Mats-S
A Adam adam12 skrev:
Vad skulle hända om man placera den halva karmen i stomme genom luftspalten?
Inga problem att placera fönstret så att det livar med ytterpanelen, desingmässigt är det snyggast så (tycker jag :)
Men "energitalibanerna" lär reagera kraftigt mot vad jag skriver nu, teoretiskt blir det marginellt sämre k-värde, men attans så mycket snyggare och mer praktiskt, både invändigt och utvändigt :)

• Gilla
  • Ledsen
Adam adam12 och 1 till
  • Laddar…
Optimalt så livar karmens utsida i djupled med vindskyddet i väggen. Då är risken minimal att fukt letar sig in i konstruktionen. Det är också lämpligast ur isoleringsynpunkt.

Tycker dock personligen inte att det är särskilt snyggt att fönstret livar med panelen, det kan funka på äldre hus med tunna karmar och bågar. Moderna fönster gör sig dock bäst lite insänkta i väggen. Dock inte för mycket, ser lika bedrövligt ut det.

Mats-S Mats-S skrev:
Inga problem att placera fönstret så att det livar med ytterpanelen, desingmässigt är det snyggast så (tycker jag :)
Men "energitalibanerna" lär reagera kraftigt mot vad jag skriver nu, teoretiskt blir det marginellt sämre k-värde, men attans så mycket snyggare och mer praktiskt, både invändigt och utvändigt :)
Vore intressant att höra från någon som har gjort detta hur fönstret över tiden klarar ev fukt/kyla osv?

P petersthlm skrev:
Vore intressant att höra från någon som har gjort detta hur fönstret över tiden klarar ev fukt/kyla osv?
Fönster tål fukt bra, viktigast är väl att man får till en bra lösning med fönsterbläck, kan bli knöligt om dom är djupt försänkta

Mats-S
P petersthlm skrev:
Mitt hus har haft den lösningen (livar den stående lockpanelen) i 43 år nu, originalfönstren sitter fortfarande i, 100% funktionella. Har bättringsmålat dom några ggr under alla åren, typ normalt underhåll.

• Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.