45 665 läst ·
315 svar
46k läst
315 svar
Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.
Jag hade en mercedes e-klass som höll på att köra in i mig i förrgår för att föraren satt och pratade i mobiltelefonen..
Tänkte smsa/maila så därför slog jag upp regnummret.. kände att 11414 var fel ställe att vända sig till för att en av deras förare körde dåligt i trafiken
Tänkte smsa/maila så därför slog jag upp regnummret.. kände att 11414 var fel ställe att vända sig till för att en av deras förare körde dåligt i trafiken
Jag upplever att detta har blivit värre sen döda-vinkel-varnaren kom och börjar bli standard. Vet inte hur många gånger jag har sett att i samma sekund som lampan slocknar så svänger de tvärt in framför mig, ofta utan att blinka. Så de verkar inte förstå vad den är till för utan verkar tro att det betyder att avståndet är tillräckligt för att köra in... Majoriteten av gångerna någon går in extremt nära mig så har bilen döda-vinkel-varnare och majoriteten av de bilar som kör om mig som har döda-vinkel-varnare gör så (om de inte fortsätter om fler bilar). Så det är ett säkerhetssystem som var en bra idé, men som tyvärr inte fungerar i verkligheten av vad jag har settA AndersMårtensson skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Jag köper det argumentet. Att man troligen tar med sig hastigheten in i samhällena. Det kan man märka när man är lite fartblind efter avfarten från motorvägen.A AndersMårtensson skrev:Yes!
Det är hur lätt som helst att det sker en olycka som skadar någon, kanske för livet, bara för någon idiot tryckt för mycket på gasen inte hållit avståndet. På E6an här i Skåne är det ofta trafikolyckor, ofta flera samma dag vid ca 5-6 kända ställen p.g.a. folk inte kör med respekt för varandra. De ska fram, de är viktigare än alla andra, flytta på er. Det är även olyckor på raksträckor utan avfarter för folk inte håller koll på andra bilar/håller avståndet. Helt onödiga olyckor för att folk kör som idioter.
På ren svenska, det är så jävla onödigt!
Varför är det då allvarligt att man kör för fort på motorvägar? Jo, för man tränar in ett beteende som man sedan följer även på andra ställen, mitt i stan t.ex. där det är mycket stor risk att man kör på någon. Folk fattar inte detta.
Men jag brukar säga så här; att det är viktigare att man håller trafikrytmen med sina medtrafikanter än att man håller på hastigheten. Nu pratar vi inte om ytterligheter här på typ 160km/h liksom, utan att man kanske kör 80 på en 70-väg för att alla andra gör det - som tillåter det skall sägas.
Jag skall ge dig ett exempel på när "hålla på hastighetsgränsen" blir ett problem.
Vi har en sträcka nära där jag bor, på cirka en mil. En i huvudsak slingrig tvåfilig smal väg av dåligt skick. Till saken hör att i änden av den sträckan finns en färja som går med regelbundna tidpunkter. Oavsett vad man kan säga om planerad körning, dåliga vägar, etc. så är det trots allt så att faktum är att fler folk kör fortare än hastighetsbegränsningen på 70km/h än det är folk som håller hastigheten. Skulle säga att genomsnittshastigheten är 85 över lag bland de som kör för fort.
Åter en sak, är att denna vägsträcka har trafikkameror för att se till att hastigheten hålls.
Detta ger bara motsatt effekt i verkligheten - jag säger verkligheten för att det är så det är (oavsett vad man tycker). Folk kör extra fort mellan kamerorna för att "tjäna in" den tiden det tar att hålla hastigheten runt kamerorna.
Men det faktum att det finns en färja i slutet av vägen gör att folk har minuter att spela på (på grund av dålig planering jag vet...) och finns det då en person som håller hastigheten och skapar långa pärlband av bilar bakom sig på vägen så kommer det att framkalla FARLIGA omkörningar.
Det är så det är, vad man än tycker om situtationen och det faktum att det är dom som kör för fort som bär skulden. Folk kör om, för dom har planerat dåligt, känner vägen tämligen väl, osv.
Så....om nu 90% av alla kör i 85km/h på en 70-väg och man lägger på en person som kör i 65 för att dom minsann skall visa att man inte skall köra för fort på den här sträckan, kanske rent av lägger sig nära mittlinjen för att försvåra omkörning och detta leder till en omkörning som slutar i en olycka.
Oavsett - så anser jag att den som kör i 65 och därmed inte håller trafikrytmen - faktiskt bär en del av skulden i olyckan.
Ser ni min poäng eller är det konstigt tänkt!?
@Richard Bygg Jag ser din poäng, men håller inte med. Man ska inte bli tvingad av andra att bryta mot lagen bara för att det råkar vara rytmen av andra. På den vägen, som du beskriver den, borde det ju vara ännu viktigare att hålla hastigheten eller något under om den är slingrig och dålig. Farliga omkörningar är ju upp dem som redan bryter mot lagen genom att köra för fort. Fortkörarna har dessutom tendenser att skapa mer stress och sämre framförande av fordon hos andra i trafiken, det märker jag av på motorvägen där de tvingar sig fram så andra känner sig tvingade att köra in bara meter framför andra vid en omkörning t.ex. De stressar genom att lägga sig förnära bakom, blinkar med helljusen att den framförvarande ska flytta sig osv.
Att lägga sig i mitten hoppas jag att folk inte gör, det tror jag inte är lagligt, även om jag ibland skulle vilja göra det för att göra en poäng av saker, men har inte gjort det, jag tycker det är lika fel som att köra för fort.
Det kanske skulle behövas fler som håller hastigheten så folk börjar missa den där färjan, så de lär sig att köra iväg i tid.
Att lägga sig i mitten hoppas jag att folk inte gör, det tror jag inte är lagligt, även om jag ibland skulle vilja göra det för att göra en poäng av saker, men har inte gjort det, jag tycker det är lika fel som att köra för fort.
Det kanske skulle behövas fler som håller hastigheten så folk börjar missa den där färjan, så de lär sig att köra iväg i tid.
"i stunden", dvs när man ser en dåre bränna förbi i stripad bil, så är det klart att man tänkte att den firman ska jag inte anlita... men tre månader senare så är det svårt att minnas. Kanske bra att göra en "shit list" som vissa andra.
Gäller ju inte bara hantverkare utan även budfirmor, taxi, buss, etc.. inte helt enkelt att välja bort alla gånger
Gäller ju inte bara hantverkare utan även budfirmor, taxi, buss, etc.. inte helt enkelt att välja bort alla gånger
Vi köbildning när två körfält blir ett känns det numera snarare regel än undantag att många lastbilar lägger sig i mitten och blockerar omkörning. Helt rätt i den situationen tycker jag.A AndersMårtensson skrev:
Lagen säger annorlunda. Även trafikverket som väl får anses kunna lite mer än vanligt folk. Anledningen till det är att hastigheten i en kö minskar drastiskt med hur lång kön är. Därför är det bättre att köra i två filer, med lika många bilar i varje så långt man kan och gå ihop till en fil så kort sträcka som möjligt.C cpalm skrev:
Det som är negativt är att många som ligger i den längre av två köer får testosteron-rusning av att "förlora" och måste tvunget hindra andra att komma före, självklart med den absolut nobla ursäkten att man minsann ser till att det är rättvist!
Kanske lite OT då detta gäller även andra bilar också än bara hantverkarbilar.
Det som retar mig till tusen är när man ligger på en 2+1 väg skyltad med 110 km/h och då blir omkörd när man ligger i den hastigheten, och när det blir? enkelfiligt hinner upp den omkörande eftersom den då ligger på 85 - 90 km/h. Tycker man att det blir för trångt att köra i samma hastighet när det blir enkelfiligt behöver man väl inte ta igen det när det blir dubbelfiligt
Det som retar mig till tusen är när man ligger på en 2+1 väg skyltad med 110 km/h och då blir omkörd när man ligger i den hastigheten, och när det blir? enkelfiligt hinner upp den omkörande eftersom den då ligger på 85 - 90 km/h. Tycker man att det blir för trångt att köra i samma hastighet när det blir enkelfiligt behöver man väl inte ta igen det när det blir dubbelfiligt
Hehe, ännu värre när man ligger bakom en Nissan Micra som i sin tur ligger bakom en lastbil som kör in mellan koner/skyltar vid ett vägarbete och håller skyltad hastighet... När Micran närmar sig tvärbromsar man för att det blir så smalt!B Beemaster skrev:Kanske lite OT då detta gäller även andra bilar också än bara hantverkarbilar.
Håller med om de som inte anpassar hastigheten. Som fd fotbollspelare tänker jag på att använda" split- vision", dvs spelförståelse såväl i trafiken som på planen. Min trafiklärare ( när jag tog körkort) hade som mål att inte använda bromsen(!) under hela dagen utan anpassa hastigheten till alla situationer som kunde förutses, korsningar mm,Johannes Carlsson skrev:
Tycker oftast inte det är hastigheten som är problemet utan korta avstånd, hetsigt beteende och plötsligt oväntade manövrar. Alla dessa vinglande rattsurfare är också mycket oroande och skrämmande vanligt förekommande.
Fokus på trafiken, kör med respekt och marginal så flyter det oftast bra. Och håll koll i backspegeln, ligg i högerfilen så dom som faktiskt kör fortare kan glida obehindrat förbi.
Vill också påpeka att jag blir förvånad över hur många som inte verkar kolla sig för INNAN de kommer fram till en korsning/rondell. Det skall stannas även om man kan se 500m innan att det är tomt, eller anpassa hastigheten så man kommer fram lagom timeat. Man vill ju glida på och inte stanna i onödan.
Har oxå kontaktat nått företag nån gång. Särskilt de som har en liten slogan bakpå ''hur kör jag? tel: XXXXX'' det är extra skoj.
Blev senast imorse (runt kl.6 på E4) omblåst av en firmabil, jag låg i 110, h*n lite snabbare. Men med släpvagn...
Blev senast imorse (runt kl.6 på E4) omblåst av en firmabil, jag låg i 110, h*n lite snabbare. Men med släpvagn...
Som en annan skrev. Man tänker att den ska jag inte anlita men nån månad senare så minns man inte vad företaget hette.
Jag har ändå inget behov av att anlita något företag för nå bygge, gör allt själv, billigare att ta ledigt än att anlita någon. Förutom att montera en värmepump för det har jag inte verktyg till, men då kommer bror min och ordnar det som är delägare i ett sådant företag.
Jag har ändå inget behov av att anlita något företag för nå bygge, gör allt själv, billigare att ta ledigt än att anlita någon. Förutom att montera en värmepump för det har jag inte verktyg till, men då kommer bror min och ordnar det som är delägare i ett sådant företag.
Dodge RAM 1500 och dylika bilar har extremt dåligt signalvärde.
De verkar attrahera vissa personlighetstyper som jag inte vill ha med att göra.
Anlitar således aldrig ett företag med USA pickup/van.
Behöver man stor bil med dragkapacitet finns Stora Japan-pickuper och vad är det för fel med en vit VW-buss?
Behöver man stor bil med dragkapacitet finns Stora Japan-pickuper och vad är det för fel med en vit VW-buss?
Dom är oftast ganska opraktiskt för en vanlig hantverkare. Och ofta är det bara nå dom försöker ha som statusbil. Dom flesta kör mer praktiska bilar.F FC_Bygg skrev:Dodge RAM 1500 och dylika bilar har extremt dåligt signalvärde.