2 405 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Värdera om huset..
Vi har renoverat lite nu under sommaren och nästa vecka kommer värderingsmannen för en besiktning, är det något vi bör tänka på att göra innan han kommer? Spelar det någon roll att det är stökigt hemma, dvs borde man göra någon typ av "homestyling" innan han dyker upp?
Absolut inte, däremot är det väl synd om huset är fyllt med skit och värderingsmannen får ett allmänt dåligt intryck av det. Homestyling, absolut inte.
Ju mer erfaren bedömare, desto mindre borde homestyling kunna "lura" den som ska sätta ett pris på huset.
Därför funkar nog homestyling mycket bättre på vanliga husköpare än på värderingsmän som lärt sig se bortom möblering och liknande.
Lite grovstädning är väl inte fel, om inte annat så att han eller hon kan komma åt och se alla utrymmen, men absolut ingen styling.
Därför funkar nog homestyling mycket bättre på vanliga husköpare än på värderingsmän som lärt sig se bortom möblering och liknande.
Lite grovstädning är väl inte fel, om inte annat så att han eller hon kan komma åt och se alla utrymmen, men absolut ingen styling.
Jag gjorde en värdering nyligen, och den mäklaren tittade i princip inte alls på huset. Hur han fick fram sitt värde begriper jag inte, men antingen var han otroligt skicklig eller så var han helt kass på sitt jobb.
Min banksvärdering bygger helt och hållet på siffror i ett datorsystem. Jag uppgav fastighetsbetäckning och de gav ett pris, var av jag fint förklarade för dem att, nej mitt hus är inte ett av dessa fina nybyggda som finns runt omkring utan ett gammalt 70-tals hus. Visst sa hon, och det är det som jag använder som utgångspunkt, sedan kan de slå på typ 5% upp eller ner.
Det var innan krisen och om summan skulle stämma så hade vårt hus ökat med 1,4 Miljoner på mindre än 3 år....
Det var innan krisen och om summan skulle stämma så hade vårt hus ökat med 1,4 Miljoner på mindre än 3 år....
Tack för kommentarerna!
Nu har han då varit på besök, lite finare än normalt blev det nog i alla fall med lite tända ljus mm.. hehe
Vi fick det uppvärderat 225' ..Vi är mer än nöjda! Kan bli en pilsner till helgen för att fira av detta!
Nu har han då varit på besök, lite finare än normalt blev det nog i alla fall med lite tända ljus mm.. hehe
Vi fick det uppvärderat 225' ..Vi är mer än nöjda! Kan bli en pilsner till helgen för att fira av detta!
Vad firar du? Att huset är värt mer på pappret eller att ni fick lov till att skuldsätta er lite mer än förr !? 
Tomten: Vi hade faktiskt inte tänkt att skuldsätta oss mer, det känns som det räcker som det är.. Självklart renoverade vi för vår egen skull men kan man sedan lägga om topplånet är det ju en klar fördel!
Helt rätt andersmc! Nu kan vi som sagt möblera om lite i lånebilden och det tycker jag är värt att fira..
Omvärderingen kostade 1000:- + moms vilket var överkomligt med tanke på utfallet!
Helt rätt andersmc! Nu kan vi som sagt möblera om lite i lånebilden och det tycker jag är värt att fira..
En omvärdering har jag också gjort, och det var till 50% en ryggdunk på mig själv för att visa att allt slit gett ett ökat värde på huset. Jag behövde inte lägga om lån.
Jag som har bolån i Swedbank fick det som en service av banken. De skickade ut en mäklare från Fastighetsbyrån. Kostade inget, och jag slapp ljuga såsom att "jag funderar på att sälja..."
Mindre viktigt, men det kändes bra! Upp nästan halva miljonen....
Jag som har bolån i Swedbank fick det som en service av banken. De skickade ut en mäklare från Fastighetsbyrån. Kostade inget, och jag slapp ljuga såsom att "jag funderar på att sälja..."
Mindre viktigt, men det kändes bra! Upp nästan halva miljonen....
Klicka här för att svara