4 019 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Vår villa driver Barsebäck =(
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Och var ligger huset. Idag är det ca -7 grader i Luleå och ca +5 grader i Helsingborg. Snitttemperaturen gör en hel del skillnad i uppvärmningsbehov (jag vet att det är skattereglerat gå inte in på det).
Även jag har en separat mätare kopplad till värmepumpen..tynnis skrev:
köpt på www.varmepumpsforum.com
Har bergvärme i villan.
200m² boyta 18-19° + källare på 140m² med ~15°
Utomhuspool med några veckors uppvärmning per år.
Årsförbr. totalt: 25000 kWh
Varmvattnen+hushållsel (dvs kyl,frys,tv,lampor,dator) 7500kWh/år
2-glas isolerglas
Varmare inneklimat ger sämre sömn och tunnare plånbok. De som fryser vid 19° inne anser jag ha ett stort i-landsproblem på halsen
. Tänk hur det var förr i grottorna....
200m² boyta 18-19° + källare på 140m² med ~15°
Utomhuspool med några veckors uppvärmning per år.
Årsförbr. totalt: 25000 kWh
Varmvattnen+hushållsel (dvs kyl,frys,tv,lampor,dator) 7500kWh/år
2-glas isolerglas
Varmare inneklimat ger sämre sömn och tunnare plånbok. De som fryser vid 19° inne anser jag ha ett stort i-landsproblem på halsen
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Har de inte lagt ned Barsebäck
?
Skönt att gamla timmerhus är rätt energisnåla trots avsaknad av tilläggsisolering....
Förbrukade 24000kWh förra året (eluppvärmning + hushållsel) och hittills i år 20000kWh med luftvärmepump sedan 1,5 mån.
Har tot 175kvm, 2-plan, uppvärmt till 19-20gr, varmvattenberedare placerad utomhus (ska åtgärdas...) och vindsisolering av 150mm träspån. Timmerväggar med 10mm (!)cellplast på utsidan , Bor i Småland.
/Ingenjören
Förbrukade 24000kWh förra året (eluppvärmning + hushållsel) och hittills i år 20000kWh med luftvärmepump sedan 1,5 mån.
Har tot 175kvm, 2-plan, uppvärmt till 19-20gr, varmvattenberedare placerad utomhus (ska åtgärdas...) och vindsisolering av 150mm träspån. Timmerväggar med 10mm (!)cellplast på utsidan , Bor i Småland.
/Ingenjören
Typ av mätare? Pris?[/quote]Tomtebo skrev:
Jag har en 1-fasmätare (kallad stora modellen på sidan)..
http://www.varmepumpsforum.com/el_varmemat.htm
Hej,vi bor 2pers i ett enplanshus på 93m2 byggt -84/tillbyggt-93 har direktverkande el-radiatorer och Tirolia vedspis i köket med kanalfläkt som cirkulerar ut luften i huset.Samtliga fönster är 3-glas.På de 3 år vi bott här har den genomsnittliga års-förbrukningen varit 11.996 kwh inklusive motor/kupé värmare under vinterhalvåret till 2 bilar och +10/15 grader i garaget.Detta är vi mycket nöjda med ;D och vi har märkt att man tjänar mkt på att "få ut" värmen från vedspisen i resten av huset.Stor del av höst och vår klarar vi oss med bara vedspisen/kanalfläkten.På toan står elementet på året runt.BM skrev:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer