Som andra redan skrivit: Använd dig av faktureringsbolag, som sköter allt.
Frilansfinans har funnits i många år, är seriösa och enkla att ha att göra med. De tar 6% av det du debiterar, men löser allt med moms och skatteinbetalningar. Du får ut nettosumman, efter deras 6%, arbetsgivaravgifter och skatter.
Om du har haft utgifter som varit nödvändiga för inkomsternas förvärvande, skickar du in underlagen (reseräkningar, kvitton på utlägg, etc) till FrilansFinans. De betalar ut dina utlägg till dig och drar av den summan från bruttosumman som de sedan betalar arbetsgivaravgifter och skatt på.
Tänk på att vara tydlig med hur mycket du ska debitera exkl moms i din uppgörelse med byggfirman och att de får en faktura (från FrilansFinans) motsvarande en extern konsult.
Det finns alternativ till FrilansFinans, vissa med en lägre avgift. Men jag skulle satsa på en firma som gjort detta i många år och skött sig.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
S
PeterFalun PeterFalun skrev:
är din nuvarande arbetsgivare medveten om detta extraknäck?
Det är väl bara relevant om det är konkurrerande verksamhet.

Ganska många företag kräver att alla sidouppdrag redovisas öppet, allt från styrelseuppdrag i ideell sektor till egen rörelse. Man kan absolut fråga sig vilken rätt de har att ha en åsikt om vad man gör utanför arbetstid, men de har det.

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Tanken är alltså att jag hittar kunder genom annonsering. Jag åker ut till kund och tar bilder och ger förslag på vad som behöver åtgärdas med taket. Jag lämnar sen över uppgifterna till företaget som jag förmedlar åt och så skickar de offert till kunden i sitt namn, sina villkor osv. Främst kommer det handla om takomläggning eller takmålning.

Så jag är rådvill hur man går vidare.
@ Erik Jansson 1, de företag som fakturerar för en, behöver jag ha enskild firma för det?

mvh
Om företaget ska kunna skicka en offert enbart på dina uppgifter så blir du ansvarig för alla "fel" som du har gjort. Dvs företaget kommer kunna skylla på dig när jobbet blev 30% dyrare pga att det behövde bytas läkt trots att du inte bedömt att det behövdes. Du tar en ekonomisk risk i det här uppdraget!

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ärligt talat aldrig köra något i byggbranschen som enskild firma om jag inte visste vad jag gjorde. Är det inte värt att starta ett aktiebolag skulle jag låta bli eller se till att vara anställd.

En enskild firmas kostnader är man alltid fullt ut personligt betalningsansvarig för. Att staten skulle försöka klå en på skatter ens principal (uppdragsgivare) inte betalar eller krav deras kund ställa krav på en skulle jag se som för stor risk för att göra affärer i eget namn. Någon form av anställning eller ett eget AB är som jag ser det det rimliga.

Historiskt sett har också Skatteverket sett enskilda firmor med bara en kund som skenanställningar. Jag tror den inställningen ändrats eller lättats upp, och risken är ändå principalens, men det gör det ändå kanske olämpligt om det fortfarande kan ifrågasättas om det är ett uppdrag eller en anställning.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
PeterFalun
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ganska många företag kräver att alla sidouppdrag redovisas öppet, allt från styrelseuppdrag i ideell sektor till egen rörelse. Man kan absolut fråga sig vilken rätt de har att ha en åsikt om vad man gör utanför arbetstid, men de har det.
och även myndigheter

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Men om man låter ett annat företag fakturera för mig, behöver jag då ha egen firma eller kan jag vara privatperson?
Två företag som gör reklam i stockholms tunnelbana hela tiden är Cool Company (https://coolcompany.com/se/ ) och Frilans finans (https://www.frilansfinans.se/ ).

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Ok. Jag får väl höra med firman om de kan tänkas anställa mig som timanställd som verkar vara de mest ekonomiskt rimliga för dem antar jag?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S
Det gäller om det står så i kollektivavtalet eller anställningsavtalet. Din sista mening kan man tolka som om att det är lagstadgat.

S sinuslinus skrev:
Det gäller om det står så i kollektivavtalet eller anställningsavtalet.
Nej. Möjligen finns en möjlighet att ha en informationsplikt, men möjligheterna att faktiskt vägra en anställd att görs annat på sin fritid är ytterst kringskuren. Konkurrerande verksamhet är en av få acceptabla grunder.
S sinuslinus skrev:
Din sista mening kan man tolka som om att det är lagstadgat.
Jag vet. Jag skrev om den en gång, men det blev sämre. Tänker att de som försöker förstå vad jag menade inte missförstår.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Nej. Möjligen finns en möjlighet att ha en informationsplikt, men möjligheterna att faktiskt vägra en anställd att görs annat på sin fritid är ytterst kringskuren. Konkurrerande verksamhet är en av få acceptabla grunder.
Ibland kan det vara svårt att inse att verksamheten är konkurrerande. Eller kan ses som illojal mot arbetsgivaren.

Ett exempel från verkligheten. En komponentingenjör på en stor elektronikindustri. Han arbetar alltså med att "godkänna" vilka fabrikat och typer av elektroniska komponenter som får användas i företagets konstruktioner. En utvecklare vill konstruera in "bästa" möjliga komponenter, bästa prestanda, funktion och pris. Komponentingenjören tittar på saker som om komponenttillverkaren har rätt kvalitetsstandard, följer olika miljökrav, geopolitiska synpunkter, skall produkten säljas ex i mellanöstern så får det inte finnas komponenter från israeliska företag i den osv.

Samma komponentingenjör bedriver på fritiden en egen elektronikindustri med montering på kretskort. Legotillverkning, Har en "ytmonterings maskin" hemma i källaren.

Två helt olika typer av jobb, borde ju vara OK? Men När han skall köpa komponenter till sin lilla verksamhet i tusental, från en tillverkare som vill leverera ex-. 100 miljoner motstånd till hans huvudarbetsplats, vad skall man tro om prissättningen? Eller om en tillverkare som inte vill ge honom ett "special price for you", plötsligt kommer på svarta listan hos den stora industrin?

Det är en möjlig jävssituation eller illojalitetsfråga skulle jag säga, inte konkurrerande verksamhet. Alltså något värt att känna till, men inte en grund för att hindra arbetet.

Vad tyckte arbetsgivaren?

Vad tyckte arbetsgivaren?
Inte medvetna om situationen som jag förstår det. Jag är väldigt övertygad om att de skulle ha satt stopp för det om de kände till det.

Ville bara belysa att det kan finnas problem med en sidoverksamhet som man inte direkt tänker på. Har du någon form av inflytande över inköp på din arbetsplats, så kan det vara problem om du i din sidoverksamhet har kontakter med företag som även levererar till ditt vanliga arbete.

H hempularen skrev:
Har du någon form av inflytande över inköp på din arbetsplats, så kan det vara problem om du i din sidoverksamhet har kontakter med företag som även levererar till ditt vanliga arbete.
Fast här blir det enbart problem om den anställde med sidoverksamhet är korrupt. En hederlig anställd använder ju inte sin sidoverksamhet för att pressa affärskontakter på fördelar. Men är man korrupt så gör man det oavsett sidoverksamhet. En inköpare med den läggningen kan ju alltid 'utpressa' leverantörer. Typ får jag inte 10k under bordet så köper vi inte eran mångmiljonprodukt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det klassiska exemplet i en svensk kontext är åkare som bara råkade köpa en ny Volvo eller Saab samtidigt som de köpte nya lastbilar till firman.

Det är helt sonika korrupt och en form av mutbrott om man tar eventuell rabatt privat och låter firman betala fullt. Knappast något man kommer åt via regler om konkurrerande verksamhet.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.