Jag tänkte bygga ett altantak nu i vår i första etappen bara tak men förbereda för ev.skjutdörrar men vi är osäkra på var det skulle passa in bäst runt huset.
har byggt två trädäck ifjor (bigogar bilder genom facebook) där huset finns med i olika vinklar.
hunden är med också
Den mest utlimata platsen är till vänster om intrén men tyvärr är höjden fel.
hamnar ovanför plåt taket på intré bygget.Till höger om intrén tycker jag att den förstör lite av huset och blir ganska liten då källarnedgång begränsar. kanske slå bort källarhalsen och bygga någon typ av lucka i en altan då skulle man kunna bygga en altandörr från sovrum t.h.istället för första fönstret th om källarnedgången men som skrivits jag är rädd att huset förlorar lite av sin karaktär.
alt.3 är att bygga den uppe på däcket på kullen.
Framsidan är utesluten då det ligger nära väg. Kom med förslag. http://www.facebook.com/album.php?aid=36540&id=100000968481271&l=553419be14

Wow vilket fint hus. Jag har inget direkt råd om placeringen men skulle önska att du funderar på utseendet. Du bor i ett mycket vackert hus väl avvägt och balanserat. ett tak som sticker ut på en eller andra sidan förändrar utseendet på hela ditt hus. Ofta tänker man inte på detta förrän efteråt. Så, hur läser man detta? Se om du kan följa husets naturliga linjer. T ex bygg en likanade utbyggnad som garaget idag utgör. Att sätta taket på innergården ihop med delar av garaget är en annan sådan lösning. Sätter du taket där du i dag har en ingår på framsidan är risken stor att du får obalans i husets utseende. Lösningen skulle kunna vara att låta det nya taket också vara ett tegel tak så att det känns mer som en enhet.

Kanske inte riktigt svar på din fråga men en pusselbit närmare.... förhoppningsvis.

tänkt på att det är helt andra krav om du ska ha glasdörrar.
då tolereras bara 2mm nedböjning när taket är belastat med snö.
bygg stabilt redan från början om du planerar glasdörrar. limträ är mer eller mindre ett krav.

tackar för svaren. Vete tusan om jag inte är inne att sätta det hela uppe vid stengärdet.
Är också rädd att "störa" huset med altan.
Vinkeln där garaget är är även ett sovrum. Huset byggt 1875 och vinkeln1935

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.