P
Ja det finns mycket folk som kör som krattor och troligen borde lägga tillbaka körkortet i flingpaketet där dom troligen hittade det... :)
Och ja det finns många som inte håller lagligt avstånd till bilen framför och därmed bryter mot den regeln ,tyvärr så är det ganska sällsynt att nån straffas för det (annat än när det redan skett en olycka och knappt då heller om inte föraren har prövotid eller är gammal och halvblind osv eller varit uppenbart väldigt vårdslös osv)

Vilket tyvärr leder till att väldigt många sitter och åker i arslet på bilen framför utan syfte att åka om och ligger där mil efter mil och det är jäkligt synd / dumt olämpligt och olagligt osv.. polisen borde definitivt ha mer kontroller och ge böter till folk för det ofoget..

Det jag däremot verkligen ifrågasätter är hur lämpligt det är att med olika ofta olagliga metoder försöka tillrättavisa dessa bilister med allt från tända/blinka dimbakljus till fartändringar eller rena förhindringar till omkörningar osv till rena självmordsförsök som när folk tvärbromsar framför en lastbil på 65 ton med sin nissan micra för dom tycker lastbilsföraren är en dåre.... Ja det blev just 2.. :)
Vem som är dummast av dom går att diskutera länge så hoppar den.. :)
Att själv bete sig lika dumt åt för att hämnas eller tillrättavisa eller iaf visa sitt missnöje och riskera att skapa en ännu farligare situation är ju inte så genomtänkt.

Även den med att åka och blinka med dimbakljus kan i många fall lätt misstas för att man bromsar och efter att det hänt några gånger så är tendensen att folk slutar reagera på det och i extremfallet så blir nästa bromsning en verklig nödbromsning för nåt verkligt hinder på vägen och då har man redan avtrubbat personen bakom som denna gång kanske inte reagerar alls för den tror det är nån som sitter och blinkar med bromsljuset för att jäklas...eller så får du bara helljus i nacken som svar.. och sen är konflikten ofta i full gång med att reda ut vem som är den största stollen, båda 2 borde nog ha ett samtal med en polis och lämpliga böter utskrivna..

Och ja det kan vara nån stressad idiot utan legitim anledning och det kan vara folk som har en legitim anledning man vet tyvärr aldrig vilket, men egentligen har det ju ingen betydelse för det är inte privatpersoners jobb att läxa upp folk i trafiken och skulle det vara nån tvärhög pundare som är ute i stulen bil och ser syner osv så kan det snabbt eskalera när folk saknar omdömme och spärrar. så det bästa är att bara med så lite friktion som möjligt försöka få bakomvarande bil att hamna framför.

För att återgå till TS, jag väljer inte heller entreprenör efter hur de kör, då det knappast är det som avgör hur dom utför sina jobb..dock så ser det illa ut när företagsnamnet exponeras av folk som kör som krattor..

Att tända dimbakljus kan tolkas som att man bromsar är ju själva poängen. :rofl: Jag vill ju inte få bakomvarande att tro det börjar bli dimmigt utan tro att jag just bromsar.
Du drar rätt märkliga slutsatser om både olyckor, våld och polissamtal. Inget av det relevant i någon situation som beskrivits av någon här. Handuppräckning; är det någon som tvärnitat framför en lastbil i sin Micra? Nä, trodde inte det...

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Att tända dimbakljus kan tolkas som att man bromsar är ju själva poängen. :rofl: Jag vill ju inte få bakomvarande att tro det börjar bli dimmigt utan tro att jag just bromsar.
Du drar rätt märkliga slutsatser om både olyckor, våld och polissamtal. Inget av det relevant i någon situation som beskrivits av någon här. Handuppräckning; är det någon som tvärnitat framför en lastbil i sin Micra? Nä, trodde inte det...
självklart så är det ju därför folk reagerar på det. Det fattar väl alla.. men du har inte funderat på vad som händer efter du provat ditt trick en gång eller två på den som du anser ligger för nära?
Jo den som ligger bakom slutar att ta det lika allvarligt.. vad händer om du sen tvärbromsar pga att det är nåt hinder på vägen, troligen har du då just fått en bil i röven som belöning .
Och ja det finns folk som pallnitar framför lastbilar , tyvärr men det brukar vara viss självsanering på dom..

Redigerat:
Fairlane
Vad gäller grundfrågan, om jag undviker företag vars medarbetare kör som idioter så, är det nog något som bidrar till min bild av företaget. Det är inte den enda frågan, men skulle jag ha möjlighet att välja mellan två bolag som verkar jämnbra på alla punkter, men där jag upptäcker ett av de i trafiken och de kör som idioter, ja då väljer jag säkert det andra bolaget. I praktiken händer det ju inte och jag håller ingen lista.

Det som jag däremot behöver är en ny elektriker efter att jag flyttat X mil. Såg på avstånd en firmabil parkerad i området när jag var ute på en lunchpromenad för några månader sen. Intressant tänkte jag, kanske vad jag behöver. Så hoppar en person in i bilen, och kör iväg. Telefonen i näven och hastigheten var klart över vad jag tycker är lämpligt i ett villaområde. Den elektrikern blir det inte. Jag vill inte bidra till att folk kör så i ett område med mycket barn

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
så det bästa är att bara med så lite friktion som möjligt försöka få bakomvarande bil att hamna framför.
I din värld, hur sker detta rent praktiskt?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Övriga Europa lyckas ha den reglerna att vill man köra sakta så håller man till höger det är så otroligt skönt att köra inom eu men direkt när jag kommer in över bron till Malmö så stannar trafik flödet up för nån kombi med minsta motorn ligger och blockar upp
Har du kört i Belgien, Portugal, Spanien Tyskland finns väl nästan aldrig någon plats att hålla till höger

P polaris78 skrev:
självklart så är det ju därför folk reagerar på det. Det fattar väl alla.. men du har inte funderat på vad som händer efter du provat ditt trick en gång eller två på den som du anser ligger för nära?
Jo den som ligger bakom slutar att ta det lika allvarligt.. vad händer om du sen tvärbromsar pga att det är nåt hinder på vägen, troligen har du då just fått en bil i röven som belöning .
Och ja det finns folk som pallnitar framför lastbilar , tyvärr men det brukar vara viss självsanering på dom..
Om jag behöver panikbromsa när en flane ligger 5-10 meter bakom mig spelar det ingen som helst roll över huvud taget om jag låtsatsbromsat innan, det lär smälla ändå. Så snabbt hinner ingen reagera oavsett om man är beredd eller ej. Exakt precis just därför vill jag ha bort flanen.
Att flanen skulle bli blasé om jag låtsasbromsar är något du hittat på i ditt eget huvud. Eller vet du av egen erfarenhet?

Jo, det finns folk som tvärnitar framför lastbilar. Jag är dock övertygad om att de snarare tillhör gruppen som blir förbannade för att lastbilen inte flyttat på sig tillräckligt snabbt...

edit: Du får tycka hur mycket du vill att det är dumt att markera. Dina argument håller dock inte i verkligheten.

• Gilla
  • Älska
faf och 7 till
  • Laddar…
Jag resonerar som så att om det är en idiot som inte kan anpassa avståndet efter hastigheten så får jag ta på mej ansvaret och anpassa hastigheten efter avståndet, därav att jag saktar in.

• Gilla
roli och 6 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Avståndet mellan bilarna har då ökat iom att bilföraren som låg efter var tvungen att stanna och byta kalsonger.:D

Förhoppningen är ju att föraren som ligger efter förstår att den låg för nära, och väljer att hålla ett längre avstånd.

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
K kortis skrev:
Har du kört i Belgien, Portugal, Spanien Tyskland finns väl nästan aldrig någon plats att hålla till höger
Bor i Frankrike nu kör ofta i Tyskland så klart det finns motorvägen är ju inte enfilig

M mattoys skrev:
Förhoppningen är ju att föraren som ligger efter förstår att den låg för nära, och väljer att hålla ett längre avstånd.
Eller också är det en psykopat som blir förbannad och lägger sig ännu närmare...då saktar man in ännu mer.

Fairlane
L Lazzeman skrev:
Eller också är det en psykopat som blir förbannad och lägger sig ännu närmare...då saktar man in ännu mer.
Ja en sån knäppgök fick jag bakom mig i våras. Det slutade med att vi stod still. Jag trodde som du att det var en psykopat, eller iallafall en dumskalle som inte körde om i en av de andra filerna, men nu har jag förstått att det kanske var en deltidsbrandman på väg till uttryckning. ;)

• Haha
  • Gilla
Lazzeman och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Bor i Frankrike nu kör ofta i Tyskland så klart det finns motorvägen är ju inte enfilig
När man talar om att köra åt sidan så menar man väl inte tvåfiliga vägar för då fortsätter man ju i samma fil utan man menar vägren

K kortis skrev:
När man talar om att köra åt sidan så menar man väl inte tvåfiliga vägar för då fortsätter man ju i samma fil utan man menar vägren
jag pratar om att inte blocka vänsterfilen man läger sig i högerfilen om man vill snigel köra

P polaris78 skrev:
Du är ju inte riktig :cry:
Hastigheten på skylten är högsta tillåtna, och skall anpassas efter aktuella förhållanden.
Innebär dessa att någon ligger extremt nära är man i sin fulla rätt att sänka hastigheten tills ens säkerhet är garanterad.
Att tända bromsljuset utan att omotiverat tvärbromsa är varken olagligt eller orimligt.
För övrigt har ingen skrivit att man skall sänka hastigheten till 10 km/h, läs om och läs rätt.
Hade du varit en välfungerande trafikant, t.ex. förare av blåljusfordon hade du aldrig tagit idioter i försvar genom att hävda att man bara ska ta att idioten bakom ska få ligga 5meter efter.
"Det kan ju vara nån som har bråttom men inte vet hur trafiken fungerar, då är det viktigt att jag riskerar mitt eget liv genom att inte göra något som helst för att sänka risknivån"
:rolleyes:

Kan förövrigt bekräfta att det fungerar utmärkt att sänka hastigheten, tända dimljuset (vem har sagt något om att blinka med det? Läsförståelsen igen...) eller att tvätta rutan när man har en rövsniffare...

Du sitter alltså och varnar för att man kommer få whiplash av rövsnigeln för att man gjort vad man kan för att garantera säkrare hastigheter och avstånd :seenoevil:

• Gilla
  • Haha
Lazzeman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.