusen hektar från radarbilderna. Släktingen jobbar med fältundersökningen.
Klicka här för att svara