4 948 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Vara anställd hos byggföretag som förmedlare?
Sida 1 av 3
En liten byggfirma som idag är ett aktiebolag och har 4 anställda undrar om jag kan hjälpa dem att ordna bygguppdrag. Tex takbyten, mindre utbyggnationer osv.
Då jag själv inte har eget företag undrar jag hur jag kan gå tillväga med detta? Jag har idag redan ett fulltidsjobb som jag ska fortsätta med och ska isåfall göra något enstaka kundbesök då och då och därefter får jag procent på mitt arvode baserat på byggets omfattning.
Hur skulle ni gå tillväga?
1. Starta eget (kan inget om detta, varit anställd hela mitt yrkesliv). Jag vill bara förmedla, inte bli involverad vid tvister mellan tex kund och att bygget blir felaktigt utfört tex. (säger inte att det bli så men försöker bara icensätta ett scenario).
2. Bli anställd av företaget men bara få en peng när jag förmedlat en takomläggning tex? Är de kostsamt för dem om jag bara tex förmedlar 3 objekt per år och tjänar 30k tex på detta?
mvh
Då jag själv inte har eget företag undrar jag hur jag kan gå tillväga med detta? Jag har idag redan ett fulltidsjobb som jag ska fortsätta med och ska isåfall göra något enstaka kundbesök då och då och därefter får jag procent på mitt arvode baserat på byggets omfattning.
Hur skulle ni gå tillväga?
1. Starta eget (kan inget om detta, varit anställd hela mitt yrkesliv). Jag vill bara förmedla, inte bli involverad vid tvister mellan tex kund och att bygget blir felaktigt utfört tex. (säger inte att det bli så men försöker bara icensätta ett scenario).
2. Bli anställd av företaget men bara få en peng när jag förmedlat en takomläggning tex? Är de kostsamt för dem om jag bara tex förmedlar 3 objekt per år och tjänar 30k tex på detta?
mvh
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Men frågan är väl kanske vad förmedlingen går ut på. Om det "bara" är att hitta en kund till byggfirman så kan det ju inte gå fel. Men ofta brukar väl de som tar in jobben också förmedla offerter tillbaka, kanske mäta och stå fär uppgifrter om ex. takyta, hur stort badrum osv.
I så fall finns här plötsligt en risk att något blir fel, med risk att blis skadeståndsskyldig, om ett mått blir fel. Och då bör man ha försäkring.
I så fall finns här plötsligt en risk att något blir fel, med risk att blis skadeståndsskyldig, om ett mått blir fel. Och då bör man ha försäkring.
Att vara anställd hos bolaget och få provisionsbaserad lön är det ni pratar om. Det är inte mer kostsamt för bolaget än att ni fakturerar genom eget bolag, däremot innebär det att de har arbetsrättsliga åtaganden gentemot dig.
Att driva eget är inte heller särskilt svårt och du har också möjlighet att justera hur du tar ut pengar från ditt eget bolag som kan vara fördelaktigt för dig.
Slutligen finns det också olika företag som erbjuder de tjänster du efterfrågar dvs. att fakturera för de tjänster du utför. Då får du ut pengarna som lön och faktureringsbolaget tar en viss avgift för detta.
Att driva eget är inte heller särskilt svårt och du har också möjlighet att justera hur du tar ut pengar från ditt eget bolag som kan vara fördelaktigt för dig.
Slutligen finns det också olika företag som erbjuder de tjänster du efterfrågar dvs. att fakturera för de tjänster du utför. Då får du ut pengarna som lön och faktureringsbolaget tar en viss avgift för detta.
Tanken är alltså att jag hittar kunder genom annonsering. Jag åker ut till kund och tar bilder och ger förslag på vad som behöver åtgärdas med taket. Jag lämnar sen över uppgifterna till företaget som jag förmedlar åt och så skickar de offert till kunden i sitt namn, sina villkor osv. Främst kommer det handla om takomläggning eller takmålning.
Så jag är rådvill hur man går vidare.
@ Erik Jansson 1, de företag som fakturerar för en, behöver jag ha enskild firma för det?
mvh
@ Erik Jansson 1, de företag som fakturerar för en, behöver jag ha enskild firma för det?
mvh
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Jo men om du skall få något betalt, så är du antingen anställd av firman och får lön (som kan vara 100% provisionsbaserad), eller så är du egen företagare, och betalar själv skatt och egenavgifter (arbetsgivare betalar arbetsgivarvgifter, företagare betalar egenavgifter, samma sak).R Rolle85 skrev:
Är du anställd så behöver du inte fundera så mycket över ev. ansvar. Eventuella misstag får din arbetsgivare stå för.
Är du egenföretagare bör du ha en företagsförsäkring som täcker bla. ansvar. Ex. om du har en dator som du använder i jobbet, och får den stulen vid inbrott hemma, så gäller inte din hemförsäkring. Du behöver ha en företagsförsäkring. Eller om du tar den årliga "belöningsresan" (avdragsgill). Så gäller inte någon privat reseförsäkring om du blir sjuk utomlands, du behöver ha en företagsförsäkring som även täcker resor.
Är man överens med firman och det inte är alltför stora summor går det ju alltid att göra det lite kreativt som även funkar med firmans bokföring. T.ex.kan firman köpa ditt gamla släp (eller annan pryl) för överpris. Blir ju lite av en gråzon.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Ja du måste antingen vara anställd och få lön, eller ha en egen firma som fakturerar din "arbetsgivare". Antingen betalar din arbvetsgivare skatt osv, eller så får du som företagare betala in din egen skatt.
Det handlar om hur du skall få betalt.
Det handlar om hur du skall få betalt.
Hur fungerar det med företag som t ex Frilans finans? Ska man inte kunna fakturera via dem utan att ha eget företag? Verkar iof dyrt, men kanske en lösning?H hempularen skrev:
Enklast måste väl vara att företaget betalar "normal" timlön, arbetsgivaravgifter, preliminärskatt, etc för de timmar man har jobbat?
I alla fall borde det vara enklast att starta så. Blir det mycket jobb kan man fundera sen på om det är bättre att starta firma med den administration det innebär.
I alla fall borde det vara enklast att starta så. Blir det mycket jobb kan man fundera sen på om det är bättre att starta firma med den administration det innebär.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Frilans finans har jag dålig koll på. Men såvitt jag förstår så är du då anställd av frilans finans.
Nej, jag tror inte du behöver en enskild firma. Sök på "fakturera utan företag" så kommer du få upp de företag som erbjuder tjänsten.R Rolle85 skrev:Tanken är alltså att jag hittar kunder genom annonsering. Jag åker ut till kund och tar bilder och ger förslag på vad som behöver åtgärdas med taket. Jag lämnar sen över uppgifterna till företaget som jag förmedlar åt och så skickar de offert till kunden i sitt namn, sina villkor osv. Främst kommer det handla om takomläggning eller takmålning.
mvh