9 730 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Värdera påbörjat husbygge
Om du nu bor i Täby, varför köpa detta hus?
Förtjänsten i att bygga nytt och sedan sälja har de nuvarande ägarna redan tagit, tänker du spekulera i att bygga klart för att sedan sälja så är nog risken alldeles för stor.
Om du tänker bo där själv så är det en annan sak, men då kanske du borde köpa en tomt och rita ditt "eget drömhus" istället, då minimerar du risken och får behålla en större del av uppsidan då du en gång säljer.
Förtjänsten i att bygga nytt och sedan sälja har de nuvarande ägarna redan tagit, tänker du spekulera i att bygga klart för att sedan sälja så är nog risken alldeles för stor.
Om du tänker bo där själv så är det en annan sak, men då kanske du borde köpa en tomt och rita ditt "eget drömhus" istället, då minimerar du risken och får behålla en större del av uppsidan då du en gång säljer.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Kan det vara det som är haken? Har de kanske byggt ett helt annat hus än vad bygglovet säger?R robert77 skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Jag tror att man behöver ha rätt fin känsla för marknaden i området också för att bedöma ett sådant här objekt. OM huset är påtagligt dyrare än hus i området, så kan det vara kapitalförstöring. De som vill betala "gräddhyllepris" vill bo på gräddhyllan. Ligger ett unikt hus i fel område, så värderas det jämfört med sin omgivning. På samma sätt kan ett "dåligt" hus i fint område bli övervärderat vid en försäljning, att det får ett pris som är lite lägre än grannarna, men det borde kanske varit 50% billigare.
OM vi skulle gå vidare med detta projekt så är det för att bo och inte som en investering. Min första känsla när jag såg projektet var att det inte riktigt är något som stämmer (även om det fanns några positiva saker också) och efter alla inlägg här så minskar inte den känslan.
Är det någon som kan ha en rimlig förklaring till värderingen på 3,9 milj? Det är en seriös mäklarfirma så jag utgår från att de vet vad de gör. Är det säljaren som hoppas att någon okunnig ska falla för huset, läget och designen och köpa det för ett överpris på impuls? Som marknaden ser ut nu borde ju liknande projekt vara otroligt svårsålda.
Är det någon som kan ha en rimlig förklaring till värderingen på 3,9 milj? Det är en seriös mäklarfirma så jag utgår från att de vet vad de gör. Är det säljaren som hoppas att någon okunnig ska falla för huset, läget och designen och köpa det för ett överpris på impuls? Som marknaden ser ut nu borde ju liknande projekt vara otroligt svårsålda.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Fast även om du tänker bo där, så är det iallfall kapitalförstöring om man bygger ett 7 miljonershus i ett område där ingen betalar mer än 4,5 milj. Nu vet jag inget om marknaden i området, så det kan vara en felaktig slutsats från mig.
Svårsålda objekt läggs ofta ut för ett pris där man räknar med prutning nedåt. Detta ser ut som ett objekt väldigt få kommer att våga sig på. Mäklaren räknar med att i bästa fall få en som bjuder seriöst. Skulle man då gå ut med ett lockpris, så får man ändå bara en intressent, och det blir omöjligt att få upp priset.
Om man skall få en uppfattning om "rätt pris", så behöver man dels ha en rätt bra uppfattning om vad det kommer att kosta att slutföra bygget, dels en god kunskap om den lokala marknaden. OM jag vill sälja om två år, vad kan det gå att få ut då? Om inte annat så vill banken veta vad det kan gå att sälja för, det påverkar hur mycket du får låna.
Och givetvis, hur är det med bygglovet? Är det byggt i enlighet med lovet? Kommer det att gå att få nytt bygglov (det går troligen inte att bygga färdigt inom giltighetstiden)? Finns det grannar som kommer att överklaga ett nytt bygglov (Stor risk om man bygger något som är udda för området, ett överklagande kan försena bygget med flera år, även om du får lovet till slut)?
Svårsålda objekt läggs ofta ut för ett pris där man räknar med prutning nedåt. Detta ser ut som ett objekt väldigt få kommer att våga sig på. Mäklaren räknar med att i bästa fall få en som bjuder seriöst. Skulle man då gå ut med ett lockpris, så får man ändå bara en intressent, och det blir omöjligt att få upp priset.
Om man skall få en uppfattning om "rätt pris", så behöver man dels ha en rätt bra uppfattning om vad det kommer att kosta att slutföra bygget, dels en god kunskap om den lokala marknaden. OM jag vill sälja om två år, vad kan det gå att få ut då? Om inte annat så vill banken veta vad det kan gå att sälja för, det påverkar hur mycket du får låna.
Och givetvis, hur är det med bygglovet? Är det byggt i enlighet med lovet? Kommer det att gå att få nytt bygglov (det går troligen inte att bygga färdigt inom giltighetstiden)? Finns det grannar som kommer att överklaga ett nytt bygglov (Stor risk om man bygger något som är udda för området, ett överklagande kan försena bygget med flera år, även om du får lovet till slut)?
@hempularen: Du har rätt, det ser väldigt intryckt ut det där betongskelettet. Har tänkt flera gånger när jag åker förbi tomten på väg till jobbet på OM det kommer färdigställas någon gång.
Listan på saker som måste kontrolleras är ju lång. Förutom lov, framtida lov, och prisuppskattning från ny byggare så vad menas tex med avlopp till tomten? Är det anslutet? Byggnadsmaterialet på tomten - vad är det värt och går det att använda? Vem säljer? Är det konkursförvaltaren eller kan det vara så att någon av ägarna köpt ut huset från konkursen på spekulation eller för eget färdigställande? Är det belånat? Är huset/plattan komplett och korrekt byggt för fortsatt bygge? Så att det inte tex visar sig att något signifikant blev fel ..
Om du inte redan gjort det skulle jag börja med att dra projektet för banken. De kan ganska direkt säga om de vill låna eller inte till projektet. När jag skulle söka kreditiv förra våren så sa banken att de bara numer lånar till totalentreprenad. Att det var för många projekt som inte går i hamn. Så det kan vara värt att börja där innan du planerar för långt.
Gör en vild gissning på nedan:
- Tomt 900k
- Markarbete: 200k
- Platta: 700k
- Stomme, väggar och betongdäck: 1000k
- Bergvärme: 100k
- VA: 200k
- Så ungefär 3 miljoner, kanske lite mer med material som ligger på tomten (där allt inte lär kunna användas)....
Men finns nog andra här på forumet som kan ge en ännu bättre skattning. Stommar, väggar och betongdäcket är svårast, men det är mycket arbete och betong är dyrt.... Anta att huset kostar 25k per kvm exkl. tomt så landar vi då på ca 18k kvar om ovan är rätt, dvs 6 miljoner realistiskt kvar utöver köpet....Över till nästa gissare
- Tomt 900k
- Markarbete: 200k
- Platta: 700k
- Stomme, väggar och betongdäck: 1000k
- Bergvärme: 100k
- VA: 200k
- Så ungefär 3 miljoner, kanske lite mer med material som ligger på tomten (där allt inte lär kunna användas)....
Men finns nog andra här på forumet som kan ge en ännu bättre skattning. Stommar, väggar och betongdäcket är svårast, men det är mycket arbete och betong är dyrt.... Anta att huset kostar 25k per kvm exkl. tomt så landar vi då på ca 18k kvar om ovan är rätt, dvs 6 miljoner realistiskt kvar utöver köpet....Över till nästa gissare
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
sen så får man väl komma ihåg att banker sällan lånar ut pengar på ofärdiga hus eftersom det inte finns nåt att värdera och ha som säkerhet. Det behövs alltså allt som oftast någon som har kapitalet klart som kan ta över dylika projekt och då minskar köparna drastiskt.......
Kolla om giltigt bygglov finns.
I slutänden så är det marknaden som värderar det, och jag tror inte att det är speciellt hett. Det är för många frågetecken, för mycket pengar och för lång tid innan man kan sälja sitt gamla hus, så mycket dubbla kostnader.
Så, är du intresserad, släng in ett riktigt skambud och hoppas att ingen annan gör det.
I slutänden så är det marknaden som värderar det, och jag tror inte att det är speciellt hett. Det är för många frågetecken, för mycket pengar och för lång tid innan man kan sälja sitt gamla hus, så mycket dubbla kostnader.
Så, är du intresserad, släng in ett riktigt skambud och hoppas att ingen annan gör det.
