Och var ligger huset. Idag är det ca -7 grader i Luleå och ca +5 grader i Helsingborg. Snitttemperaturen gör en hel del skillnad i uppvärmningsbehov (jag vet att det är skattereglerat gå inte in på det).

Jag har satt en separat mätare på min värmepump så i feb så har jag en bra kalkyl på min värmeåtgång. jag ligger på ca 3000 kwh hitills värme + varmvatten.

tynnis skrev:
Har man en billigt tillgång till ved och gillar att träna så finns det inget som slår det. ;) :)
-Och så värmer den flera gånger om.... Den skall fällas, sågas klyvas staplas osv...  ;)

tynnis skrev:
Jag har satt en separat mätare på min värmepump så i feb så har jag en bra kalkyl på min värmeåtgång. jag ligger på ca 3000 kwh hitills värme + varmvatten.
Även jag har en separat mätare kopplad till värmepumpen..

köpt på www.varmepumpsforum.com

Och var ligger huset. Idag är det ca -7 grader i Luleå och ca +5 grader i Helsingborg. Snitttemperaturen gör en hel del skillnad i uppvärmningsbehov (jag vet att det är skattereglerat gå inte in på det).
På vilket sätt är det skattereglerat?

wertok skrev:
Det är billigare kilowattpris norrut! Det tycker jag att de är värda i mörkret/kylan ;)

ByggaNytt skrev:
[quote author=wertok link=1133724792/0#20 date=1133892202]
Det är billigare kilowattpris norrut! Det tycker jag att de är värda i mörkret/kylan ;)[/quote]

Just det!

Har bergvärme i villan.
200m² boyta 18-19° + källare på 140m² med ~15°
Utomhuspool med några veckors uppvärmning per år.
Årsförbr. totalt: 25000 kWh
Varmvattnen+hushållsel (dvs kyl,frys,tv,lampor,dator) 7500kWh/år

2-glas isolerglas

Varmare inneklimat ger sämre sömn och tunnare plånbok. De som fryser vid 19° inne anser jag ha ett stort i-landsproblem på halsen :D. Tänk hur det var förr i grottorna....

Har de inte lagt ned Barsebäck :)?

2 plans villa på 170kvm byggd -46, full källare samt dubbelgarage, 2-glas. Innetemp på ca 19-20 grader, fjärrvärme. Årsförbrukning är beräknad till 33200kwh men det brukar bli återbäring på fakturorna under sommarhalvåret :)

Calle Anka skrev:
Har de inte lagt ned Barsebäck  :)?
Jo. Och jag är jävligt arg för det! >:( >:( >:(

ejwbegysv skrev:
Även jag har en separat mätare kopplad till värmepumpen..

Typ av mätare? Pris?

Skönt att gamla timmerhus är rätt energisnåla trots avsaknad av tilläggsisolering....
Förbrukade 24000kWh förra året (eluppvärmning + hushållsel) och hittills i år 20000kWh med luftvärmepump sedan 1,5 mån.

Har tot 175kvm, 2-plan, uppvärmt till 19-20gr, varmvattenberedare placerad utomhus (ska åtgärdas...) och vindsisolering av 150mm träspån. Timmerväggar med 10mm (!)cellplast på utsidan , Bor i Småland.

/Ingenjören

Tomtebo skrev:
[quote author=ejwbegysv link=1133724792/0#19 date=1133875765]Även jag har en separat mätare kopplad till värmepumpen..

Typ av mätare? Pris?[/quote]

Jag har en 1-fasmätare (kallad stora modellen på sidan)..
http://www.varmepumpsforum.com/el_varmemat.htm

galento
BM skrev:
Vore kul om fler fyllde på med info om sin förbrukning och husinfo. Intressant med jämförelser hur man ligger till.
Hej,vi bor 2pers i ett enplanshus på 93m2 byggt -84/tillbyggt-93 har direktverkande el-radiatorer och Tirolia vedspis i köket med kanalfläkt som cirkulerar ut luften i huset.Samtliga fönster är 3-glas.På de 3 år vi bott här har den genomsnittliga års-förbrukningen varit 11.996 kwh inklusive motor/kupé värmare under vinterhalvåret till 2 bilar och +10/15 grader i garaget.Detta är vi mycket nöjda med ;D och vi har märkt att man tjänar mkt på att "få ut" värmen från vedspisen i resten av huset.Stor del av höst och vår klarar vi oss med bara vedspisen/kanalfläkten.På toan står elementet på året runt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.