Hej,

Ska till att sätta väggarna i badrummet. Rörmokaren har varit här och fixat det sista.
Han har lämnat en avståndsgrej (kan inte ordet), men ni ser på bilden.
Ska denna sitta innanför eller utanför plyfan?
Jag undrar även hur hårt dessa rör nu ska sitta. Eller ska jag fästa dem i väggen? Jag har hört att de knappt ska gå att rubba, men det gör dessa?
IMG_20140413_174603.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack

T
Den delen hör inte ens hemma där utan en sådan rörhållare sätter man på utanpåliggande rör för att hålla fast dom utanpå kaklet eller mattan.

http://www.rinkabyror.se/artikel/vit-hallare-1-ror-12-15/

Kan hända att han har satt den där för att hålla avståndet på rören. Men annars ska du ta bort den när du sätter plyfan samt gipset.

Du behöver också ta bort kopplingarna på rören när du monterar skivorna. Tror det är max 2mm glapp som är godkänt mellan gipset och rör, det lär du inte få till annars.

Dolda fogar på tappvatten som du har är inte ok enligt dagens regler.

Röris sa att det inte är rekommenderat men ok när det gäller värme. Har han fel? Men jag kan alltså lämna dessa kvar bakom väggen? Lättare för mig att hålla rätt avstånd då också ju?

Sorry, är det värmesystemet så är det ok! Borde förstått det med tanke på placeringen.

Paul-Staffanstorp
Hållaren är som tank77 skriver till för att du ska veta vilket avstånd du ska ha på rören när du gör hål i plyfan och våtrumsskivan bara, så den kan du plocka bort när du mätat in var du ska göra hålen i skivorna.

MEN.... ta för guds skull INTE bort kopplingarna som injonil skriver för då har du vatten i hela huset !!!!!!!!!!!!!!!!

Sant är att det ska max vara ett par mm glapp mellan rören och skivan men du kan göra större hål så du får på skivorna och sedan fylla dessa hål med typ latexfog.
Använda bara INTE Silicon för tätskiktsmassan fäster inte på detta !!!!!

Samtidigt är det en miss av rörisen då det faktiskt är hans jobb att se till så rören sitter fast ordentligt innan du bygger för med skivor för om du kan röra på dessa sedan så kommer inte tätskiktet hålla tätt runt rören och det blir stor läckagerisk.
Försök fixera dem med t.ex plåtband, som det förvisso ser ut som det använts redan ?
Dock skriver du att de är lösa ?

Ok tack. Lösa och lösa. De går att rucka lite på. Rörisen har satt dit plåtbanden. Räcker det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.