Tänkte försöka svara på fråga 2.

Uttag i våtrum får bara finnas om det placeras minst 120cm från duschen och minst 60cm från badkarskanten (men även i badkarsfallet måste 120cm från duschen i badkaret hållas). När man håller det avståndet så behöver man inte ha IP44 på uttaget. Men uttag får alltså inte placeras närmare även om det skulle hålla IP44. Och uttaget måste dessutom vara skyddat av jordfelsbrytare.

Jag tror att badkaret anses vara en fast placerad utrustning och skall då anslutas fast.

Redigerat:
Bubbelkar kan vara en fas eller flera faser, det kan vara 10 eller 16 A. Brytaren sätter man lämpligen i en dosa innanför dörren på ca 1500 mm höjd. Jag skulle dra ett vp rör, snett uppåt inne i väggen, med hel kabel in i KARETS anslutningsdosa.

Och om man vill ställa karet mitt på golvet då?

Då får man hitta på en lösning för både vatten och el upp ur golvet. Det bryter mot regelverket. Ev. kanske man kan låta det komma upp i en kaklad stolpe.

Inga problem med kar mitt på golvet, det är ju bara att följa tillverkarens/importörens anvisningar.

Fast det är ju påtaglig risk att de anvisningarna strider mot tätskiktstillverkarens anvisningar.

Det finns flera brytare som fungerar i apparatdosor, men tvättmaskinsbrytaren är i mitt tycke ett bra val, det finns flera fabrikat.
Och när det gäller elsäkerheten så spelar det nog i en högre division än tätskiktet, om man nu måste välja ;)

Olika former av rör som kommer rakt upp ur golvet är knappast nån nyhet, så har ju avloppet för handfat och WC varit installerat "i evigheter" och vattenledningsrör som kommer rakt upp ur golvet är inte heller nån ovanlighet. Kanske är det dock nåt man försöker frångå idag?

yxis skrev:
Kanske är det dock nåt man försöker frångå idag?
Jag är ganska säker på att det sedan några år inte längre är tillåtet med rörgenomföringar i golv (undantaget avlopp naturligtvis).

Och jag är ganska säker på att alla våtrumssystem har "metoder" för golvgenomgångar av rör. Men att man av rent praktiska skäl oftast kommer ut genom väggen.

Detta har ju diskuterats förr, och det är alltid olika hit o dit, elektrikerna har en praxis som de följer som om det vore lag.

Men rent praktiskt (och lagligt) så kan du ha en JFB som arbetsbrytare med, dessa kan förses med låsning, det är inte ett krav att det måste sitta i samma rum som apparaten.

Och i en villa ser jag absolut inga problem med att ha detta i centralen, dels för att det går att låsa samt det är inte en massa elektriker eller servicetekniker som arbetar på samma objekt samtidigt.

Däremot så kan det vara bra att ha en brytare (2-polig) vid dörren, för att slippa att barnen slår på karet.

Jag hade lite fram och tillbaka om detta när det gällde en bergvärmepump, en tråd här på forumet.

Och gällande tätskikt, gå ut med VP-rör eller slang som man sätter manschett på.
Utanpåliggande dosa med drän.hål och så silikonar man skarven mot kaklet ("bakom dosan"), dragavlastning.
Gå med hel kabel (skalad i röret) till brytaren vid dörren, gå från den till centralen.

Så kommer jag att göra.

Tack för div svar
Jag har ett mkt litet badrum men det kommer inte att finnas några uttag närmare än 120 cm från duschstrålen så det är inte något problem.

Räknas en Tvättmaskinbrytare som ett uttag (hoppas inte det)?
Skulle vilja klämma in den mellan muggen och badkaret på typ 30 cm höjd över golvet.
Det skall ju sedan gå in en kabel till denna från badkaret och den skall ju inte ligga på golvet någon längre sträcka.
Eller skall man dra ett extra rör bakom badkaret fram till denna dosa?
Nu så sitter det ett VP rör bakom badkarets huvudända med en EKK dragen från gruppcentralen med massor med tätning omkring kabeln.
Det ser inte helt lyckat ut då VP röret går lodrätt ner ca 1 meter direkt in i gruppcentralen.
Så vid ett läckage så leds vattnet rakt ner i centralen....

Innanför dörren får en brytare inte plats.
Handdukstorken tar allt utrymme. Får kompromissa för att få in en dosa till takbelysningen.

Kan jag behålla telefonjacket (i infälld apparatdosa) bredvid handfatet?
Den har inget IP alls men har ju relativt låg spänning och ström

Tvättmaskinsbrytare i det läget tror jag är OK (men jag är osäker), brytare var inte tillåtna där i reglerna som gällde till 2010, om jag minns rätt. Men jag har uppfattat det som att de nu är tillåtna, men det måste hålla IP44. Det där med kabel liggande på golvet, då förutsätter det att det finns dragavlastning i brytaren.

Varför vill du ha ett telejack i badrummet? Säkerhetsmässigt kanske det är OK, jacket håller normalt en spänning på 24 eller 48V. Ringsignalerna kan gå upp till drygt 100V, men matas med hög impedans från stationen. Men det är ju inte så snyggt, och känns helt onödigt.

Det är mest av praktiska skäl man vill ha en brytare i badrummet. Den kan också placeras vid centralen.

Området från badkarskanten och 60 cm ut klassas i regel som område 2, dvs relativt torrt, och framför allt torrt på golvet. Där får det finnas brytare men inte uttag. Om röret sitter där det sitter bakom karet så går det ju att dra en utanpåliggande kabel till en brytare bredvid karet. 30 cm höjd låter lite udda - går det inte att få dit den längre upp på väggen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.