Hej,

Jag bor i ett Gullringshus byggt 1991. Huset har vattenburen värme med elpanna. Regleringen sker m. utomhusgivare samt radiatortermostater.

Jag har funderat på att byta ut bef. termostater då jag tycker regleringen fungerar dåligt. I ett rum har vi en kakelugn som används flitigt på vintern och förra säsongen tyckte jag inte radiatorerna svalnade märkbart vid lite längre eldning. Jag har kontrollerat och smort piggen på ventilen så att den löper på bra.

Jag har kikat på danfoss living eco, men dessa kostar ju en slant. Det finns ju billigare varianter som t.ex. eq-3, men det känns som man kanske får vad man betalar för.

Vad tror ni? Är det lönsamt att byta? Om inte annat känner jag att vissa av funktionerna för nattsäkning o.d. kan göra några kronor.

MVH
/Styrman

Om jag hade varit i din situation hade jag bytt runt på termostaterna för att konstatera att dom verkligen är kass.
Tex från rum där du helt säkert vet att dom fungerar till kakelugnsrummet för att kolla vad som händer innan jag hade köpt nya termostater. ;)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Precis, testa först med att byta termostat mellan rummen. Om det sitter en elpanna med frånluftsvärmepump kan det vara en nackdel med nattsänkning eftersom det så blir mer elpatron morgonen efter. Likaså om elbolaget har effektavgift som räknas t.ex. kl 07-19 så kan det bli dyrare med nattsäkning i ett hyfsat modernt och välisolerat hus.

Testar själv en Eurotronic.org Sparmatic Comet elektronisk termostat av komfortskäl och den har fungerat exakt och bra. Finns t.ex. på Bauhaus: http://www.bauhaus.se/comet-digital-termostat-m30.html#full-description

Det är en svår fråga styrman_jansson.

De stora märkerna ligger på 400-500kr st minst vilket gör att det snabbt drar iväg. Alternativt om man vill koppla alla termostater via en central styrning trådlöst så blev det över 12 000kr för vårt hus med 10 termostater.

Nu har jag testat 3st Comet från Bauhaus i vardagsrummet där spisen står. Och det blev stor skillnad. Comet-termostaterna slår av direkt när man eldar. Det gjorde inte de gamla termostaterna. En sak som är viktig med Comet-termostaterna är att det verkar finns olika modeller. Förpackningarna ser lika ut men knapparna skiljer sig åt. Så kontrollera i butiken att alla termostater är likadana.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.