Det är så att jag tänkte dra mina sladdar osv i väggen själv, och sen låta min elektriker koppla ihop allt, vilket va okej för honom. Det han sa vara bara att jag absolut inte skulle köpa några billiga rör (typ Biltema), då de spricker osv. Så var ska jag köpa dem, men ändå billigt, och vilka märken ska jag ha? Har de bra saker på bauhaus?

Kolla elbutik.se, har själv köpt därifrån med gott resultat. Har dock endast köpt byggcentraler, motorkabel etc inte dosor och rör, men vad jag förstår så finns även sådant.

Elrör är oftast av skaplig kvalitet oavsett var man köper dem. Ex. på byggmax de brukar ha lägst pris, och de är stämplade med välkänt fabrikat.

Om du däremot skall köpa slang, så är kvaliteten viktig. De billigaste är ofta så sköra att en trådarna bara går raktk ut genom sidan när de dras i.

Ett exempel på bra slang är Clas olsson, de säljer dels en billig skräpslang, dels en bättre som de skriver är avsedd för ingjutning. Tipset om elbutik.se är bra, såvitt jag vet säljer de inget skräp.

Tänk på att rent juridiskt så är det INTE OK att du drar vare sig rör/slang eller trådar själv. Oavsett vad din elektriker säger, det är straffbart. Det är dock en ganska vanlig lösning.

Redigerat:
Ska det vara färdigdragen slang eller tomslang?

//Patrik

Kan du inte köpa genom din elektrikern? då borde du kunna få kvalitetsgrejer till Byggmaxpris

det blev så nu att farsan kände någon elektriker som han köper via. Så det blir riktiga grejer, Hoppas bara det inte blir för dyrt.

janwide
hempularen skrev:
...Tänk på att rent juridiskt så är det INTE OK att du drar vare sig rör/slang eller trådar själv. Oavsett vad din elektriker säger, det är straffbart. Det är dock en ganska vanlig lösning.
Jag säger inte att du har fel. Men vad är skälet till detta? Problemet är väll inte hur/vem som drar kablarna genom rören? Om elektrikern instruerat hur sladdarna ska dras och sedan sköter inkopplingen ser jag inget problem. Innan inkopplingen kollar han ju såklart att kablarna har rätt area m.m. Kan dessutom vara svårt att bevisa vem som dragit vad.

Skälet handlar om, som allt som har med eljobb att göra, helt enkelt om säkerhet.
Bryr man sig inte om det utan bara vill klara sig undan ev. lagföring när någon/något skadats är det väl bara att hålla tyst om vad man gjort.
Och åter igen, det är inte kopplingen som är det "svåra" utan rör och tråd dragningen, innan man gör det måste man i detalj veta hur man ska koppla. Vet man inte det har man ju ingen aning om vart och hur många trådar man ska dra.

elmont skrev:
Och åter igen, det är inte kopplingen som är det "svåra" utan rör och tråd dragningen, innan man gör det måste man i detalj veta hur man ska koppla. Vet man inte det har man ju ingen aning om vart och hur många trådar man ska dra.

Haha nä det är då det går åt en dag för att försöka reda ut det kaos som råder innan man kan koppla, att spara pengar på att dra rör och tråd själv brukar bara sluta med att det går åt nästan lika mycket tid att reda ut :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.