Hej!
Jag planerar en nybyggnation på den fastighet som kartan visar. Arealen är cirka 13 hektar och mina föräldrar bor där idag.
Planen är att bygga ett bostadshus i ett plan på omkring 140 kvm, samt en ekonomibyggnad med garage, kontor och gästlägenhet. Dessutom planerar vi för ett stall med tillhörande ridbana – eventuellt kan den befintliga ladan nyttjas eller byggas om för ändamålet.
Fastigheten består av två öppna fält och ett skogklätt berg. Kartan är norrorienterad.
Jag har flera idéer kring var huset skulle kunna placeras, men det finns också en del frågetecken kring bland annat solförhållanden, utsikt och avstånd till befintliga byggnader.
Jag tar därför gärna emot era tankar, råd och erfarenheter kring vilken placering som skulle vara mest lämplig – och varför.
Jag planerar en nybyggnation på den fastighet som kartan visar. Arealen är cirka 13 hektar och mina föräldrar bor där idag.
Planen är att bygga ett bostadshus i ett plan på omkring 140 kvm, samt en ekonomibyggnad med garage, kontor och gästlägenhet. Dessutom planerar vi för ett stall med tillhörande ridbana – eventuellt kan den befintliga ladan nyttjas eller byggas om för ändamålet.
Fastigheten består av två öppna fält och ett skogklätt berg. Kartan är norrorienterad.
Jag har flera idéer kring var huset skulle kunna placeras, men det finns också en del frågetecken kring bland annat solförhållanden, utsikt och avstånd till befintliga byggnader.
Jag tar därför gärna emot era tankar, råd och erfarenheter kring vilken placering som skulle vara mest lämplig – och varför.
Kanske här. Öppet läge mot S och V, samt skog som skyddar mot nordanvinden. Inte så långt till vägen, men inte precis vid den. Skogsdungen jag markerat är möjligen i ett något högre läge än åkermarken, vilket kan ge en härlig utsikt. Men det finns många okända faktorer, t ex markförhållanden, grannar i höger kant av kartan, hur trafikerad är vägen, vad odlas på jordbruksmarken (och hur - brukar det besprutas?), mm.KapadRegel skrev:
Hej!
Tack för ditt svar! Det är ett av alternativen jag själv tänkt på. Det är gräsvall på åkern som inte besprutas, en granne finns till höger som du noterat och vägen är lågt trafikerad.A Antifundamentalisten skrev:Kanske här. Öppet läge mot S och V, samt skog som skyddar mot nordanvinden. Inte så långt till vägen, men inte precis vid den. Skogsdungen jag markerat är möjligen i ett något högre läge än åkermarken, vilket kan ge en härlig utsikt. Men det finns många okända faktorer, t ex markförhållanden, grannar i höger kant av kartan, hur trafikerad är vägen, vad odlas på jordbruksmarken (och hur - brukar det besprutas?), mm.
Dock är platsen nära gräsen och skogen bakom huset kan försvinna i framtiden.
Finns så många olika sätt att tänka på....
Men börja med att kolla om kommunen beviljar bygglov alls på åkermark, om dom inte beviljar det så minskar ju dina valmöjligheter....
Sen kanske man skall se lite på om man vill ha huset nära föräldrarna eller så långt bort som möjligt, nära ger ju möjlighet till att dela på vatten / avlopp, väg och annat.
Långt bort ger kanske lite mer avskildhet och privat.
Du har fått två förslag redan, och dom är nog bra, men båda ligger nära gränsen till dina grannar, med risk för att det kommer att byggas nära, eller att skogen kommer att huggas ner.
Ju mer "egen" mark du har runtomkring, ju mer kontroll kommer du att ha på området runt ditt nya hus...
Jag hade nog placerat huset någonstans runt området jag markerat.
Men det är ju svårt att se hur det ser ut på bara en kartbild, lättare om man är på plats och ser hur det ser ut...
Men börja med att kolla om kommunen beviljar bygglov alls på åkermark, om dom inte beviljar det så minskar ju dina valmöjligheter....
Sen kanske man skall se lite på om man vill ha huset nära föräldrarna eller så långt bort som möjligt, nära ger ju möjlighet till att dela på vatten / avlopp, väg och annat.
Långt bort ger kanske lite mer avskildhet och privat.
Du har fått två förslag redan, och dom är nog bra, men båda ligger nära gränsen till dina grannar, med risk för att det kommer att byggas nära, eller att skogen kommer att huggas ner.
Ju mer "egen" mark du har runtomkring, ju mer kontroll kommer du att ha på området runt ditt nya hus...
Jag hade nog placerat huset någonstans runt området jag markerat.
Men det är ju svårt att se hur det ser ut på bara en kartbild, lättare om man är på plats och ser hur det ser ut...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga nytt för gamla husets värde.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga ut huset, jordvärme.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga ut huset, byta värme system eller uppgradera/komplettera befintligt?
Värme allmänt -
Bygga till och bygga om, hur mycket av gamla huset måste vara kvar?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga till (ut) huset, vart börjar man?
Byggmaterial & Byggteknik